Sida 1 av 1

Volvo ä ba DYNGA!!!!

Postat: 24 nov 2004 20:15
av Nicke Nyman
Jaa, bytt toppackningen, planat toppen osv, nu när jag ska starta den så när den väl startar lever den om som SJU SVÅRA ÅR! :evil:

Jag förstår inte vart felet är, HUR NOLLAR man allt?? Vart är markeringarna?? HJÄLP SÖKES! Vill kunna åk till "regeringen" på fredag men de lär inte gå om ja får hjälp NU! Orkar inte köpa en Haynes för de är mycke pengar för en bil som ja inte kommer bry mig om i övrigt..

Ajöken! 8)

Postat: 24 nov 2004 22:01
av ullet
Du, repbäckerna finns på stadsbibblan, kostar 1 kr/sida att kopiera där (är man smart tar man två sidor i boken på ett A3....

Så har jag klarat mig hittills iaf..

//U

Postat: 25 nov 2004 00:35
av Zeb
Kolla om den här beskrivningen kan stämma, jag tar lite fritt från huvudet
från den tiden jag höll på med motorer..

(Antar att det är 240n i signaturen och en b21/b23)

Kammen: Remhjulet ska ha en markering, den ska om jag kommer ihåg
rätt stå rakt upp från motorn sett, fast motorn lutar ju så det blir snett
från ditt håll sett :) Du kan dubbelkolla om det ser ut att stämma genom
att lossa ventilkåpan och se hur nockarna på kammen ligger.

Veven: Plastkåpan som sitter som skydd över kamremmen har
gradmarkeringar för tändningen nere vid remhjulet, bara att justera in så
du har markeringen på hjulet vid 0 grader. Om osäkerhet råder eller
plastkåpan saknas/har gått sönder (har hänt förr..) går det lika bra att
lossa stiftet på ettan och med hjälp av en trästicka eller dylikt känna efter
när kolven är och svänger vid övre dödpunkten.

Tändningsdrivningen: Här är jag osäker på om det finns någon markering,
men när motorn är nollad i övrigt så vill jag ha det till att fyran precis har
tänt och alltså borde rotorn peka mot fyrans tänd-anslutning i fördelarlocket.

Färdigt. Dock bör det väl bli svårt att få markeringarna exakt rätt iom att du
har planat toppen.

Postat: 25 nov 2004 15:01
av Nicke Nyman
Jag har gjort så... blir ändå så less...Den startar ju och den lever om som rackarn... Grenröret sitter som rackarn o likaså EGR-rören... Vilken är gjort på ett IDIOTISKT sätt på de där bilarna!

Ajöken! 8)

Postat: 25 nov 2004 23:52
av Zleepy
Hä ä väl ba å köp en till... :saythat:
Bil alltså, finns ju för typ tusingen... sen kan du ju skrota den på nån isbana eller lämna den här hos mig så skrotar jag den åt dig :mhihi:

Kom ihåg: det är ju en volvo, lär ju gå hur långt som helst än om den skramlar. 8)

Postat: 26 nov 2004 00:35
av Gindemo
Zeb skrev:Kammen: Remhjulet ska ha en markering, den ska om jag kommer ihåg rätt stå rakt upp från motorn sett, fast motorn lutar ju så det blir snett från ditt håll sett :) Du kan dubbelkolla om det ser ut att stämma genom att lossa ventilkåpan och se hur nockarna på kammen ligger.
Det finns även ett märke i toppen...
Zeb skrev:Tändningsdrivningen: Här är jag osäker på om det finns någon markering,
men när motorn är nollad i övrigt så vill jag ha det till att fyran precis har
tänt och alltså borde rotorn peka mot fyrans tänd-anslutning i fördelarlocket.
Det finns ett litet märke mellan två kugg. Placera
en lite skruvmejsel mellan kuggarna. Då ska man kunna känna ett spår på höger sida bakom hjulet.

Postat: 26 nov 2004 08:38
av Nicke Nyman
I ventilkåpan så är de ett jack nästan rakt upp, jag förmodar att de är noll för kammen, noll för veven har jag oxå hittat och fördelaren är på noll när man ställer rotorn mot ett litet märke som är på fördelarens kant. Hur hårt ska kamremmen vara spännd? Kan de ha något med saken att göra?? Börjar bli less på att åka framhjulskraffs nu, vill få igång eländet! :evil:

Ajöken! 8)

Postat: 27 nov 2004 19:27
av Nicke Nyman
Nu är skiten fixad... EGR rören under grenröret va inte riktigt på plats... Jaa, ja vet, ja är en sopa.. ni behöver inte säga de.. :bang2:

Ajöken! 8)

Postat: 27 nov 2004 22:10
av Gindemo
TurboNicke skrev:Nu är skiten fixad... EGR rören under grenröret va inte riktigt på plats... Jaa, ja vet, ja är en sopa.. ni behöver inte säga de.. :bang2:

Ajöken! 8)
Vad skönt att det inte var något värre.
Sånt är ju lätt hänt.
Var nu rädd om pärlan.... :wink:

Postat: 28 nov 2004 00:47
av Fibban
TurboNicke skrev:Nu är skiten fixad... EGR rören under grenröret va inte riktigt på plats... Jaa, ja vet, ja är en sopa.. ni behöver inte säga de.. :bang2:

Ajöken! 8)
Mohahahahahahaaaa...... Va va det ja sa till dig Nicke??? :mhihi: :mhihi: va det inte nå om EGR:en??? :wink:

Postat: 28 nov 2004 01:43
av Nicke Nyman
Fibban skrev:
TurboNicke skrev:Nu är skiten fixad... EGR rören under grenröret va inte riktigt på plats... Jaa, ja vet, ja är en sopa.. ni behöver inte säga de.. :bang2:

Ajöken! 8)
Mohahahahahahaaaa...... Va va det ja sa till dig Nicke??? :mhihi: :mhihi: va det inte nå om EGR:en??? :wink:
Jaa, ok, ja medger, du är BÄST! :bow:

Pärla? Hahahaha, den ska PLÅGAS!!! :bang:

Ajöken! 8)

Postat: 28 nov 2004 14:31
av Zleepy
TurboNicke skrev: Pärla? Hahahaha, den ska PLÅGAS!!! :bang:

Ajöken! 8)

Helt rätt det ska plågas :mhihi::drive:
Tur att det inte var värre. 8)

Postat: 28 nov 2004 14:43
av Nicke Nyman
Zleepy skrev:

Helt rätt det ska plågas :mhihi::drive:
Du vet väl hur ja är??!! :mhihi: :roll: