I valet och kvalet... (Obs! Opelnördvarning!)
Postat: 17 jun 2004 18:15
Eftersom jag bygger Rekorden så sakta så hinner det poppa upp nya idéer hela tiden (det är därför den aldrig blir klar...).
Då och då under den senaste tiden har tankar på nästa (eller näst-nästa) säsongs motor ska vara för sort.
Har ett par alternativ, utan rangordning:
1. Calibra Turbo med växellåda från Omega 2,0i. Innehållet i lådan byts, om det går, mot det som sitter i nuvarande låda.
Nackdelar; toppen är "felvänd", avgasgrenröret hamnar på förarsidan. Det gillar jag inte, men det går att åtgärda, man kan vända toppen 180 grader. Detta innbär dock lite krångel med kamaxlarna och fördelaren men jag har sett motorer med denna modifiering så det borde funka. Oljetråget kan bli lite krångligt att få till.
Fördelar; ganska smidigt format på motorn, låg vikt och om man vinklar upp den helt rakt så finns det gott om plats för tuffa grenrör och stor turbo! 4 ventilstopp är bra för turbo. Så länge motorn är någorlunda fräsch och bra ihopskruvad så håller den förmodligen för drygt 300 hk.
2. Bygga vidare på den gamla gjutjärnsspisen, CIH-power! Ska den klara att lämna över 300 turbohästar så behövs troligen en 2,4 liters vev och smidda stakar. Kanske också att jag går upp till ett 2,0 block och använder B23 ET kolvar. En ganska välmasserad 2,0 med mekanisk insprutning lämnade ca 600 hk nån gång på 80-talet, så resurserna finns där.
Nackdelar; stenåldersteknik, ingen crossflowtopp=trångt för grenrör och turbo. Topplocket och förbränningsrummen är inte så bra utformade för överladdning.
Fördelar; jag kan motortypen ganska bra, den är lättmekad, delarna är billigare, jag kan behålla lådan som jag har nu.
3. Omega 2,5/3,0 V6. Lite udda val kanske, men tack vare sitt smidiga format så kan en sån motor placeras långt bak i bilen=bra viktfördelning.
Nackdelar; en 3,0 är svår att hitta med manuell låda, den jag har nu passar inte. Ganska hög kompression, dubbelt upp av det mesta (grenrör, toppackningar odyl), en massa ventiler som kan gå sönder och troligen blir det trångt att få plats med en turbo på var sida om motorn.
Sugtrim är inget alternativ, alldeles för dyrt.
Fördelar; hygglig effekt på lite plats (211 hk i en 3,0), motorn är kort och kompakt. Klarar kanske laddtryck på ca 0,5 bar utan att gräva i topparna, man kan använda små turbos=lättkörd.
En Opel ska ha en Opelmotor, frågan är bara vilken?
Då och då under den senaste tiden har tankar på nästa (eller näst-nästa) säsongs motor ska vara för sort.
Har ett par alternativ, utan rangordning:
1. Calibra Turbo med växellåda från Omega 2,0i. Innehållet i lådan byts, om det går, mot det som sitter i nuvarande låda.
Nackdelar; toppen är "felvänd", avgasgrenröret hamnar på förarsidan. Det gillar jag inte, men det går att åtgärda, man kan vända toppen 180 grader. Detta innbär dock lite krångel med kamaxlarna och fördelaren men jag har sett motorer med denna modifiering så det borde funka. Oljetråget kan bli lite krångligt att få till.
Fördelar; ganska smidigt format på motorn, låg vikt och om man vinklar upp den helt rakt så finns det gott om plats för tuffa grenrör och stor turbo! 4 ventilstopp är bra för turbo. Så länge motorn är någorlunda fräsch och bra ihopskruvad så håller den förmodligen för drygt 300 hk.
2. Bygga vidare på den gamla gjutjärnsspisen, CIH-power! Ska den klara att lämna över 300 turbohästar så behövs troligen en 2,4 liters vev och smidda stakar. Kanske också att jag går upp till ett 2,0 block och använder B23 ET kolvar. En ganska välmasserad 2,0 med mekanisk insprutning lämnade ca 600 hk nån gång på 80-talet, så resurserna finns där.
Nackdelar; stenåldersteknik, ingen crossflowtopp=trångt för grenrör och turbo. Topplocket och förbränningsrummen är inte så bra utformade för överladdning.
Fördelar; jag kan motortypen ganska bra, den är lättmekad, delarna är billigare, jag kan behålla lådan som jag har nu.
3. Omega 2,5/3,0 V6. Lite udda val kanske, men tack vare sitt smidiga format så kan en sån motor placeras långt bak i bilen=bra viktfördelning.
Nackdelar; en 3,0 är svår att hitta med manuell låda, den jag har nu passar inte. Ganska hög kompression, dubbelt upp av det mesta (grenrör, toppackningar odyl), en massa ventiler som kan gå sönder och troligen blir det trångt att få plats med en turbo på var sida om motorn.
Sugtrim är inget alternativ, alldeles för dyrt.
Fördelar; hygglig effekt på lite plats (211 hk i en 3,0), motorn är kort och kompakt. Klarar kanske laddtryck på ca 0,5 bar utan att gräva i topparna, man kan använda små turbos=lättkörd.
En Opel ska ha en Opelmotor, frågan är bara vilken?