Äntligen en i klubben som tänker köpa sig en buss, det finns alldeles för få sådana, bussar i klubben asså
Scania BF 110 borde betyda ett bladfjäder-chassi med frontmonterad 11-liters Scania 6-a utan turbo, och manuell 5-växlad låda. Motorn är en mycket skottsäker pjäs som fanns i produktion till slutet av 90-talet, då försedd med turbo, intercooler, EDC, och massa effekt. Byter man bara olja och rengör cyklonrenaren då och då håller den i evighet. Saker som man kanske bör kolla på innan man köper en gammal buss är ROSTEN!! Ta med en overall och kryp under, banka och slå lite här och var, känn på slangar och rör, spana efter oljeläckor, små svettningar runt motor och låda är inget att bry sig om, men det ska inte drypa. Bussar rostar över allt i detta saltland, dels i karossen, men också chassit tar stryk, balkar, rör, ventiler m.m. Ta reda på om bussen har körts regelbundet, det är bästa medicinen för bromsar och sånt. Jag följer gärna med och kollar om jag har möjlighet. / Oscar