tips vid burbygge

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

tips vid burbygge

Inlägg av BOB »

ska bygga en halvbur i min crx, tänkte ha den bultad så jag kan ta ur den om det skulle bli problem vid besiktningen. buren består av en huvudbåge och två stag bakåt samt ett tvärstag mellan stagen bakåt för att kunna ha 4punktbälterna i.
stagen som går bakåt ska man bulta dom i fjädertonen? eller ska jag dra dom längre bak i golvet? Räcker det med bara 2 bakstag eller ska jag försöka fixa ett snestag också? tips på vad man ska använda för att kunna fästa ihop stagen bakåt med huvudbågen på ett stabilt sätt men så man ändå kan lossa och tar ur delarna.

sen en liten smak fråga vilken färg tycker ni att buren ska vara om bilen är röd och har röda säten? :D
Robert Gustafsson
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

VIT bur!

Sen finns de ju dom som gör fästen som tältpinnar ungefär. Man sätter rören i varann. Sen bult igenom! Sen huruvida de är godkänt eller inte vet jag inte! Nzorikko har en sån bur till sin Alfa iaf! Kan förklara på Elmia om du har tid att vänta tills dess! ;)

8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Söderblom
Megapostare!

Inlägg av Söderblom »

Tror nog att du kan svetsa de bakåtgående stagen i huvudbågen, bilen är relativt låg och dörrarna är långa, så det är väl bara att vinkla den 90 grader framåt och lyfta ut i sidled antar jag. Om du ändå svetsar så förbättrar ju antingen ett diagonalstag eller kryss hållfastheten avsevärt. Vad gäller färg är ju mattsvart rätt diskret.
/David Söderblom
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Till fjädertornen. Tvärstaget är bra och dessutom snyggt. Bör ju inte hindra i och ur monteringen. Tänk på att montera den så att man kan använda bältena som sitter orignal i orginalinfästningarnan.
/Andreas
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

vad vinner jag på att ha dom till fjädertornen än att ha dom i golvet? Behöver inte ha bilen styvare bak, då jag är rädd att den släpper ännu lättare då.
är tveksam till att det går att ha allt ihop svetsat, men får testa när jag fått hem grejerna.

får sätta i det jag får nu trodde att det var en diagonal med när jag betsällde men det var det inte, men det är ju smidigt att sätta dit senare

vit bur är en bra ide....
Robert Gustafsson
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

BOB skrev:Behöver inte ha bilen styvare bak....
då kvittar det väl nästan vart du sätter den. Bara du får en vinkel som håller när du kultar skiten. Fast den bör ju sitta typ i en balk eller nåt så den inte lossnar, för blir det väl lätt livsfarligt.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

förresten så kan du nog göra nåt sånt här...
Bild
EDIT: nu ska det funka...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Skriv svar