Sida 1 av 1

BMW e30 drar ur batteriet

Postat: 21 feb 2005 12:48
av Oscar A
batteriet töms på några dagar när bilen står parkerad.

har provat att ta ur alla säkringar, men det går ut ca 1.5 ampere när alla säkringar borta. Om man däremot tar bort relät till kupefläkten så slutar all tjuvström. Har bytt fläktrelät men ingen skillnad.

jag misstänker att tjuvströmmen går via tändningslåset till fläktrelät och att det skulle hjälpa att byta tändningslås??

jordfel är ju också en klassiker men var ska man leta? har fräscha jordflätor och kablar till batteriet

inget är så förvirrande som elektriskt krångel så hjälp någon!!!

Postat: 23 feb 2005 17:55
av Oscar A
följdfråga som dök upp i huvet:

finns det fler säkringar någonstans i en bmw E30 än de som sitter i stora säkringsboxen i vänster bakre hörnet i motorrummet??

troliga teorier eller kvalificerade gissningar tages tacksamt emot!

kör nu med huvudströmbrytare o det funker fint, men det är lite jobbigt att ställa in stereon varje gång man startar eländet!

Postat: 23 feb 2005 21:22
av Hjerpe
Oscar A skrev: kör nu med huvudströmbrytare o det funker fint, men det är lite jobbigt att ställa in stereon varje gång man startar eländet!
Bra. huvudströmbrytare borde sitta på alla bilar.
dra en separat (avsäkrad) kabel till stereons minneskabel, så är det problemet ur världen.

Postat: 23 feb 2005 22:32
av Oscar A
hehe, jo alla lösningar är bra utom de dåliga!! har funderat på en sån lösning o det skulle ju vara det absolut smidigaste!

grundproblemet blir ju kvar dock, men det kvittar ju faktiskt på en halv sunkig bmw från 87!

Postat: 23 feb 2005 22:54
av Ivarsch
Oscar A skrev:hehe, jo alla lösningar är bra utom de dåliga!! har funderat på en sån lösning o det skulle ju vara det absolut smidigaste!

grundproblemet blir ju kvar dock, men det kvittar ju faktiskt på en halv sunkig bmw från 87!
Ring och fråga bmw-mek.
De borde ju kunna ha lite tips.. Ännu bättre är nog att åka dit och prata med dem.. Om du har nån bilsalong i närheten då?