Sida 1 av 1
Turbo på dieselmotorer
Postat: 26 okt 2002 23:55
av lillskogis
Är det någon som kan förklara hur en dieselmotor med turbo funkar?
I en dieselmotor så antänds ju bränslet av kompressionen och inte av en gnista på ett specifikt ögonblick.
Detta borde ju göra att när laddtrycket höjs så borde explosionen komma tidigare.
Jag förstår att en modern datastyrd insprutningsenhet klarar av att ändra tidpunkten för insprutningen ( om det nu är det som händer ) men hur funkar en gameldags rackare med mekanisk dieselpump, styrs det av varvtalet?
Kom med ett bra svar, ge mig ett tips på var jag hittar information eller försök hitta på en bra förklaring.
MVH Simon
Postat: 27 okt 2002 08:29
av Karlsson
En diesel kan inte spika eftersom det bara är luft som komprimeras. Alltså behöver man inte sänka kompressionen.
Bränslet sprutas in först när man vill att det ska tända.
Det man ska tänka på om man ska ha turbo på en dieselmotor är hur stor kapacitet dieselpumpen har och om resten av motorn klarar av i belastning. Toppackningen bör hålla eftersom kompressionen är så hög.
Enligt GIK-turbos katalog så klarar de flesta dieselpumpar en överladdning på 0,5-0,7 bar, det ger 30-40 % effektökning, med intercooler kan man nog ladda lite till.
Dessutom minskas bränsleförbrukningen och ljudnivån dämpas.
Postat: 27 okt 2002 10:19
av Diesel Oscar
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Postat: 28 okt 2002 19:14
av lillskogis
OK! Tack för svaret.
Nu till följdfrågorna, hur mycket effekt har volvo D24: motorn i TIC utförande i 940:n? Är det bara turbon och intercoolern som skiljer den från den överladdningsbefriade i 240:n? Och sist men inte minst, tror ni att det går att skohorna ner den i en 142:a?
/Simon
Postat: 28 okt 2002 23:42
av Diesel Oscar
lillskogis skrev:OK! Tack för svaret.
Nu till följdfrågorna, hur mycket effekt har volvo D24: motorn i TIC utförande i 940:n? Är det bara turbon och intercoolern som skiljer den från den överladdningsbefriade i 240:n? Och sist men inte minst, tror ni att det går att skohorna ner den i en 142:a?
/Simon
Effekten vet jag inte i nuläget, men kan ta reda på. Det är säkert mer än bara turbo och IC som skiljer motorerna åt, ex.vis kolvar, förkammare, pump m.m. Hela skiten går säkert att klämma ner i en 142, väck med all plåt framför kylet och flytta fram det, sen har du ju mest plats i kommunen. 164 hade ju rak 6:a så det måste ju gå. Men är det värt allt jobb?? Måste ju även ha bakaxelutväxling från en diesel 240, annars kommer väl oljebrännaren att varva ihjäl sej.
Postat: 29 okt 2002 05:05
av petnoga
Toppen och bränslepumpen skiljer iaf.
D6: 82hk
TD: 109hk
TDi: 122hk
/ P
Postat: 29 okt 2002 10:45
av lillskogis
OK! Tack för de svaren.
Grejen är den att jag har en 240 Diesel (upprostad) ståendes och maskinellt är den helt okej förutom att den är så himla slö så jag tänkte att om man kunde ta turbon och intercoolern från 940:n så kunde det kanske vara lönt att sätta den i en skattebefriad 140:a.
Hur var det med den där bakaxeln då, passar den eller är det nå special med den?
Och vad är det som skiljer på toppen då, ventilerna? Förbränningsrummen? Eller är det nåt annat?
/Simon
Postat: 29 okt 2002 12:47
av petnoga
Ärligt talat så vet jag inte i detalj vad som skiljer topparna mellan varandra, annat än att "turbo-toppen" ska vara med förstärkt på något sätt. Likaså är det en kraftigare bränslepump.
Ett tips kan vara att ringa till Sandviks bilskrot (Hallstahammar). Dom är specialister på Volvobilar. (för nummer, se
www.gulasidorna.se)
Efter att ha kört alla tre motorerna med varierande miltal (10000-38000mil) kan jag intyga att turbon gör ENORM skillnad och intercoolern gör "det lilla extra klippet"
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men det var VAG som utvecklade en serie av dieselmotorer i början av 80-talet. En 4:a (Golf, Jetta m.fl) en 5:a (Audi) och en 6:a (VW LT31, Volvo) Många komponenter är samma och grundkontruktionen är som sagt lika.
