Lotus Samuel skrev:Ganska solkart vad so hänt där. Det har spikat nåt hejdlöst. Har du inte hört det?
Inte helt säker på att det har spikat.....
Min motor rasade pga spikning, men då liksom smalt kolven av värmen.
På bilden syns tydliga spår av spikningarna på kanterna av kolven.
Men i Nickes fall ser det mera ut som om ventilen skulle ha "fastnat" och slagit hål i kolven. Varför skulle annars ventilen gå sönder??
I mitt fall så blev värmen så hög att aluminiumen liksom smälte bort. Det skulle inte kunna orsaka att en ventil skadas.
Titta om det finns spår av spikningar på de andra kolvarna. Det hade jag.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Motorn gick hur bra som helst tills de small, allt hände under kanske 5sekunder... Eller va säger du Jocke, du va ju med?!?!?!
Men, nu ska de renoveras. O ja tror inte jag behöver 6st kolvar, men, har du bra pris på dom så... =) Ditt MS o Tomtek då?? Får man inte köpa de av dig Samuel?
Jaja, nu måste de rusas vidare på jobbet! Men, renoveringen startar SNART!!!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Lotus Samuel skrev:Ganska solkart vad so hänt där. Det har spikat nåt hejdlöst. Har du inte hört det?
Nä det är inte jag heller. Jag va så lat så jag kollade bara på en av kolvbilderna. Såg inte att ventilen hade rykit. Men det är rätt vanligt att det spikar hål i mitten av kolven på turbokonverterade bilar då kolvtoppen är väldigt tunn på sugmotorbilar. Sen kan man ju undra om en ventil kan slå sönder så mycket på en kolv innan man hör det och stänger av.
Kanske en kombination. Det har spikat hål i kolven så det har flugit upp delar från kolvtoppen och slagit av ventilen som sedan har levt sitt eget liv därinne.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nä det är inte jag heller. Jag va så lat så jag kollade bara på en av kolvbilderna. Såg inte att ventilen hade rykit. Men det är rätt vanligt att det spikar hål i mitten av kolven på turbokonverterade bilar då kolvtoppen är väldigt tunn på sugmotorbilar. Sen kan man ju undra om en ventil kan slå sönder så mycket på en kolv innan man hör det och stänger av.
Kanske en kombination. Det har spikat hål i kolven så det har flugit upp delar från kolvtoppen och slagit av ventilen som sedan har levt sitt eget liv därinne.
Bilen är ju inte turbokonverterad, än... Så, därför är ja på jakt efter ett sprut o tändning nu, om de går att få tag i. Annars blir de K-jetronic me extra sprut.
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
TurboNicke skrev:
Bilen är ju inte turbokonverterad, än... Så, därför är ja på jakt efter ett sprut o tändning nu, om de går att få tag i. Annars blir de K-jetronic me extra sprut.
Ajöken!
Nähe.. ja då har Gindemo rätt. Jag trodde du hade turbo nu.
Sprutet är till salu ja men jag har inte hunnit PM:a dig än.
TurboNicke skrev:
Ajöken!
Nähe.. ja då har Gindemo rätt. Jag trodde du hade turbo nu.
Sprutet är till salu ja men jag har inte hunnit PM:a dig än.
Ok, skickar väl ett PM åt dig först då...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Motorn halvt isärplockad! Lyfts ikväll ur! För att sen delas på, de blir VÄLDIGT intressant!!! Tack i förskott till Saab Filip som kommer hjälpa till!!!
Ajöken!
Ps. Bilder kommer snart! ds.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Har sett en annan M20 som rasat på liknande sätt. På den var det troligen lite för mycket ventilspel och alldeles för mycket varvande som gjorde att ventilen knäcktes och mosade kolven.
Kolla cylinderloppet också, det kan säkert ha blivit repor.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson skrev:Har sett en annan M20 som rasat på liknande sätt. På den var det troligen lite för mycket ventilspel och alldeles för mycket varvande som gjorde att ventilen knäcktes och mosade kolven.
Vi var å tvär kollade å de verkar som om
cylindern ha klarat sig.... Annars ha ja ju ett block
nicke
Karlsson skrev:Har sett en annan M20 som rasat på liknande sätt. På den var det troligen lite för mycket ventilspel och alldeles för mycket varvande som gjorde att ventilen knäcktes och mosade kolven.
Vi var å tvär kollade å de verkar som om
cylindern ha klarat sig.... Annars ha ja ju ett block
nicke
///zemrén
Ibland är du drygare än många... Hehehe, nu är motorn ur iaf, o snart är veven lös, de är bara lite småsaker kvar. Men, jag o Filip har börjat lätta, ut med baksätet, stolarna, mattan osv, sen ska de byggas BUR! O de känns fint!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
TurboNicke skrev:Nu är de bara att leta rätt på rätt sorts hylsa till vevstakarna. Dom sitter ju med nån eländes 12 kants torx, nån som vet vart man köper de??
Ajöken!
När jag lossade min vev så tog jag en vanlig "6kantshylsa" fast en sådan modell som har 12 kanter för mindre steg mellan tagen. Den passade hur bra som helst så jag börjar undra om det verkligen skulle va torx-hylsa egentligen.