Sida 1 av 1
Oljeretur från turbo vid turbobygge på BMW.
Postat: 20 dec 2004 17:21
av Fibban
Funderar en del på hur jag skall göra oljereturen på min BMW, det är en M30b34 motor.
Lättast är ju att sätta den i tråget, men då kommer ju med all säkerhet returen under oljenivån å det kanske inte är en höjdare?
Men att sätta den i blocket känns småjobbigt! Är det enklast att skaffa sig rörmockarprylar och dra dit med mutter på innsidan och en lämplig annslutning på utsidan? Har hört att 20mm är ganska lagomt.
Nå som har bra tips att dela med sig av?
Postat: 20 dec 2004 18:08
av Andreas K
16mm innerdiameter är tumregel.
Jag gängade in mina i blocket och tätade med hydraultätningsklister.
Postat: 20 dec 2004 21:52
av Nicke Nyman
Andreas K skrev:16mm innerdiameter är tumregel.
Jag gängade in mina i blocket och tätade med hydraultätningsklister.
Kan du fixa bild på de så jag får ser hur du gjort Andreas eftersom vi har M20 båda två??
Adios!

Postat: 21 dec 2004 12:45
av Fibban
Andreas K skrev:16mm innerdiameter är tumregel.
Jag gängade in mina i blocket och tätade med hydraultätningsklister.
VA och köppte mig prylar på en VVS firma i dag, det blev 20mm innerdiameter och jag kommer att ha mutter på ena sidan. Sen får det bli tätnin likt det du använt.
Spelar det nå rol mellan vilken cyl man har den? Eller på vilken höjd över tråget?
Tack för svaret.
Postat: 21 dec 2004 12:57
av Samuel Lindkvist
Fibban skrev:
Spelar det nå rol mellan vilken cyl man har den? Eller på vilken höjd över tråget?
Tack för svaret.
Om du tittar på insidan av blocket så ser du att det inte är så många ställen man kan ha den på.
Men på M20 så blir det ganska långt fram och ungefär 50mm över tråget i närheten av oljetryckskontakten.
Postat: 21 dec 2004 22:45
av Fibban
Samuel Lindkvist skrev:Fibban skrev:
Spelar det nå rol mellan vilken cyl man har den? Eller på vilken höjd över tråget?
Tack för svaret.
Om du tittar på insidan av blocket så ser du att det inte är så många ställen man kan ha den på.
Men på M20 så blir det ganska långt fram och ungefär 50mm över tråget i närheten av oljetryckskontakten.
Ja jag har nyss vart ute å pysslat på i garaget och känner att jag skulle vilja ha det i tråget! Är detta nå som ni alls inte rekomenderar?
Är det för att man får ett sämre flöde från turbon? Tycker att det borde ju bli samma iaf, eller blir det mer tryck på oljan om det "pumpas" ner i ett kärl där det är nivå?
För i tråget har man gott om plats samt att det känns lättare att arbeta i ett alu tråg än i själva blocket.
Tack för era svar..
Postat: 22 dec 2004 23:28
av Becker
Tråget är inte alls bra då oljan ska rinna ner och inte tillbaks, lätt att det "skvalpar" i tråget bättre att ha den i blocket.
Postat: 24 dec 2004 00:59
av Andreas K
http://www.jolie.nu/bmw/bilder/041223/bmw%20028.html
Så ser de ut på min hoppas de funkar trotts mellanslaget i namnet (amatörvarning)
