Sida 1 av 3

Etanolkonvertering?!

Postat: 08 jan 2007 20:58
av Martin Tornell
Har nån i klubben provat på att köra dyrgripen på E85? Vore kul att veta. Tips? Idéer?

Re: Etanolkonvertering?!

Postat: 08 jan 2007 21:24
av ERnsT
Martin Tornell skrev:Har nån i klubben provat på att köra dyrgripen på E85? Vore kul att veta. Tips? Idéer?
Jag har kört en del på etanol, hade en Saab 9000 för 1 år sedan ungefär, den gick på etanol 80/20 inblandning som mest. Lite lätt trimmad, höjt ladd, fullt ladd till varvstopp, bränslechipp, grövre avgas. Gick riktigt bra.

Testade att köra en gammal Fåård Granada på sprit också, gick väl bra till inblandningen blev 50/50 då gick den inte rent förrutom på fullgas, något som oftast tillämpades på isen :mhihi:

Körde min ng900 -95 med ca 270hk på lite etanol, var inte mer än 10/15% inblandning, märktes ingen skillnad förrutom lukten på avgaserna...

Nästa bil att testa med kanske är min diesel skoda pickup :wink:

Postat: 08 jan 2007 21:51
av Hjerpe
Nog har man låtit bilen dricka sprit... Men det gick nog ungefär som för männsker.
Den ena drack på tok för mycket, och den andra slog bakut och tog eld.
Fast så snackar vi 100% E85. (inget annat räknas)

Lade en 4l dunk med E85 i motorrummet på en 740. Satte på en fetställd weber och backade tändningen. Bilen var lite trögstartad, men gick hyffsat när den blivit varm. Kollade aldrig hur mycket den drack, för bilen fick "snetändning" och hostade till, vilket resulterade i brand i motorrummet (panik :rolleyes3 )

Sen provade jag på Kadäääten. Utan några modifieringar, mer än höjt bräsletryck, så drog den runt 4 liter milen. Smidigt.

Sen lade ja ner allt vad E85 heter. Jag menar inte att ja dömmer ut det, men ja överlåter det till folk som orkar med. ("orka" är rätt populärt nu)

Postat: 08 jan 2007 21:54
av ERnsT
Kan ju tillägga att jag pendlade med 80/20 blandningen och trimmet, drog ca 0.7-0.8...

Postat: 09 jan 2007 00:14
av Samuel Lindkvist
Jag kör 100% E85 i min gamla BMW. Fick för högt CO på tomgång när jag besiktigade nyligen. Så det får bli en liten justering till efterkontrollen. Jag hade nog lite för mycket soppa på tomgång. Annars funkar det fint. Märker ingen skillnad när jag kör.

Postat: 09 jan 2007 09:25
av Josef
Sommartid så brukar jag köra våran kadett på minst 50% etanol, har nog varit uppe på 65% oxå nån gång. Har inte gjort nått alls med motorn och den går kanon. Drog 0,63 sista tanken jag gjorde det. Dock blev den lite seg att starta nu när det började bli kallt så nu får den faktiskt bensin över vintern. Men till sommarn så blir det etanol igen...

Postat: 09 jan 2007 15:44
av BeeMeR
Körde 100% sprit i 525:an och i 327tic:en å snart ska 535:an också få smaka på spriten...

De funkar hur fint som helst.. lite trögstartade på vintern bara=)

///zemrén

Postat: 09 jan 2007 16:46
av Karlsson
Testade att tanka lite E85 i Beigen. 100 kr 95 oktan och 100 kr E85. Samma inställningar som för bensin, alltså tokhög tändning.
Motorn gick inte bra precis, svårstartad, jätteslö och törstig, trots att det var mitt i sommaren. Så jag la ner det hela för den bilen.
Men gillar man att labba lite för att spara pengar och miljö så är det säkert jättebra.

Postat: 09 jan 2007 18:44
av Samuel Lindkvist
Spara pengar handlar det väl inte om. Det är ju dyrare. Men det går ju plocka ut mer effekt. 8)

Postat: 09 jan 2007 19:20
av Karlsson
Va? Har de höjt priset nu? Hade jag ingen koll på, och då finns det ju ändå en mack här som säljer E85 där jag åker förbi nästan dagligen...
Börjar bli skumögd på gamledara...

