Sida 1 av 2

Idéer ang. motorval kadett

Postat: 28 nov 2005 23:44
av Widell
Jag var lite sugen på att skaffa en wankelmotor till kadetten men tillgången är minst sagt begränsad. Jag får nog satsa på något lite vanligare.
Är en Subaruboxer för bred för att få plats? Märker man av skillnaden i tyngdpunkt jämfört med en vanlig radmotor?
Fanns ca 20 motorer på bildelsbasen bara från Impreza. Samma grejor sitter väl även i Legacy med flera?
Någon som har koll på data för olika årsmodeller mm?
Observera att jag mest tänker högt och att bilen inte ska vara klar än på länge. (typ sommaren 2008 eller nåt. Hoppas jag...)

Postat: 28 nov 2005 23:59
av Nicke Nyman
Hmm, jag tror nog att du får ner tyngdpunkten lite med en boxer, men de är bara vad jag tror, inte vet... Jag tycker du ska trycka ner en Volvo 5a, med glidspjäll o öppna trattar, varva 9000rpm! Gött ljud dåru! ;)

Hejpårä! 8)

Postat: 29 nov 2005 11:14
av BOB
Subaru motorer finns heller inte jätte gott om och är framförallt dyra, en motor komplett topp och block ligger på ca 20 000kr sen behövs det ju mer grejer som insug spridare. turbo, grenrör mm

Är det smidigaste inte då att smida ihop något av opel grejer som dom trevliga killarn afrån tidaholm gör?

Annars en saab turbo motor, dom är ganska trevliga...

Postat: 29 nov 2005 14:41
av Widell
Alla åker ju saabturbo... Roligare att vara lite udda. Dessutom får man ju det underbara ljudet. =)
Kollade med en skrot vad de tar för en -2000 Impreza 2.0 GT-motor komplett med generator, grenrör, turbo mm och svaret blev 25 lakan plus frakt.

Generell fråga: Är det värt besväret att knåpa ihop en egen motor (inte nödvändigtvis en Opel CIH, men t.ex.) med lågkompkolvar, snickra eget grenrör och ha massa jobb med smågrejor, eller sparar man både tid och pengar och får bättre körbarhet och tillförlitlighet genom att köpa en standardmotor med önskad effekt (Inte nödvändigtvis från Subaru, men t.ex.) ?

Jag menar att även om jag skulle köpa en motor från en gammal omega eller vad som helst, så tillkommer väldigt mycket kostnader om man ska trimma till typ 200hk.
Kan Karlsson PM:a eller skriva här vad han betalt (tumme pekfinger) för sin motor?

Postat: 29 nov 2005 16:08
av Nicke Nyman
Nog kan man köpa en motor med härva o allt klart, med låda så du endast behöver fixa motorkuddar, kylsystem o fixa ihop elen o en kardan... Sen fixa väghållningen men de känns alltid kul om man knåpat ihop nåt själv! :D

Men allt är ju inte gjort på en pisskvart som de kanske lät, de tar tid!

Adios! 8)

Postat: 29 nov 2005 16:26
av Widell
Nja, med låda blir svårt om man inte ska fyrhjulsdriftkonvertera kadetten... Inte aktuellt. Blir till att skarva med någon lämplig RWD-låda isf. Såg dock en kadett c på rejsa med drivlina från en Audi S2. :o

Postat: 29 nov 2005 16:28
av 2(SiC)
4WD e kul :wink:
Bra om du ska ha den som rally bil också...

Postat: 29 nov 2005 20:42
av Nicke Nyman
Widell skrev:Nja, med låda blir svårt om man inte ska fyrhjulsdriftkonvertera kadetten... Inte aktuellt. Blir till att skarva med någon lämplig RWD-låda isf. Såg dock en kadett c på rejsa med drivlina från en Audi S2. :o
Jepp han verkar hålla till här i Umeå när man kikar på vart han bor men de är ingen som vet vem han är! Galen bil iaf! :D

Tycker du ska slänga ner en BMW 6a i den! Jag kan bygga motorn för några futtiga pengar åt dig om de är så! ;)

Adios! 8)

