Sida 1 av 1

Opel Kadett vill inte heller gå riktigt, genom besiktningen

Postat: 22 nov 2005 18:14
av Diesel Oscar
Karlsson skrev:Du borde skaffa dig en riktig bil nån gång Samuel, en sån där som är byggd i Rüsselheim... :mhihi:
Men en sån har jag hemma på gården nu, och den ger mej huvudvärk...
Om det finns någon som gillar / kan GMs Multec-förgasare så är detta tillfället att skriva av sig.
Följande har hänt:
Kadett 1,6i caravan -90.
För höga lambda och HC-värden hos SBP.

Den går klockrent när man kör, kanske något ryckig, nervös vid litet gaspådrag men funkar OK. På tomgång däremot, då uppstår följande:
Mycket orolig gång, misständer puffar, detta blir värre ju varmare motorn blir och till slut så stannar den. Går utmärkt att starta igen och så går den en stund till innan den stannar igen.

Kollade lite på den igår och fann att vevhusventilationen var igensatt, i insugsröret. Massa kondens och bajs över allt. Rengjorde, ingen skillnad på gången.
Kollade bränsletryck låg konstant på c:a 0,7 bar, kändes lite lågt, men har inget att jämföra med. Mätte spänning från lambadasensor fick c:a 300mV. Känns också fel, men det beror nog på att blandningen är fel, givaren är ju inte död iaf.
Så långt hittils.
Givetvis kan ju Katten ha avlidit och därför blir värdena fel, men det förklarar ju inte den taskiga tomgången, anser jag.

Alla Opelnördar, ta och klia er i skallen en stund och skriv några feta felorsaker nu som jag kan få och bita i. :D

Postat: 22 nov 2005 18:55
av Hjerpe
Lambdavärdet visar som sagt på fet blandning...


Kanske din rempgivare är kaputt. Då tror sprutet att motorn är kall och fetar på mer bränsle...
För vad jag förstod det så gick den hyfsat när den är kall...

EDIT: Hmm.. 300mV borde inte göra att bilen dör iofs.

Postat: 23 nov 2005 12:00
av Diesel Oscar
Fler förslag??

Postat: 23 nov 2005 12:39
av Andreas K
Diesel Oscar skrev:Fler förslag??
Ett förslag:
Länk


De kan som sagt inte vara något med kallstarten som hängt sig gått sönder?
Annars kanske tomgångsmotorn kan vara dålig? Tomgångsfelet och hc-värden osv behöver ju inte hänga ihop.

Postat: 23 nov 2005 13:51
av Ando
Andreas K skrev:
Diesel Oscar skrev:Fler förslag??
Ett förslag:
Länk


De kan som sagt inte vara något med kallstarten som hängt sig gått sönder?
Annars kanske tomgångsmotorn kan vara dålig? Tomgångsfelet och hc-värden osv behöver ju inte hänga ihop.
:mhihi:
Du har ju redan en is som står och skräpar till ingen nytta, kör med den :D

Postat: 23 nov 2005 23:07
av Biiiver
Ando skrev: Du har ju redan en is som står och skräpar till ingen nytta, kör med den :D
fast man forstar ju att han vill kora opel........ egentligen borde alla kora opel.

Postat: 24 nov 2005 10:48
av Diesel Oscar
Nu är det ju inte min kadett, utan svärfars. Men jag har sålt den till honom....
Köra med IS var en bra ide!! Det ska jag nog göra istället.

Postat: 24 nov 2005 15:04
av Anders Toll
Diesel Oscar skrev:Köra med IS var en bra ide!! Det ska jag nog göra istället.
Det är rätt billigt i alla fall. :mhihi:

Postat: 13 nov 2006 20:34
av Diesel Oscar
Nu efter nästan ett år är den kära kadettan besiktigad och godkänd. Följande är gjort:
Började med att byta lambdasonden, hade en beg liggande och tänkte: jag testar vad som händer. Det rättade till motorgången, inga tjuvstopp eller oroligheter. Kanon tänkte jag och åkte in till Branzells för att mäta avgasvärdena. HC 2500ppm :oops: .
Fick rådet att byta olja eftersom denna såg grymt svart ut och alla avlagringar som samlas där till viss del följer med i förbränningen.
Åkte hem och gjorde så samt körde hårt och brutalt för att "bränna ur den". Tillbaka till Branzells HC 140 yeah!! Men gränsvärdet är ju 100, suck...
Nu fick Opelaset stå och skämmas sktilänge tills jag nu för ett tag sen tog tag i den igen. Med nya friska krafter, fet inspiration och en kompis med en nästan ny biltema universalkat skulle bilen nu gå att besiktiga.
Vi mocklade dit nya katten och NÄ, de 16 år gamla flänsarna var inte så bra :evil: .
Vid kontroll av oljan (som nu endast gått kanske 75 mil sen bytet) var denna nu illsvart igen. Motorn måste vara grymt skitig innuti, hmmm... Vad löser motorskit?? Jo DIESEL :D .
Sagt o gjort, hällde i 3 liter eldnigsolja, startade och motorn fick gå ca 40 sek. Tappade ur 3liter kolsvart eldolja, coolt.
I med ny äkta Biltema 10W/40 och nytt filter. Var inne och mätte några dagar senare och NU var allt nästan OK, CO 0, HC 50 men lambdavärdet var något för högt, elektriker Bob (nä inte den Bob) som råkar äga avgasmätaren gav oss rådet att täta de läckor som nu fanns på avgassystemet. Gjorde så och åkte till SBP: ALLT OK!!!

Epilog:
Troligen har lambdasonden pajat i det första skedet och gett fel signaler till ECUn. Detta gjorde att motorn gick för fett under en lång tid, vilket fick den att gå illa, katalysatorn att kollapsa samt samla en hemsk massa skit i oljan.
Nu efter ca 30 mil sen dieselkuren så ser oljan fortfarande ut som när jag hällde den ur dunken.
Altså, 1: byt olja (om det var längesen eller om motorn kanske går mycket korta sträckor)
2: Om motorn går illa, kolla lambdasonden.
3: Dit med annan kat.
4: Ring KM bildemontering 0370-47165 de gillar att ta hand om Oplar
:mhihi:

Postat: 13 nov 2006 20:44
av Maccan
Jag blir helt rörd.... :P