Postat: 09 jan 2007 21:51
av Hjerpe
Karlsson skrev:Va? Har de höjt priset nu?
Ja, visst har de höjt alltid!! Fast det drabbar inte mig, som inte tankar för mer än en hundring varje gång :-?

Hrrmm.. Ja, nä, jo....

Jo men det klart att de höjt, fast det är fortfarande ca 2:- billigare än blyfri 95.

Postat: 10 jan 2007 08:52
av Andreas K
Ungefär så här är det ju
bensin 10kr liter etanol 8 (å några decimaler hit å dit) vilket ger ungefär 20% lägre kostnad per liter.
Etanol ska ju teoretiskt kräva 30% mer bränsle.
Räkne exempel då ger att:
Bensin 1l/mil x 10 = 10kr mil
Etanol 1.3l/m x 8 =10,4kr mil

Dock så är det väl så att man inte alltid upplever 30%s ökning och då gör man ju fortfarande en besparning.

Många väljer ju e85 till sina turbo bilar eftersom det är mer motståndskraftigt mot spikningar, jag kommer dock att köra på v-power som är ett annat bra bränsle.

Postat: 10 jan 2007 09:38
av Daniel Båge
På det företaget där min far jobbar har de kommit fram till att Biopower SAABarna är dyrare i drift än deras bensinmotsvarighet. Detta är alltså på tjänstebilar som används dagligen och alla är nya och omodifierade.

Postat: 10 jan 2007 10:26
av Samuel Lindkvist
Etanol kräver egentligen 39% extra soppa.
Man kan säkert klara sig med bara 30% ökning. Men då kan man ju lika gärna sänka bensinmängden med 9 procentenheter och spara åt det hållet.

Tror det va 2009 som det skulle bli samma skatt på etanol som bensin. Då kan ni själva räkna ut vad etanolen kommer kosta i framtiden.

Billigaste blir väl att köra en miljöbil, få skattelättnader och tanka blyfri95.

Postat: 10 jan 2007 10:35
av Daniel Båge
Samuel Lindkvist skrev:Billigaste blir väl att köra en miljöbil, få skattelättnader och tanka blyfri95.
Ja och det är ju helt otroligt korkat och motverkar ju hela idén :(

Bild

En sån här då?

Nån som har provat?

Postat: 06 feb 2007 02:06
av BeeMeR
Karlsson skrev:Testade att tanka lite E85 i Beigen. 100 kr 95 oktan och 100 kr E85. Samma inställningar som för bensin, alltså tokhög tändning.
Motorn gick inte bra precis, svårstartad, jätteslö och törstig, trots att det var mitt i sommaren. Så jag la ner det hela för den bilen.
Men gillar man att labba lite för att spara pengar och miljö så är det säkert jättebra.
Om man kör på sprit så kan man ha mycke högre tändning..

///zemrén

Postat: 15 mar 2007 23:41
av David Alesand
Jag slog i drygt 30 liter E85 i Skodan. Tanken rymmer 55 liter. Efter 20 mil tändes motorlampan, dvs motorstyrningsfel alternativ avgasvärdefel. Det visade sig vara en tempgivare som var trasig. Kostade 1900kr. Om det berodde på spriten, så var det ett dyrt expriment..

Postat: 02 apr 2007 21:59
av Hjerpe
Kan ju flika in att ja kör 940'n på 45% E85 nu.
Spikade en hel del innan, men nu går den som ena klocka. Natt och dag.

Postat: 23 nov 2007 12:48
av Martin Fåglefelt
Körde en fulltank E85 för ett tag sen. Gick Klockrent, förutom över 4500varv, då soppapumpen inte orkade med....fast å andra sidan...det är väl typ där jag har maxeffekt, så jag behöver inte varva mer....

Postat: 23 nov 2007 12:58
av ERnsT
Martin Fåglefelt skrev:Körde en fulltank E85 för ett tag sen. Gick Klockrent, förutom över 4500varv, då soppapumpen inte orkade med....fast å andra sidan...det är väl typ där jag har maxeffekt, så jag behöver inte varva mer....
Ska ta och testa detta på vinterbilen framöver... Ska bli intressant att se hur det ter sig... Återkommer när bilen är hämtad, tanken fylld och spridare skiftade.