Sida 1 av 1

Volvo 240 3 fel!

Postat: 20 jan 2005 23:40
av Nicke Nyman
Fel 1: Bromsarna, när man startar bilen, börjar backa ut från uppfarten, o börjar bromsa när man kommer ut på vägen, då tar bromsen jättelångt ner, man får trycka pedalen långt ner. De kanske 5-7 närmaste bromsningarna är pedalen stum o de är jättesvårt att bromsa, man får ta i som en stucken bäver. Är de bromsservon? Huvudcylindern? HJÄÄÄLP!

Fel 2: Får alldeles för lite soppa, finns de en möjlighet att nålen i förgasarn har ramlat ner och sluter nästan tätt? När jag åker med full choke går den bra, förutom att den gasar ju själv när man släpper upp kopplingen o att tomgången är typ 3000rpm. Några förslag? Byta förgasare eller bara la loss o ta isär??

Fel 3: De vräkte ner snö en kväll, var ute o driftade, kopplingen har funkat kalas för mig sen ja köpte bilen, men sen den där driftingen, på en parkering utan att använda kopplingen nåt förutom vid växling så har den nu börjat slira. Är de fäste så är de på 2an tom. De är lite trist, kan de va nåt som gett sig? Vajer eller nåt? Eller är de bara att byta lamell o tryckplatta?? Nån som har??

Sååå, hjälp sökes! :blush:

Adios! 8)

Postat: 23 jan 2005 23:49
av Nicke Nyman
39 visningar o ingen som kan hjälpa?? :confused:

Postat: 24 jan 2005 10:18
av Anders Eldehage
Det enda jag kan hjälpa till med är det här.

Kör slut på bilen. Åk till någon grusväg eller ett grustag och kör slut på den bara. :D

Postat: 24 jan 2005 11:38
av Nicke Nyman
MrOctavia skrev:Det enda jag kan hjälpa till med är det här.

Kör slut på bilen. Åk till någon grusväg eller ett grustag och kör slut på den bara. :D
Njae, den är faktiskt lite för fräsch för de o motorn har gått alldeles för lite. Den är ju just se pass inkörd. 21000mil på mätaren. Ingen rost alls och väldigt fräsch invändigt. Näe, tänkte försöka fixa allt o sen sälja den vidare!

Adios! 8)

Men behöver ju hjälp med vad som kan vara fel! NÅN???????????? :confused:

Postat: 24 jan 2005 13:41
av Martin Fåglefelt
Fel 1. Lufta systemet, kan va nåt läckage nånstans...eller luft rättare sagt. Jag hade det felet på min 760. Slangen hade gått av, så jag stoppade en "plugg" i slangen, så ignet läckte ur, men tack vare luften i systemet, eller annan analedning, så tog bromspedalen långt ner, i början...

Fel 2.
Kan vara nålen. Jag hade bara öppnat förgasaren och kollat efter. Jag har nog ett par SU-sar liggande hemma... 8)

Fel 3.

Om jag fattar meningen rätt, så antar jag att du bränt kopplingen...typ...byt det... :cry:

Re: Volvo 240 3 fel!

Postat: 24 jan 2005 16:34
av Hjerpe
TurboNicke skrev:Fel 2: Får alldeles för lite soppa, finns de en möjlighet att nålen i förgasarn har ramlat ner och sluter nästan tätt? När jag åker med full choke går den bra, förutom att den gasar ju själv när man släpper upp kopplingen o att tomgången är typ 3000rpm. Några förslag? Byta förgasare eller bara la loss o ta isär??
Ett standard-fel är ju att membranet i förgasaren går sönder.

Antar att du har en 175CDUS.
Skruva loss de tre små skruvarna på toppen av förgasaren.
Spana in det svarta gummit. Är det trasigt? byt.

Postat: 24 jan 2005 16:49
av Nicke Nyman
BMW Martin skrev: Fel 3.

Om jag fattar meningen rätt, så antar jag att du bränt kopplingen...typ...byt det... :cry:
Hmm, har ju inte härjat nå på kopplingen alls. O den funka FINT innan. Jag tror de är den där sketna plastbussningen som man justerar kopplingen på som har gett sig om ja ska vara ärlig, men de visar sig. Ska undersöka saken lite. Ska även kolla membranet!

