Har en Volvo 745 från -86 med förgasarmotor som eftertänder när man vrider av den. Så när jag har vridigt av tändningen så måste jag ha femmans växel i och släppa upp kopplingen så att den dör...
Är det nån som har någon bra lösning på problemet eller ska jag strunta i det och leva med det?
Vrid fördelaren lite så att du får tidigare tändning, alternativt byt stift. Prova dig fram lite, med tidig tändning blir den dessutom lite varvvilligare.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Har provat vrida fördelaren, men det vart ingen skilnad, ska väl prova lite till. Annars så funderar jag på att byta samtliga tänddelar och se hur det blir då...
Alla Volvo från årsmod -75 ska gå att köra på 95 oktan blyfri. Om den baktänder måste det vara fel värmetal på stiften, eller en massa sot i förbränningsrummen och på kolvarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det jag opponerade mig mot var Karlssons inlägg att alla volvo-snurror
nyare än -75 skulle klara sig på 95-oktanig soppa. Oktanbehovet för b23a
har jag ingen aning om, fast det borde ju ägaren till bilen med
glödtändningsproblem kunna upplysa oss om Annars ställer jag mig
bakom teorierna om antingen tändstift eller sot i förbränningsrummet.
Jag tänkte inte på "performance" modellerna GLT och Turbo, men faktum är att jag körde 760in på 95 och det satt en B23E från 240 GLT i den. Lätta spikningar försvann när jag vred tillbaka tändningen lite.
Turbo däremot kan säkert behöva 98 pga laddtryck och sånt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag har provat köra på både 95,96 och 98 oktan och det vill inte sluta eftertända... Men om jag kör volvo till träffen i Åmsele på söndag så kanske någon som kan mycket säga vad han tror där...
Andyman skrev:Jag har provat köra på både 95,96 och 98 oktan och det vill inte sluta eftertända... Men om jag kör volvo till träffen i Åmsele på söndag så kanske någon som kan mycket säga vad han tror där...
Synd att du inte tog me bilen på träffen, men tilläggas kan är att jag har kört en exakt samma slags bil och det vart samma slags eftertändning på den. Kommer inte ihåg vad det var men det bevisar i alla fall att det inte är ovanligt, kanske men bara kanske kan det vara nån form av läckage via nån chokeventil som flödar eller nåt tror starkt på tomgångsmunstycket kan vara ett av felen, kolla upp det, byt helst från nån likadan som inte spikar. Du bor väl nära Lycksele skroten???
/ MP Peter
Andyman skrev:Jag har provat köra på både 95,96 och 98 oktan och det vill inte sluta eftertända... Men om jag kör volvo till träffen i Åmsele på söndag så kanske någon som kan mycket säga vad han tror där...
Synd att du inte tog me bilen på träffen, men tilläggas kan är att jag har kört en exakt samma slags bil och det vart samma slags eftertändning på den. Kommer inte ihåg vad det var men det bevisar i alla fall att det inte är ovanligt, kanske men bara kanske kan det vara nån form av läckage via nån chokeventil som flödar eller nåt tror starkt på tomgångsmunstycket kan vara ett av felen, kolla upp det, byt helst från nån likadan som inte spikar. Du bor väl nära Lycksele skroten???
/ MP Peter
Jajjamän, Lycksele bildemontering har ju en hel del volvosar av det slaget... så man kan kanske skulle fara dit på måndag när man är ledig...
Det kändes roligare att åka hoj till träffen än gammsurvolvo... men den är u bakhjulsdriven så troligtvis så kommer jag ha ganske kul i vinter ialla fall. Appropå det så snöade det här idag... blandat med regn ioch för sig men det verkar vara på gång nu....
Karlsson skrev:Alla Volvo från årsmod -75 ska gå att köra på 95 oktan blyfri. Om den baktänder måste det vara fel värmetal på stiften, eller en massa sot i förbränningsrummen och på kolvarna.
vi har en 245 från 83 och den drog typ 3 dl mindre med 96 och gick dessutom mycket bättre, så det kan inte stämma... eller?
Sen är det så (enligt okverkstan i Lycksele) att det vanligaste felet att volvobilar eftertänder är att dom just kör på 95 oktan. Så enligt som ska äldre volvo rulla på 96 eller 98 oktan.
Då måste jag ha haft tur med mina Volvosar, för jag har kört alla på 95 oktan och ingen har glödtänt. Alla utom 760in hade B21 eller B23 A, förgasarspisar med mekanisk pump (en förutsättning för att en motor ska kunna gå med tändningen avslagen). 760in hade en B23E, med elektrisk pump, så den kunde inte glödtända.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Andyman skrev:Sen är det så (enligt okverkstan i Lycksele) att det vanligaste felet att volvobilar eftertänder är att dom just kör på 95 oktan. Så enligt som ska äldre volvo rulla på 96 eller 98 oktan.
//Andreas
I min instruktionsbok till min gamla 244...stod det...98 oktan....så, då körde jag på det...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04