Sida 1 av 2
Bromsvätska
Postat: 04 apr 2002 11:45
av Samuel S
Nån som är hemma på bromsvätskeområdet...
Hur ofta bör man byta bromsvätska?
Är det typ vartannat år eller?
Nån som har nåt förslag på en bromsvätska som tål lite (eller mycket) banköning utan att ge upp?
Postat: 04 apr 2002 17:04
av Karlsson
Det går att mäta vattenhalten i bromsvätskan med en hygrometer. Bromsvätska är ju sådan att den drar till sig fukt av nån anledning, så det är nog bra att byta typ vartannat år som du sa. Racerbilar har nog nån silikonbaserad bromsvätska som inte drar åt sig vatten och har högre kokpunkt, men jag är inte säker på om den är tillåten för gatbruk.
Postat: 04 apr 2002 17:23
av Samuel Lindkvist
Karlsson skrev:
Det går att mäta vattenhalten i bromsvätskan med en hygrometer. Bromsvätska är ju sådan att den drar till sig fukt av nån anledning, så det är nog bra att byta typ vartannat år som du sa. Racerbilar har nog nån silikonbaserad bromsvätska som inte drar åt sig vatten och har högre kokpunkt, men jag är inte säker på om den är tillåten för gatbruk.
Det är väl dot4 som man ska ha till vanliga "räserbilar" Sen finns det dot5 men det va nåt lurt med den, kommer inte ihåg vad, kanske va den för racerbilar då, iallafall får man inte blanda 4:an å 5:an
dot
Postat: 04 apr 2002 18:41
av Smé
JAg tror att du kan köra på dot 4 utan problem. De har jag hällt i våra
bilar då det har saknats i behållaren, och bromsarna fungerar ju

Postat: 04 apr 2002 18:53
av Daniel Båge
Man kan blanda dot 4 och dot 3.
Dot 5 vet jag inte...
Postat: 05 apr 2002 18:18
av miniemil
Det är väl som så att om man först kör med den ena typen av vätska och sen byter till den andra så säger gummipackningarna opp sig efter ett tag. Sen om man byter från dot4 till dot5 eller tvärtom kommer jag inte ihåg...
Postat: 24 apr 2002 11:27
av Sigge
Bromsolja som blir varm drar åt sig fukt bättre än en disktrasa och har du olja med mycket vatten i så börjar den koka och du mister i stort sett all bromsverkan.
Har du däremot schysst bromsvätska ("skall" bytas typ varannat år) så "förstör" du förmodligen beläggen innan nått händer med bromsvätskan.
/Sigge
Postat: 13 maj 2002 14:24
av Samuel Lindkvist
Nu har jag varit å köpt "racingolja" dot 5.1, stod AP på iallafall va dyr och hade 270gaders kokpunkt. Silikon eller ej vet jag inte men det gick visst å blanda med dot 4 men va inte att rekomendera.
Postat: 13 maj 2002 23:19
av Samuel Lindkvist
Nu har jag bytt bromsvätska. blev stor skillnad. Lite jobbigt när man drar av två nipplar. Tar gärna lite längre tid då
Kollade upp lite mer och bromsvätska med silicon i ska man INTE använda till bankörning. Det va det som tur väl va inte i min.
Postat: 21 aug 2007 19:01
av Widell
Angående bromsvätska och dess kvalité: Finns det någon firma eller så kring Jönköping som kan mäta vatteninnehållet i bromsvätskan? Jag vill helst inte att den kokar i E30:n på Björkvik ring nu på lördag.
Lite relaterad fråga: Märker man stor skillnad på stålomspunna slangar mot BMW original? Lite inne på att byta om jag ändå ska byta vätska.
5 år gammal tråd, jag vet. Men det är bättre att samla samma ämne i samma tråd...
Postat: 22 aug 2007 10:32
av Andreas K
köp ny istället för att mäta....
Stålomspunnen slang gör skillnad men det gör ju inga underverk.
Postat: 22 aug 2007 17:46
av Widell
Vad jag vet kan den ju vara bytt för så lite som några veckor sedan bara. Jag vill inte ha allt meck med luftning mm. helt i onödan, därav frågan. Kan jag inte få den mätt blir det väl till att byta ändå, för säkerhets skull.
