Sida 1 av 1
Motorproblem, BMW 518-86. Tips?
Postat: 26 jun 2004 16:35
av Martin Tornell
Köpte nyligen en 518-86. 24000mil. Gick kanon... Men efter två veckors pendlande till jobbet började motorn gå ruskigt ojämnt på tomgång(gick upp i varv för att sedan nästan dö, om och om igen) då motorn blivit varm.
Nu har det blivit värre.
Nu startar den fint då motorn är kall men efter några minuters körning svarar den dåligt på gas och går hemskt ojämt och ryker svart.
-Jag har kollat upp tändningen och den funkar.
Jag tror att det kan bero på något fel på en vakumslang eller dyl men har inte listat ut hur det hela hänger ihop.
Vore mycket tacksam för hjälp!!
//martin
Postat: 26 jun 2004 17:06
av Jonas Aegher
Har ni tänkt på att nästan alla inlägg där folk har problem med sin bil handlar om BMW?
Postat: 26 jun 2004 19:05
av simjo89
Alla andra skrotar sina bilar när det blir fel på dom, men en BMW är för fin för det.... Därför lagar man dom! Eller..?
Postat: 26 jun 2004 23:05
av Calle Wennborg
simjo89 skrev:Alla andra skrotar sina bilar när det blir fel på dom, men en BMW är för fin för det.... Därför lagar man dom! Eller..?

Re: Motorproblem, BMW 518-86. Tips?
Postat: 27 jun 2004 20:16
av Ivarsch
Antar de finns nån typ av kallstartsventil på den där? Kan den ha hängt sig?
Re: Motorproblem, BMW 518-86. Tips?
Postat: 27 jun 2004 21:33
av Martin Fåglefelt
Ivarsch skrev:Antar de finns nån typ av kallstartsventil på den där? Kan den ha hängt sig?
Skulle också tro det är något sånt, det påminner om samma fel som en kompis hade på sin bil...
Postat: 28 jun 2004 15:43
av K-Mart
kan de inte vara luftmängdsmätaren?
lr lambdasonden?
jag hade de problemet på min 205 GTi å de varierade mellan 1500 varv ner till 400 ibland.. så då byttes de två å sen efter de så vart de bra
Postat: 01 jul 2004 18:51
av Zeb
Intar en plats i kören och ropar kallstartventil jag också.
Ryker det svart brukar det tyda på att det går lite fett. En annan möjlig felorsak är att nån tempgivare antingen har gett upp (kanske inte så troligt) eller har drabbats av ett kabelbrott eller ärg eller bara att kontakten helt enkelt har hoppat av vilket som regel gör att bilen tror att det är ungefär hur kallt som helst ute och matar på soppa därefter vilket funkar bra när bilen är kall, men mindre bra när temperaturen börjar stiga.