Det brukar nästan alltid vara förgasaren som är slut eller felinställd. Såvida inte bilen går riktigt dåligt. Vad jag skulle gjort är att kolla luftfiltret och kolla om det går att köpa nån billig förgasare på nån skrot. (Den förgasaren ska ju helst vara bra.) Den skrot som jag köpte prylar av tog aldrig mer än 500 för en förgasare. Är det insprutning på den?
Kona Kahuna -03
Serva den så allt är fräscht.... den kan gå bättre, dra mindre soppa och håller längre. nya tändstift, tändkablar, fördelare, olja, oljefilter och luftfilter.
(detta om du inte kanske gjort det på ett tag)
Audi Filip skrev:Att gå ner på oktan talet brukar kunna gå, det som kan vara risken på en 240 är att den gärna vill stå och glödtända om du har för lågt oktantal.
Det går att köra på 95 oktan. Har jag gjort med alla 240isar jag ägt och de glödtände aldrig. Det är bara att justera tändningen lite om den glödtänder. Byt även luftfilter och tändkablar. Fördelarlocket och rotorn går att "renovera" genom att man slipar lite på kontaktytorna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Tackar, ska kolla alltihop. Kan dock säga att den går hårt, jag har än inte blivit ifrånåkt av ngn annan GL eller DL.
Den går kanske lite lite mindre hårt nu, men dock jämnare. Glödtändning har jag inte haft ngt av sen jag började med 96.
Men 1,3 är ändå saftigt, ska ta ett riktigt ägg och lägga under gasen tror jag.