Postat: 22 aug 2007 19:05
av Samuel Lindkvist
Widell skrev:Vad jag vet kan den ju vara bytt för så lite som några veckor sedan bara. Jag vill inte ha allt meck med luftning mm. helt i onödan, därav frågan. Kan jag inte få den mätt blir det väl till att byta ändå, för säkerhets skull.
Spelar ingen roll om den är bytt för 2 timmar sen om man inte använt riktigt bromsvätska typ Castrol SRF, ATE superblue racing osv.
Ring till stacke och köp ATE av honom. 250:- tror jag han tar. Bra pris om man jämför med Castrol för över 700:-
Postat: 22 aug 2007 20:09
av Widell
Tar väl en sväng till Wenners motor i Huskvarna och köper Motul RBF600 då.
Hur mycket behövs till en E30?
Postat: 23 aug 2007 08:53
av Andreas K
motul och castrol är snuskigt dyra och är väl egentligen rena racingoljor. ATEn är billigare och mer lämpad för en gatbil.
Postat: 23 aug 2007 09:00
av ERnsT
Andreas K skrev:motul och castrol är snuskigt dyra och är väl egentligen rena racingoljor. ATEn är billigare och mer lämpad för en gatbil.
Vad är det för kokpunkt för respektive olja?
En ungefärlig siffra duger...
Postat: 23 aug 2007 09:29
av Widell
Andreas K skrev:motul och castrol är snuskigt dyra och är väl egentligen rena racingoljor. ATEn är billigare och mer lämpad för en gatbil.
Fel. Motul RBF600: 77 kr halvlitern på quattro.se. Tror inte priset är enormt mycket högre i en vanlig butik. Har för mig jag gav 200-250kr/L hos Wenners senast. Castrol SRF däremot får man gräva djupt i plånboken för. Peansweden ska ha 770kr/L. Går säkert hitta billigare, men den är dyr...
Vad menar du förresten med "mer lämpad för en gatbil"? Ju högre kokpunkt desto bättre, eller? Det finns väl ingen nackdel med dem, förutom att priset är högre än t.ex. Biltemas?
ERnsT skrev:Vad är det för kokpunkt för respektive olja?
En ungefärlig siffra duger...
Motul 307 grader celsius torr.
Castrol: Över 300 grader enligt peansweden.com
Postat: 23 aug 2007 10:13
av Andreas K
Stacke säljer ju både ATE och Castrol och menar att man bör ha ATEn i en gatbil. Man kan ju spekulera om varför men jag kan tänka mig att den exemelvis tåler kyla bättre, kanske inte tar upp vatten lika lätt om man har den länge i bilen etc. Racinggrejor är ju per automatik inte alltid praktiskt att ha på en gatbil.
Hade för mig att Motulen låg i samma prisklass som Castrolen.
Postat: 23 aug 2007 10:22
av Widell
Andreas K skrev:Stacke säljer ju både ATE och Castrol och menar att man bör ha ATEn i en gatbil. Man kan ju spekulera om varför men jag kan tänka mig att den exemelvis tåler kyla bättre, kanske inte tar upp vatten lika lätt om man har den länge i bilen etc. Racinggrejor är ju per automatik inte alltid praktiskt att ha på en gatbil.
Skulle kunna vara så. Vore absolut intressant att veta varför han säger så. Kanske bara är så att han inte kan motivera det mycket högre priset om man inte tävlar eller så. Eller så finns det en verklig nackdel med de bättre vätskorna. Inte vet jag.

Postat: 23 aug 2007 11:06
av Samuel Lindkvist
Bromsvätska för en standardbil har många krav på sig. Den ska hålla länge. Inte dra åt sig funkt blablabla....
En racingvätska ska bara va bra på i stort sett en sak. Tåla värme. Då försvinner de övriga egenskaperna som ett brev på posten.
Det intressanta är inte bara torr kokpunkt utan även våt.
Ate tycker jag har funkat bra för dom pengarna. Dessutom är den blå så när man byter som du nu ska göra ser man när man pumpat hela rören bakåt vilket sparar både tid olja och gissningar. 2:a gången blir det värre. Men då kan man ju hälla i en annan färg.