Sida 1 av 1
RPM på Turbon?
Postat: 26 apr 2004 19:08
av adj
TJa!!
Tänkte kolla om det finns någon som kan bekräfta eller revidera mina uppgifter om varvtalet på turbinen i turbon.
När jag läste fordonstecknik på gymnasiet för många år sedan sa vår lärare att en turbo börjar överladda vid ca 30 000 rpm och vidd fullt laddtryck har den ca 100 000 varv/min.
Någon som har mer kött på bena i frågan?
Vill ju inte fara med osanning

Postat: 27 apr 2004 18:55
av Zeb
Hos moderna aggregat ligger det väl i alla fall uppåt 150 000 rpm.
Postat: 27 apr 2004 23:38
av adj
Tackar tackar!!
Mera tjut för pengarna!!
Kanske skulle försöka få dit ngn givare för att kunna kolla värdena på mina gamla burkar!?!
Postat: 28 apr 2004 08:11
av Ivarsch
adj skrev:Tackar tackar!!
Mera tjut för pengarna!!
Kanske skulle försöka få dit ngn givare för att kunna kolla värdena på mina gamla burkar!?!
lycka till! Det blir nog galet svårt va??
Har en cykeldator över här annars!

Postat: 28 apr 2004 08:53
av Z3 Viktor
Zeb skrev:Hos moderna aggregat ligger det väl i alla fall uppåt 150 000 rpm.
Rätt brutalt egentligen..skulle va kul med en sån mätare

tänk å sitta i ett runt rum som snurrar så många var per minut...weee

Postat: 28 apr 2004 10:07
av adj
lycka till! Det blir nog galet svårt va??
Borde inte vara omöjligt!
Kommer iofs inte ihåg vad turbinen vara av för material sist jag hade isär Mc turbon!?!
Men bara så här på rakarm skulle jag tänka mig att den var magnetisk?
och att då göra ett litet hål pilla dit en magnetgivare så får man ju signal för varje fläns som far förbi ( vilket blir många!!)
Sen gäller det ju att ha något som hinner med att ta emot alla signaler och dela dem på antalet flänsar. JAAAAAaa jag har en lösning
Antagligen inte hellt lätt och jag vet inte riktigt till vilken nytta, men måste man ha nytta av allt man gör? en kul ide istället för varvräknare på motorn kanske!?!
Om någon nappar på iden åker jag gärna på studiebesök!!
Postat: 28 apr 2004 11:42
av Zeb
Om man höll sig på kompressorsidan där det inte är så förbaskat varmt så kanske man skulle kunna köra med optisk mätning?
Postat: 28 apr 2004 20:45
av adj
Jo det är nog nästan ett krav
Om man höll sig på kompressorsidan
Och det var kanske inte ett helt dumt förslagfrågan är då om man ska ha en lampa som lyser och en mätare som tar reflektionerna!? för det lär nog vara mörkt annars
mem men men , nu fick jag en flash back
vi gjorde ju program till en lego robot i skolan som läste ljusskillnader
KAnske kan använda den

Postat: 29 apr 2004 08:33
av Ivarsch
adj skrev:mhihi:
mem men men , nu fick jag en flash back
vi gjorde ju program till en lego robot i skolan som läste ljusskillnader
KAnske kan använda den

Säkert!!!!
Med tanke på den precisionen de var på dom kanske du kan mäta nåt om du typ snurrar runt den med fingret! SAKTA!!! Annars lär den inte funka alls... Men om du sätter på nåt på en vinge som alstrar ett ljud varje varv. Sen dtrar du på turbon i nån minut, spelar in de i tatorn. Mäter pikarna och sen räknar lite.. Kan ju bli jobbigt o räkna men de är väl en smäll du får ta!

Postat: 29 apr 2004 13:51
av Westerlind
sätt dit en ABS givare. så får turbinen agera ABS-krans.

Postat: 29 apr 2004 22:29
av adj
Det var ju lite ta´nken eftersom det är en magnet givare
Fast jag tror inte det handlar om riktigt samma känslighet.
Jag har ca 110 kugg på mina abs kransar, har inte räkant hur många varv i minuten den gör men jag tvivlar på att det ens är inärheten av turbinen, men tanken får väl leka vidare

Postat: 03 maj 2004 10:35
av Martin
jag kan ju inget om teknik o prylar, men det kanske skulle vara lättare att få
dit någon historia som kan känna av
frekvensen istället? för vad mer på
bilen snurrar i den hastigheten?
mätningen kan ju börja vid 20k, inget annat snurrar så fort, o mätning av en
turbo är väl inte vara intressant under 20k?
då skulle man kanske kunna kalibrera den på lägre mätbara varv, o sedan
får den räkna lite snabbare bara..
men vad vet jag om turbo, jag kör ju Ford..

Postat: 03 maj 2004 13:06
av adj
men vad vet jag om turbo, jag kör ju Ford..
Dom har väl också gjort någon modell med nurra i?!?
HAr själv en XR3i stående som jag funderar på om den går att Turbo konvertera utan för mycket bök!?!

Postat: 03 maj 2004 15:57
av Karlsson
Inte för att verka negativ på något sätt, det är bra att vara vetgirig, men räcker det inte att veta att en modern turbo varvar bra långt över 150 000 rpm nuförtiden?
Det jag skulle tycka är mer intressant i sammanhanget är hur varma och täta avgaserna är när de kommer in i turbon, det är lättare att mäta dessutom.
Postat: 03 maj 2004 16:06
av Martin
Karlsson skrev:Inte för att verka negativ på något sätt, det är bra att vara vetgirig, men räcker det inte att veta att en modern turbo varvar bra långt över 150 000 rpm nuförtiden?
Det jag skulle tycka är mer intressant i sammanhanget är hur varma och täta avgaserna är när de kommer in i turbon, det är lättare att mäta dessutom.
Men Karlsson, du om någon borde väl veta att ämnet i en diskussion inte behöver försvaras.. efter alla våra "heliga måndagar" med diskussioner allt från hydraulfjädringa, cegarbilar till evighetsmaskiner... inga av våra färdiga diskussioner har väl någonsin genomförts?
men du har säkert rätt i vad du skriver alltså. kommer du ikväll förresten?
så kan vi ju diskutera avgasmassa..

Postat: 03 maj 2004 21:45
av adj
Jo Martin du har troligen rätt!
Det ger nog inget extra att veta varven mer än en kul grejj.
Sen om det är lättare att mäta temp och täthet vet jag inte för då är det ruskigt varmt och det borde kräva en del special grejjor bara för tempen, men visst det kankse kan vara intressant det med.
turbo RPM
Postat: 31 maj 2004 20:44
av VolvoJögge
hehe varför denna nyfikenhet det räcker väl med att se om skiten laddar. Och om ni vill veta varvtal på respiratorn så kan jag säga att det är helt meningslöst att spekulera. Se bara till att den är tillräkligt kall när ni stänger av motorn.
tips: skaffa turbotimer...