Sida 1 av 1

Problem med 4ans växel.

Postat: 28 okt 2005 09:27
av Martin Fåglefelt
På min amazon har jag ett litet problem. Den går inte snabbare än 145 (mätarfart). Det hade ju räckt, om inte motorn strypt där. Jag toppar denna hastighet på bara 2hundra meter knappt, men vid 3500 varv eller 4000 så stryper den. Har knappt någon aning om vad det kan vara...teorier...

1) Luften.
Att när jag gasar på så behöver inte motorn x temperatur på luften, så det går bra, men på 4ans växel blir denna luften för varm, tack vara dåligt insläpp med luft i motorrummet.

2) Bensin
Med tanke på att jag har portat och planat så mycket som det går, och har vassare kam, behöver bilen massa bensin. Då jaghar haft webrar på, och det funkade bra, så är flottörhuset på SU-n för liten, och den drar torrt...

3) Växellåda
Växelllådan har fått ett sprallryck på 4an.

Fler teorier... (ska byta växellåda p.g.a. oljeläckage också)

Re: Problem med 4ans växel.

Postat: 28 okt 2005 09:39
av Samuel S
Martin Fåglefelt skrev: Jag toppar denna hastighet på bara 2hundra meter knappt,
Gör du 0-145 på mindre än 200 meter?

Då måste du nog trimmat mer än bara porta o plana.

Postat: 28 okt 2005 09:48
av Hjerpe
Hmm.. du kan nog glömma teori nr 1. Ju fortare du kör desto kallare luft får du i motorrummet. Trycket ju på rätt bra på kylet då. Visserligen blir ju luften lite varmare när det passerar genom kylet, men inte så att det skulle märkas.

Teori 2 låter mest troligt. Har du dubbla SU på den eller bara en? Fast att den skulle suga tommt i flottörhuset låter lite skummt.

Teori 3. Går den tungt på 4'an över hela varvtalsregistret? Fast eftersom du ändå ska byta lådan, så märker du ju om det går över.

Teori 4 Kolla hur det står till med tändningen. Kanske inte orkar varva ur under belastning för att tändningen står fel, eller att någon vacumslang har lossat, täpps till eller spruckit. De kan vara lömska de där.

Låter den knepigt när den "stryps"?
För övrigt låter det riktigt våldsamt att hinna upp i 145 på 200m. kollal ite tider från strippar, så ser du hur fort de hinner upp på 201m.

EDIT: Är förgsasaren / Förgasarna besyckade efter portningen & Planingen?

Postat: 28 okt 2005 15:05
av Nicke Nyman
Kör 145km/h på 200meter så åker du BO på Blackrace, dvs att din amazon är god för en mitten 10a på strippen, hmm, ball amazon säger ja isåfall... 8) :roll: :blush:

Postat: 29 okt 2005 10:58
av Martin Fåglefelt
Var ute och kollade på sträckan...nej, det var visst inte 200 meter, men det var 100 meter innan hjo 52...hur långt det är vet jag inte, men kanske 350, sen är det mätarfart också, som inte stämmer 100%...ska nog mäta upp det nån gång...


Hjerpe -> Enkel SU...


När jag tänkte efter vad jag skrivit (med viss påminnelse från Ando), upptäckte jag att min amazon är grym...om man går efter vad jag skrev... plockade nog sträckan ur huvet... :wink: :(

Postat: 30 okt 2005 22:02
av Jonas Aegher
Låter som ett trasigt membran.. öppnat och kollat det?

Postat: 01 nov 2005 20:05
av Karlsson
Sitter inget membran i SU-förgasarna. Men den är nog boven i alla fall. Jämför med det felkonstruerade insuget på Opel 2,2 där det tar tvärstopp vid 5000 rpm oavsett växel...
Kläm dit Webrarna så ska du se att den gör mer än 145 på mätarn, samt varvar ur på 4an också.
Eller finns det nån anledning till att du inte vill ha dubbelförgasarna på sin rätta plats?

Postat: 02 nov 2005 09:07
av Hjerpe
Karlsson skrev:...finns det nån anledning till att du inte vill ha dubbelförgasarna på sin rätta plats?
Funderat på detta också.. vad är haken?
Vill du inte ha dem, så säg till...

Postat: 05 nov 2005 12:11
av Martin Fåglefelt
Problemet är att bilen är till salu... och webrarna också. Jag får nog mer för webrarna då de inte sitter på amazonen...

Postat: 22 nov 2005 18:20
av Diesel Oscar
Varvar den fullt på de andra växlarna?