Postat: 30 nov 2005 16:57
av Karlsson
Widell skrev: Kan Karlsson PM:a eller skriva här vad han betalt (tumme pekfinger) för sin motor?
Tumme pekfinger blir svårt... Skulle gissa på runt 10 k i delar och jobb. En del grejer har jag ju gjort själv, typ grenröret. Andra grejer hade jag liggande, typ kammen. Sen gjorde jag ett riktigt klipp på mina kolvar, 3800 för 4 nya smidda Venolia med ringar och kolvbult. De är egentligen till B20 så det blev lite klurande innan de satt på plats.
Det tog väldigt lång tid innan allt satt ihop också, väntade 3 mån på lamellen.
Räkna med mycket väntetider och att det kostar lite extra om du ska göra mycket specialgrejer och egna lösningar.
Hade jag haft en svarv så hade jag nog kunnat spara ett års total byggtid på hela bilen...

Jag tycker du ska börja lite lätt med en lite uppskrämd 2,0 eller 2,2 CIH. Billigare än du kan ana och lätt att få fart på med enkla medel och låg budget. 150 hk och knappt 1000 kg bil blir nog roligt så det räcker ett tag.
Du får ju mer körtid med bilen om du blir klar snabbt, sen kan du uppgradera efter hand.

Postat: 30 nov 2005 22:52
av Klingan
Fram med stora skohornet och tryck ned en V8, Cheva smallblock, och sedan dubbla rör 2 1/4 tum. :-)

Dårskap är till för att prövas.

Postat: 01 dec 2005 13:34
av Widell
Många bud. Tur att jag har gott om tid att bestämma mig. :roll: Jag har ju lite annat jag kan ta tag i så länge som inte påverkas alls av vad det ska i för spis. Jag lär inte behöva motorn förrän tidigast nästa vinter...

V8. Njae.

Postat: 01 dec 2005 13:42
av Samuel S
Jag tycker utan tvekan att du ska göra det lätt för dig med motorinstallationen, så att du kommer ut och kan köra inom rimlig tid.
Så kan du alltid uppgradera till nåt annat sen när du vet vad både bilen och föraren behöver och klarar av.
Det är dessutom många som bara tröttnat på skiten när projektet drar ut på tiden...

Bygg ihop nån trevlig opelmotor till att börja med! Finns ju massa gottigottgott att välja mellan.

Postat: 01 dec 2005 14:09
av Martin Fåglefelt
Opel Omega 2.4?
Volvo B230FK (med lite skoj 250-300hk)
BMW M42?`
Opel Rekord 2.2?

finns mycket

Postat: 06 dec 2005 11:38
av Hjerpe
Jag förespråkar ju gärna OHC. eller kanske DOHC, fast den har ja inte provat.
Med det låga kompet som är i OHC'n borde du kunna turboladda skiten lite lätt.

Postat: 26 feb 2006 11:37
av jernis
hittat nån motor??
Jag har hittat 2 st Subaru Leone motorer med turbo å allt...Hör av dej om det verkar intresant...

Postat: 27 feb 2006 12:08
av Widell
Jag har en på G, men jag säger inget förrän det är säkert...

Postat: 27 feb 2006 12:21
av jernis
Widell skrev:Jag har en på G, men jag säger inget förrän det är säkert...
Ok..men till det priset de går för lär de inte finnas kvar så länge.. :-? 2000kr styck inkl låda....

Postat: 05 dec 2007 23:55
av Martin Fåglefelt
Sommaren 2008 var det ja....bestämt motor än? Jag röstar på Astra Gsi med nån bakhjulslåda...(kan ju inte opel-koder än), men typ rekord E låda kanske... :blush:

Postat: 06 dec 2007 00:16
av Widell
Martin Fåglefelt skrev:Sommaren 2008
Det har jag aldrig sagt. Skulle inte falla mig in... :roll:

Postat: 06 dec 2007 00:22
av Martin Fåglefelt
Widell skrev:
Martin Fåglefelt skrev:Sommaren 2008
Det har jag aldrig sagt. Skulle inte falla mig in... :roll:
Widell skrev: ...
Observera att jag mest tänker högt och att bilen inte ska vara klar än på länge. (typ sommaren 2008 eller nåt. Hoppas jag...)

nehedå.... nåja...bowling freda?