Sida 1 av 1
Postat: 31 jan 2002 17:05
av Daniel Båge
Jag undrar lite hur ni har tänkt er eller gjorde för att sänka kompressionen när ni turbokonverterade(-ar). "Jackar" ni kolven som det heter på moppespråk? Om man fräser bort en bit av kolven, tar man inte bort ev. härdning? Modifierar ni om i toppen med eller? Hur och var?
Dessutom, hur vet ni hur mycket ni ska ta bort? Testar ni er fram eller? Och hur får man alla cylindrar lika?
Kanske gör jag bort mig, för "alla" vet ju hur man gör... Men inte jag. Mycke frågor blev det.
Postat: 31 jan 2002 17:16
av miniemil
Jag vet inte heller hur man gör Daniel! Man kan ju sätta i tändstift med kortare gänga, kanske... eller helt enkelt lossa dom lite så det läcker, inte bra kanske ne...
Postat: 31 jan 2002 17:32
av Jonte
Tja!
Det finns många sett att göra detta på. En del sätter helt enkelt dit en x-tra topplockspackning - men de kan man blåsa ganska lätt om man laddar på lite. Man kan fräsa ur i kolvarna, men oftast på en turbomotor är det att föredra med plana kolvar, så man kan plana dem alltså på motsatt sida man "jackar" kolven..., då kan man ju även passa på att viktbalansera kolvarna. Har man tillgång till cnc maskiner kan man om man vet vad man gör även förstora förbränningsrummen på toppen.
Postat: 31 jan 2002 17:38
av Gäst
Man kan svarva av toppen på kolven lite. Någon härdning är det väl inte i aluminum!!??
Annars kan man montera en tjockare topplockspackning. Men det är ju inte så profisionellt precis. Hur mycket kan man ju räkna ut, finns nåt program för det men då måste man veta massa konstiga saker, typ kompresionsvolymen eller vad det heter. Tar man ju bara kolvarean x höjden mellan kolv å topp. Men eftersom inte ytor är plana är det ju lite krångligt.
Plocka fram alla siffror du har på motorn så kan jag se om jag kan räkna ut det.
Postat: 31 jan 2002 17:39
av Samuel Lindkvist
ååå han ju svara innan mig ju =)
Postat: 31 jan 2002 17:44
av Samuel Lindkvist
Det är ju bra med så lite vikt som möjligt på kolvarna. Annars är det ju mest hitech å fräsa ur toppen lite. Då kan man ju öka avgasventilerna lite också.
Postat: 31 jan 2002 17:48
av Samuel Lindkvist
Har man tillgång till cnc maskiner kan man om man vet vad man gör även förstora förbränningsrummen på toppen.
Det har vi 30-40 stycken på jobbet. Skulle man kanske utnyttja lite mera.
Ska nog skruva väck topparna på M5:an och fräsa lite. Har ändå lite tid över ikväll. =)
Postat: 31 jan 2002 17:50
av Samuel S
Samuel,
Du vet vad du lovat göra åt mej!
Du behöver inte börja på M5:an. Snart står det en 2002-motor utanför dörren.

Postat: 31 jan 2002 18:07
av Daniel Båge
Jo att man ska använda en CNC fattar tillochmed jag... Men det är ju inte dåligt jobbigt att räkna ut volymen, nej det är det inte alls. Tänkte fel.
Men när man fräser ner kolvarna, blir de inte klena då? Är det inte risk att man pajar dem lätt då?
Postat: 31 jan 2002 23:06
av Karlsson
Såhär tänkte jag göra; Jag har smidda kolvar, dock 1 mm för höga. Det går att svarva av. Sen tänkte jag ta en hel del i toppen, det är ju gjutjärn i de gamla Oplarna. Ska grovjustera med en roterande fil, sen blir det finputs. Visst är det noga att det blir lika stora förbränningsrum, lika noga som att de har rätt form för att flöde och virvelbildning ska bli rätt.
Men som han sa; Friskt vågat, hälften vunnet!
Opeltoppar finns ju gott om!
Postat: 31 jan 2002 23:26
av Jonte
Som Karlsson skriver MÅSTE man inte nödvändigtvis använda cnc, har du lite känsla kan du göra det i en support eller what ever. Att plana kolvarna går oftast utmärkt, men som du själv skrev - blir det för tunt kan det bli härdsmälta om du laddar på för mycket med för lite bränsle.
Postat: 12 feb 2002 20:05
av Gäst
Har man inte till gång till nåra cnc-bla, kan man ju alltid fila bort lite material i förbränningsrummet, sen dit med grejerna och mäta kompressionen, sen bort igen och putsa lite till, sen dit igen o mäta, sen bort...etc.
Postat: 12 feb 2002 21:28
av Karlsson
Blir jobbigt i längden och inte 100 % pålitligt. Kolvringarna kanske inte håller lika tätt i alla cylindrar, ventilerna kan vara lite olika slipade. Massor av luriga faktorer. Jag tänkte öva lite på ett par gamla skrottoppar innan jag går lös på den jag ska använda. En fördel med Opel; det finns gott om grejer på skroten. Undrar varför...