Sida 1 av 1
Singeltorkare
Postat: 17 okt 2002 22:42
av Kim
TJENA!!
Hur bygger man om till singeltorkare på en volvo 744?
Vore trevligt med utförligt svar...
...du kan även maila svaret till min på
kim_bernhardsson@spray.se
Re: Singeltorkare
Postat: 18 okt 2002 09:46
av Samuel S
Kim skrev:TJENA!!
Hur bygger man om till singeltorkare på en volvo 744?
Vore trevligt med utförligt svar...
...du kan även maila svaret till min på
kim_bernhardsson@spray.se
Nu vet jag inte just hur det är på 740, men ett enkelt sätt som borde funka på de flesta modeller är:
Ta bort armen som du inte vill ha kvar.
Sen får du plocka ut torkarmotorn, på den så sitter det en axel som går ut till stagen till torkarna. Ta bort den axeln och förläng den eller hitta en som är längre, nån cm sådär. Detta gör att torkaren i mitten sveper över en större yta, sen får man väl prova sej fram så att det sveper över hela.
När det är ihopsatt så är det bara att trixa och joxa så att du får viloläget på rätt ställe på rutan, och att torkaren i mitten sveper där du vill. Detta kan man göra genom att flytta torkaren vid rutan och axeln på motorn.
Vill man så går det ju att lägga igen det hålet som blir där den överflödiga torkaren satt, men det kan va bra att ha kvar vid besikning också.
Men mitt tips är att inte skaffa singeltorkare om det är en bruksbil. Det är kan vara riktigt opraktiskt när det regnar. Och framförallt om du kör med bilen på vintern i all salt-sörja som blir.
Postat: 18 okt 2002 12:28
av Samuel Lindkvist
Precis. Skit i singeltorkare. Du kommer bara bli irriterad när det regnar och så blir det bara massa arbete vid besiktining osv. Sen är det inte ens häftigt längre. Det va på 90-talet man skulle ha det.

Sen har ju mercedes till och med börjat med dubbla på vissa stora modeller. Och det är ju oftast dom som alla härmar design mässigt. Alltså. Singeltorkare ute. Det enda tillfället det är godkänt med singeltorkare är om man bygger den enbart för prestanda ökningen, alltså spikrakt i mitten av rutan för att den inte ska öka luftmotståndet. Typ Porsche Daniels M3:a är väl godkänd då. Nyare bilar har huven över torkarna och där försämrar det bara.
Postat: 18 okt 2002 14:31
av Daniel Båge
Lotus Samuel skrev:. Typ Porsche Daniels M3:a är väl godkänd då.
Och till och med jag ska ta bort det.
Postat: 18 okt 2002 14:46
av Karlsson
Lotus Samuel skrev: Nyare bilar har huven över torkarna och där försämrar det bara.
Nyare bilar som Opel Omega -91!

Postat: 19 okt 2002 12:21
av Johan
Singeltorkare suger! Vill du hotta upp farkosten så ska du flytta ner bakre nummerplåten så att den sitter under kofångaren.....
Postat: 19 okt 2002 13:47
av Sturesson
Johan skrev:Vill du hotta upp farkosten så ska du flytta ner bakre nummerplåten så att den sitter under kofångaren.....
Eller inte...
Postat: 23 okt 2002 11:04
av Andreas K
oh jag som tänkt att bygga det snart...men för prestanda ökningen...
Går de inte besiktiga med de eller?
Postat: 23 okt 2002 11:07
av Martin Fåglefelt
Johan skrev:Singeltorkare suger! Vill du hotta upp farkosten så ska du flytta ner bakre nummerplåten så att den sitter under kofångaren.....
Flyttar man ner den blir det ju för myckte luftmotstånd...