Adios! 8)

Postat: 24 jan 2005 16:50
av Karlsson
Fel 1: Kolla slangen från bromsservot till insuget. Om den är trasig så får du dåligt vacuum till servot och bromsarna tar kass. Passa på att byta belägg och lufta systemet när du ändå är igång och river i skiten.
Fel 2: Var den snålställd när du köpte bilen eller har det blivit "av sig självt"? Om den är snålt ställd (typ för att klara bes) så brukar det finnas en 8 mm skruv undertill på förgasaren, kan sitta ganska långt in så använd en lång hylsa. Det är huvudmunstycket, skruvar man ut det så får den mer soppa. Kan hjälpa att höja nålen nåt snäpp också. Annars är trasigt membran ett standardfel på de förknasarna.
Fel 3: Är dragläget långt ner, alltså räcker det med att släppa upp pedalen pyttelite för att kopplingen ska börja ta? Då kan det hjälpa att släppa lite på vajern, så spänner kopplingen åt lite hårdare.

Postat: 24 jan 2005 18:55
av Nicke Nyman
Karlsson skrev:Fel 1: Kolla slangen från bromsservot till insuget. Om den är trasig så får du dåligt vacuum till servot och bromsarna tar kass. Passa på att byta belägg och lufta systemet när du ändå är igång och river i skiten.
Fel 2: Var den snålställd när du köpte bilen eller har det blivit "av sig självt"? Om den är snålt ställd (typ för att klara bes) så brukar det finnas en 8 mm skruv undertill på förgasaren, kan sitta ganska långt in så använd en lång hylsa. Det är huvudmunstycket, skruvar man ut det så får den mer soppa. Kan hjälpa att höja nålen nåt snäpp också. Annars är trasigt membran ett standardfel på de förknasarna.
Fel 3: Är dragläget långt ner, alltså räcker det med att släppa upp pedalen pyttelite för att kopplingen ska börja ta? Då kan det hjälpa att släppa lite på vajern, så spänner kopplingen åt lite hårdare.
Dragläget är EXTREMT långt upp, längst upp typ... Så de är väl de enda ja kan säga. Jag vet inte hur mer ja ska kunna hjälpa er boys för att själv få hjälp! Men får väl prova o byta lite slangar osv!!

Den gick bra innan toppackningsbyte!
Adios! 8)

Postat: 08 mar 2005 17:14
av ljungström
http://forum.svenska200klubben.se/index.php


Får du inte de svaren du behöver här så fråga på Volvo 200 klubbens forum.

Postat: 11 mar 2005 17:02
av Nicke Nyman
Nu är 2 fel åtgärdade! KOPPLINGEN blir ja less på! Har fått isär lådan från motorn men får inte ner den på backen, axeln från lådan till motorn är nog den som fastnat i kopplingen! Hur ska man göra med spakstället?? Bara låta de vara eller hur ska man göra?? Behöver hjälp NU!!! Är less och VÄLDIGT arg på den där bilen nu! Bara 1 ynka fel kvar nu... Ni får väl skratta ni som skruvat 240 länge men ja är less o irreterad nu... Bättre o sluta då än o försöka ännu mer..

Adios! 8)

Postat: 13 mar 2005 12:21
av Hjerpe
hmm.. fattar inte redigt va du menar.. Men du bör ta dän spaken, om du ska ta ner lådan.

'Ta bort damasken inne i bilen. Brukar bara vara å slita lirka lite.´
'Skruva bort den guldfärgade bygeln för backspärren, som sitter under damasken. Sitter med 2 st 8mm bult. (ev 2 st 10mm)´
'Pilla bort låsringen som titter nere i hålet där spaken går ner. Underlättar om du har en tång som är avsedd för sånna.
'Sen får du krypa under bilen och skruva loss insex-skruven som sitter "i botten" på spaken. Den håller den tvärgående "rundbulten" på plats. Den kan du få ta till lite våld för att få ur. Tappa inte bort plastbussningarna som sitter kvar i "växellänkaget". altså i den armen som går fram till lådan..

så.. hoppas at du blev lite klokare... (det vette spörs om jag blivit..)

Postat: 13 mar 2005 17:44
av Nicke Nyman
Hjerpe skrev:hmm.. fattar inte redigt va du menar.. Men du bör ta dän spaken, om du ska ta ner lådan.

'Ta bort damasken inne i bilen. Brukar bara vara å slita lirka lite.´
'Skruva bort den guldfärgade bygeln för backspärren, som sitter under damasken. Sitter med 2 st 8mm bult. (ev 2 st 10mm)´
'Pilla bort låsringen som titter nere i hålet där spaken går ner. Underlättar om du har en tång som är avsedd för sånna.
'Sen får du krypa under bilen och skruva loss insex-skruven som sitter "i botten" på spaken. Den håller den tvärgående "rundbulten" på plats. Den kan du få ta till lite våld för att få ur. Tappa inte bort plastbussningarna som sitter kvar i "växellänkaget". altså i den armen som går fram till lådan..

så.. hoppas at du blev lite klokare... (det vette spörs om jag blivit..)
KALAS! Då vet ja hur ja ska göra... Låg o fundera på va den hade för funktion den där skruven! Då blir nog allt klart imorrn! :D

Adios! 8)