Sida 1 av 1

Kraftlös A4 1.8T

Postat: 13 sep 2004 08:03
av eastbay
I helgen så fick min bil något bryt. Var på väg upp till Ö-vik och då ajg skulle upp skuleskogen så orkade knapt bilen. Den beter sig som om den är strypt på något sätt. Jag misstänker att det har lossnat lite från katten som har satt igen så att han inte kan blåsa ur sig avgaserna ordentligt, för han har ingen kraft alls. På plan mark & nerför så rullar den på bra, men så fort det blir minnsta lilla motlut så har jag ingen kraft. I de riktigt stora backarna så får jag växla ner ända till tvåan. Om jag trycker plattan i botten utan växel i så varvar den max 5500. På tomgången är den ok, stabil & gämn tomgång. Men så fort ajg ger lite gas så låter den trög. Det finns lite kraft i motorn upp till 2000 varv, men sen så känns det som motorn storknar.

Nu undrar jag bara om det kan vara något annat än att den har svårt att trycka ur sig avgaserna?

Postat: 13 sep 2004 10:35
av Nicke Nyman
Kolla om wastegatens tryckstång sitter fast ordentligt på turbons avgashus. De är många som kört lös dessa o sen känns bilen alldeles orkeslös. Jag själv gjorde de på min Saab o då vart den supertråkig att köra. Eller tråkigare... :mhihi:

Annars så kan de ju vara katen som satt igen..

Ajöken! 8)

Re: Kraftlös A4 1.8T

Postat: 13 sep 2004 12:52
av eastbay
En annan orsak som jag fått tips på av en arbetskamrat är att bräsnlefiltret satt igen.

Postat: 13 sep 2004 17:44
av Redbeard
låter ungefär lika som på min tdi. då var det luftmassemätaren. är ett vanligt fel på 1,8t. testa o dra ut kabeln, då ska den iallafall varva lite mer även om den går dåligt på nödprogrammet.

Postat: 13 sep 2004 20:21
av Håcke
Tråkit med bilen mattias!

Tänk va konstiga fel dom kan få. Min faster hade en 740 en gång som bettede sig jätte konstigt, den bara dog när som helst. Hon var in på verkstad flera ggr men de fann inget fel på bilen. så en gång kollade min farbror på bilen och hittade felet, :idea: ett lönnblad i inloppet till luftfiltret!?!? :mhihi:

hoppas det inte är nån dyr grej för dej

lycka till

Postat: 14 sep 2004 21:06
av eastbay
Nu har jag testat bränslefiltret & luftmassemätaren & det var inget av dom, så jag fåt väl ta & plocka bort katten.

Jobbigt bara att inte ha någon bil att ta sig till jobbet med.

Men men det löser sig nog. Man får väl be en bön att det fixar sig.

Ny fungerar bilen igen!!!!!!!!

Postat: 17 sep 2004 11:31
av eastbay
Det var katalysatorn som gått sönder & täpt till så avgaserna inte kom ut. Det tog 5 timmar att demontera, rensa & montera katalysatorn. Det känns i hela kroppen. Jag har ont i de flesta muskler, man är ju lite för tjock eller om det beror på att man har för mesig domkraft :roll: men vilket fall så var det lite krångligt att komma åt. Tro jag ska ta & köpa mig en Audi 100 från slutet av 90-talet. Den fyrcylindriga motorn där har mycket plats under huven.

Nu ska jag nog ta och installera en sportkat under bilen.

Hur påverkar det att jag har en burk nu dierkt efter turbon? Ska man plocka bort den och montera ett rör eller kan man ha en tom kat där?

Re: Ny fungerar bilen igen!!!!!!!!

Postat: 17 sep 2004 12:34
av Fibban
eastbay skrev:Det var katalysatorn som gått sönder & täpt till så avgaserna inte kom ut. Det tog 5 timmar att demontera, rensa & montera katalysatorn. Det känns i hela kroppen. Jag har ont i de flesta muskler, men är ju lite för tjock eller om det beror på att man har för mesig domkraft :roll: men vilket fall så var det lite krångligt att komma åt. Tro jag ska ta & köpa mig en Audi 100 från slutet av 90-talet. Den fyrcylindriga motorn där har mycket plats under huven.

Nu ska jag nog ta och installera en sportkat under bilen.

Hur påverkar det att jag har en burk nu dierkt efter turbon? Ska man plocka bort den och montera ett rör eller kan man ha en tom kat där?
Tror inte det är du som är tjock! Jag vet hur det är, det är elängit på de där bilarna... De som har lyckats att konstruera de där avgasystemet ska ha ett pris! Mitt 3.2" var enklare att montera än ett orginal!!