Sida 1 av 1
Turbon är inhandlad..
Postat: 05 okt 2003 23:41
av Pete71
Japp nu är projektet igång men alldeles i början, handlat ett agg med ett orginal grenrör från Saab 9000t. Detta skall kompletteras med en IC från en Nissan 200sx, sen skall man klura ut hur man får plats med allt i en gammal e28 (BMW)518i, fyrcylindrig rackare på hela 105 Hk orginal (varav 75 Hk idag), tänkte att målet skulle bli 150+ hästar och att lära sig konvertera till turbosnurra....Tur att Umeå har flera skrotar som går att fynda på, det underlättar att ekonomin kan överleva projektets omfattning. Brukar ofta låta som ett litet projekt som oftast men kan åxå lätt gå överstyr...!!??
Ska väl senare lägga upp lite bilder på projektet tänkte jag + alla attitudare i närheten gärna får hjälpa till om viljan finns...
MVH / MP Peter
Postat: 06 okt 2003 09:12
av André
Låter gott
Jag är gärna med och tweakar lite när tid ges!
Postat: 06 okt 2003 10:59
av Nicke Nyman
U know where 2 find me!
Re: Turbon är inhandlad..
Postat: 06 okt 2003 14:31
av Fibban
Pete71 skrev: IC från en Nissan 200sx
Ic:n du köpt av Göran är en Saab 9000 2,3 ic, men har suttit på en 200sx nyligt! T>änkte bara så att inte läsare tror att du köpt en orginal 200sx ic! Den e ju inte så stor om man säger så!
Lycka till Peter med bygget, jag kommer att titta till bygget ett antal gånger i vinter!
...
Postat: 06 okt 2003 23:49
av SamuelH
Tvåförtitorsken, vad ska Göran ha i värstingen nu då?
Postat: 07 okt 2003 11:36
av Nicke Nyman
Han ska köpa min IC som de ser ut o sen köpa en likadan till, jag tror att han hade hittat en redan, sen ska han svetsa ihop dom... Då vet du Woookis..
Peace!

Postat: 08 okt 2003 11:03
av SamuelH
Aha, hmm.. Vem ska han härma?
Men det är bra! Jag gjorde likadant själv!

Postat: 08 okt 2003 12:03
av Fibban
Wokpanna skrev:Aha, hmm.. Vem ska han härma?
Men det är bra! Jag gjorde likadant själv!

Ja men sen blev det ju fräs på prylarna med! Måste bara säga det, din går bra! Tar imot att säga att en japps går bra! men men!
Postat: 08 okt 2003 14:53
av Pete71
Audi Filip skrev:Wokpanna skrev:Aha, hmm.. Vem ska han härma?
Men det är bra! Jag gjorde likadant själv!

Ja men sen blev det ju fräs på prylarna med! Måste bara säga det, din går bra! Tar imot att säga att en japps går bra! men men!
Kanske kan wokpanna lära oss andra noviser om hur ett riktigt turbobygge ska se ut, en demonstration nån gång skulle åxå va kul.....
/MP Peter
..
Postat: 09 okt 2003 00:36
av SamuelH
Re: ..
Postat: 09 okt 2003 21:05
av Fibban
Ja med lite skrattgas så kommer det bli mer skjut i det hala! Men börjar inte du ligga nära bristningsgränsen för stakar å kolvar redan nu? >Å för att inte tala om den stackars bakaxeln! Eller blir det smidda prylar i vinter?
Postat: 09 okt 2003 21:57
av SamuelH
Det blir fett.. Brstninggränsen vet jag ju inte var den är förns jag knäckt nåt! så jag kör på ja!
Det blir tillochmed en smidd vev för 28 000 i vinter.. eller INTE!
Smidda kolvar ska jag nog i med om jag kommer över dom till ett vettigt pris!
Postat: 10 okt 2003 14:35
av NZORIKKO
Peter vore inte det här nåt för ditt turobygge.
http://www2.blocket.se/view/1579329.htm?l=0&c=1
Förr eller senare kommer du vilja ha så stort effektuttag. Varför inte göra det förr istället för senare.

Postat: 10 okt 2003 23:32
av Pete71
Så sant så sant, men idag är det tyvärr ekonomin som sätter gränserna, skulle den vart bättre kunde jag satsat på större grejjer. Tänkte lära upp mig på principen på en gammal 518 nu, för att sedan när rutinen kanske infinner sig, bygga på 3,5 liters sexan...
Och då handlar det om mycket mera mos.....
/MP Peter
Postat: 10 okt 2003 23:57
av Nicke Nyman
Rikard, varför tipsar du om turbo när du själv bara är väghållningsmänniska?? Jag tycker du ska skaffa dig en bil me stressfläkt i, de vore kung! =)
Peace!

Postat: 14 okt 2003 11:31
av Pete71
Nu har man haft en dunder förkylning och då passat på att lära mig lite autoCAD, kanon program som man kan plotta ut alla flänsar och grenrörsdelar för svetsning av turbogrenröret.
Fått lite tips om kompsänkning, samt funderar att bygga megasquirts sprut om planeringen håller.
Kommer med lite bilder snart..
/MP Peter
Postat: 14 okt 2003 20:14
av Flate
Hördu wokpannan hur mycket uppskattar du effekt till idag ?? Jag har hört nånting om att grejerna i motorn och bakaxel ska palla upp emot 300 pållar, men vad vet jag om sådant egentligen...
Mekhjälp
Postat: 14 okt 2003 22:50
av Gti Mange
Klart grabben ska ha hjälp

Jag kommer gärna med all min enorma kunskap i fikning för en kaffe. Tänkte att det finns en hel "del" (alltså opeldel) att göra med Fiffi. Någon som gjuter i plast kanske? Skulle fått skärmarna fixade.
Re: Mekhjälp
Postat: 16 okt 2003 21:25
av Pete71
Gti Mange skrev:Klart grabben ska ha hjälp

Jag kommer gärna med all min enorma kunskap i fikning för en kaffe. Tänkte att det finns en hel "del" (alltså opeldel) att göra med Fiffi. Någon som gjuter i plast kanske? Skulle fått skärmarna fixade.
.....Man kan ju alltid planera och spekulera över en kaffe.........det är bara att slå en pling så bränner man på en kanna lut.
/MP Peter
Postat: 10 nov 2003 01:05
av SamuelH
Jadu Flate, räknar man på stickan så borde effekten ligga kring 300hk, men man vet aldrig. Blir bänkning till sommaren.
Bakaxel, låda osv klarar väl ca 400hk skulle jag tro. Delarna i motorn är lite svårare att säga vad dom håller för såhär på sne arm, det beror ju på hur man använder effekten. Det är ju samma för drivlinan men inte lika mycket. Kolvarna håller för över 300hk om man inte ligger och pressar allt för mycket. Men dom kan ju lika gärna spikas sönder vid 180hk om allt inte står rätt till. Vevstakarna borde palla för över 350hk, och kulpenar man dem så tål dom ju lite mer åxå. Vet egentligen ingen som kört av en stake pga av att det blev för mycket effekt. Den stake jag vet som knäckts var det en skada på sedan innan, troligvis från fabrik. Veven tål en hel del åxå. Ingen i Sverige har bytt den än vad jag vet av...
Kurt!