Sida 1 av 1
Extrarör på turbogrenrör?
Postat: 14 jan 2003 15:46
av Daniel Båge
Kolla in dessa bilder på turbomontaget. Varför är det en liten extrakorv? Är den till wastegaten? Eller har jag missat nåt fundamentalt i turbobyggandets konst. Och självklart är det en S14, för er som undrar. ( om det var nån som gjorde det)
http://m3bmw.com/gallery/e30m3-engine/m3tfor3.jpg
http://m3bmw.com/gallery/e30m3-engine/m3tfor2.jpg
http://m3bmw.com/gallery/e30m3-engine/m3tfor1.jpg
http://m3bmw.com/gallery/e30m3-engine/m3tside.jpg
http://m3bmw.com/gallery/e30m3-engine/m3tbakf.jpg
Postat: 14 jan 2003 18:37
av Söderblom
Självklart är det ett grenrör från en 5-cylindrig Audi motor.....
Stumpen kommer sedan såklart att pluggas.
Eller kanske inte....
Nej, det är så att turbon har ingen intern wastegate, därför måste grenröret kompleteras med en extern wastegate, som monteras på "stumpen" (eller extrakorven).
Postat: 14 jan 2003 19:17
av Daniel Båge
Gött att jag hade rätt
Laddar gött hårt, i och med att det var så stor diameter på röret...
Postat: 14 jan 2003 19:28
av Andreas K
synd att man inte ser motorn för att turbon är i vägen...

stor ja!
Postat: 25 jan 2003 23:08
av Karlsson
Konstigt att de inte svetsat på en elegant fläns för wastegaten innan de målade grenröret vitt (lite fjolligt, så fort man tar i det utan bomullsvantar så blir det ju smutsigt ju!)
Postat: 30 jan 2003 01:48
av G?st
Karlsson skrev:Konstigt att de inte svetsat på en elegant fläns för wastegaten innan de målade grenröret vitt (lite fjolligt, så fort man tar i det utan bomullsvantar så blir det ju smutsigt ju!)
Har du hört talat om termisk sprutning? Färgen som sitter på grenröret fungerar som ett avgasbandage, fast effektivare.
/Johannes
Postat: 01 feb 2003 21:09
av Karlsson
Jo, det känner jag till. Nåt av teamen i SLC hade gjort det på en massa delar i en S80 T6 motor.
Vad kostar sånt och vet du nån firma som kan göra det?
Postat: 14 feb 2003 20:27
av 740caesar
Här är en annan "liten" snurra... fast i en Volvo istället.