Petrus
Golf GTD -83
Volvo V70 tdi -97 (Audimotor, dock inte samma serie)
fd. Volvo 760td -83
Postat: 30 okt 2002 18:22
av lillskogis
OK! Hur tror ni det passar med vxl-lådan i längd och avståndet mot motorfästena?
Är det tillräckligt med plats runt framaxeln för att få plats med tråget?
Postat: 01 nov 2002 12:49
av JC
Diesel Oscar skrev:Hela skiten går säkert att klämma ner i en 142, väck med all plåt framför kylet och flytta fram det, sen har du ju mest plats i kommunen. 164 hade ju rak 6:a så det måste ju gå. Men är det värt allt jobb??
Glöm för all del inte att 164 är förlängd 10 cm framför torpedväggen. Men ingenting är ju omöjligt!

Ville bara inflika.....
Postat: 01 nov 2002 21:22
av Karlsson
petnoga skrev:
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men det var VAG som utvecklade en serie av dieselmotorer i början av 80-talet. En 4:a (Golf, Jetta m.fl) en 5:a (Audi) och en 6:a (VW LT31, Volvo) Många komponenter är samma och grundkontruktionen är som sagt lika.
Petrus
Golf GTD -83
Volvo V70 tdi -97 (Audimotor, dock inte samma serie)
fd. Volvo 760td -83
Innebär detta att en Audifemma passar på Volvos låda (m 46/47) eller har dieslarna annan sprängkåpa? Jag och en polare lurade på om Audis bensinfemma har samma block som dieselfemman och detta isåfall skulle passa på Volvolåda. Det går ju iofs ta en M90 låda och skruva på en 850 motor, men det är ju ingen sport.

Har dessutom sett en 240 D6 med turbo och IC, den rök tufft när det laddade på och ljudet var inte likt nån annan 240!
Postat: 02 nov 2002 02:23
av petnoga
Hmm... det var utanför mina kunskapsområden, men rent teoretiskt skulle växellådan kunna passa. Dock ska man ha klart för sig att Audin och VWn är ju framhjulsdrivna, och därmed är motorerna tvärställda. (Det är inte alltid så med framhjulsdrivna, men i de här fallen tror jag det)
/ Pet
Postat: 02 nov 2002 13:17
av Samuel S
petnoga skrev:Dock ska man ha klart för sig att Audin och VWn är ju framhjulsdrivna, och därmed är motorerna tvärställda.
Är inte Audi kända för att, trots framhjulsdrift, ha sina femmor längsmonterade?
Postat: 02 nov 2002 13:29
av petnoga
Jo... just det... Det är alltså så på dom äldre åttitalsbilarna också?
Men betyder det att det kan vara samma växellådsfästen som en bakhjulsdriven? (Volvon alltså)
// Pet
Postat: 02 nov 2002 15:08
av Samuel Lindkvist
BMW Samuel skrev:Är inte Audi kända för att, trots framhjulsdrift, ha sina femmor längsmonterade?
Jå så är det ju. Det är därför dom har 40cm över mellan torpedväggen och motorn, idioti på hög nivå.
Postat: 03 nov 2002 01:45
av Karlsson
40 cm! På Rekorden blir det väl knappt 1 cm med motorn så långt bak som går. Det finns ju alternativa växellådsfästen, för Commodore t.ex. Mycket bra.
Postat: 05 nov 2002 23:01
av Gäst
Innebär detta att en Audifemma passar på Volvos låda (m 46/47) eller har dieslarna annan sprängkåpa? Jag och en polare lurade på om Audis bensinfemma har samma block som dieselfemman och detta isåfall skulle passa på Volvolåda. Det går ju iofs ta en M90 låda och skruva på en 850 motor, men det är ju ingen sport.
Sprängkåpan är annars på d24:an jämfört med volvos bensinare men den 5-cylindriga audidieseln är säkert lika som d24:an så det borde passa men sen om det är samma block som på bensinaren var ju en annan sak.
Postat: 05 jan 2003 14:03
av Gäst
Karlsson skrev:Dessutom minskas bränsleförbrukningen...
Obs.: bränsleförbrukningen minskar INTE. Om man utnyttjar den extra kraft som kan tas ut med hjälp av turbon ÖKAR bränsleförbrukningen däremot.