Sida 1 av 1

Extrarör på turbogrenrör?

Postat: 14 jan 2003 15:46
av Daniel Båge
Kolla in dessa bilder på turbomontaget. Varför är det en liten extrakorv? Är den till wastegaten? Eller har jag missat nåt fundamentalt i turbobyggandets konst. Och självklart är det en S14, för er som undrar. ( om det var nån som gjorde det)

http://m3bmw.com/gallery/e30m3-engine/m3tfor3.jpg
http://m3bmw.com/gallery/e30m3-engine/m3tfor2.jpg
http://m3bmw.com/gallery/e30m3-engine/m3tfor1.jpg
http://m3bmw.com/gallery/e30m3-engine/m3tside.jpg
http://m3bmw.com/gallery/e30m3-engine/m3tbakf.jpg

Postat: 14 jan 2003 18:37
av Söderblom
Självklart är det ett grenrör från en 5-cylindrig Audi motor.....
Stumpen kommer sedan såklart att pluggas. :D :D
Eller kanske inte....

Nej, det är så att turbon har ingen intern wastegate, därför måste grenröret kompleteras med en extern wastegate, som monteras på "stumpen" (eller extrakorven).

Postat: 14 jan 2003 19:17
av Daniel Båge
Gött att jag hade rätt :)

Laddar gött hårt, i och med att det var så stor diameter på röret...

Postat: 14 jan 2003 19:28
av Andreas K
synd att man inte ser motorn för att turbon är i vägen... :wink: stor ja!

Postat: 25 jan 2003 23:08
av Karlsson
Konstigt att de inte svetsat på en elegant fläns för wastegaten innan de målade grenröret vitt (lite fjolligt, så fort man tar i det utan bomullsvantar så blir det ju smutsigt ju!)

Postat: 30 jan 2003 01:48
av G?st
Karlsson skrev:Konstigt att de inte svetsat på en elegant fläns för wastegaten innan de målade grenröret vitt (lite fjolligt, så fort man tar i det utan bomullsvantar så blir det ju smutsigt ju!)
Har du hört talat om termisk sprutning? Färgen som sitter på grenröret fungerar som ett avgasbandage, fast effektivare.

/Johannes

Postat: 01 feb 2003 21:09
av Karlsson
Jo, det känner jag till. Nåt av teamen i SLC hade gjort det på en massa delar i en S80 T6 motor.
Vad kostar sånt och vet du nån firma som kan göra det?

Postat: 14 feb 2003 20:27
av 740caesar
Här är en annan "liten" snurra... fast i en Volvo istället.


Bild