Sida 1 av 1

Opelproblem!

Postat: 16 feb 2007 12:59
av Reco
Har stött på problem med en Opel Vectra 2.0 GL -90

Den har länge hackat och grejat när man kört jämnt på låga varv. Dessutom har en varningslampa blinkat lite nu och då. Eller ja. Nästan jämt. Det verkar vara nån motor-el-varningsgrej. kanske något med styrbox eller vad vet jag..
problemet är att när jag körde från Gbg till jkpg idag blev det värre. Mycket värre. Lampan lyser heal tiden när man kör vanligt. Släcks bara vid motorbroms. och bilen hackar konstant. Märkte när jag kom tillbaka att tomgången var inte direkt rolig heller.
Dessutom stod motortemp-mätaren på ca 40 grader när jag var framme.

Har Karlsson eller någon annan av er Opel-gurus nån bra lösning?
Vet inte om jag vågar ge mig av till Gbg igen på söndag med en sån bil...

Postat: 16 feb 2007 14:04
av Henke
Om tempen är så låg så skulle jag börja med att kolla vatten och oljenivå så inte toppackningen gått.
Ett vanligt fel som gör att motorlampan tänds är att lambdasonden sagt upp sig, eller att den har för dålig jordning.

Postat: 16 feb 2007 15:47
av Karlsson
Jag tror också på dålig lambdasond. En liten översyn av tändsystemet är nog inte heller fel, ojämn gång på låga varv beror ofta på dåliga tändkablar, stift, fördelarlock och rotor.
Lambdasond finns på Biltema för ett par hundralappar.

Postat: 16 feb 2007 16:07
av Reco
Tempen verkar inte vara något problem i alla fall..
Sen är det ju inte bara på låga varv den går konstigt.

Har för mig att han hade åtgärdat lambdan, men kan ha fel.
Får kolla upp det.
Tack!

Postat: 17 feb 2007 21:11
av Reco
lambdan är nybytt så där finns det inga problem..
Fick precis ett tips om hallgivaren.
Ska kolla det imorrn!

Postat: 19 feb 2007 21:51
av Henke
Strul med bränslerelät är ett vanligt fel på kadetterna, det kanske har levt kvar även på vectran? :confused:

Postat: 20 feb 2007 23:13
av Reco
Nja, det verkar inte så.
Kopplade in ett stroboskop och kollade tändningen.
den hoppar över lite när den vill.
Tydligen så upptäcker motorn att nåt är fel och går ner på nån sorts nödprogram, då i stort sett inget funkar som det ska. =)
Men jag struntade i det då jag var tvungen at ta bilen till gbg i söndags.
körde nån kilometer, så släcktes motorlampan och hackade bara till nån gång i ulricehamn efter det.
Får väl se hur länge den funkar denna gången. kan ha vart så enkelt att jag lyckades hitta nån kontakt som glapade.

Postat: 23 feb 2007 21:05
av Gindemo
Ska inte detta ligga under Teknik?!?

Postat: 27 feb 2007 14:34
av Reco
Har funderat lite mer nu medan jag körde iväg på konfirmationshajk.
Motorlampan och hackandet verkar komma mer frekvent när det är riktigt blött... alltså mest när man ligger efter en annan bil på blöt asfalt.

Kanske vatten som trycks in i nån kontakt så det blir kortslutning då?
Eller har ni nån annan idé?

Gindemo har väl rätt som vanligt. tack för flytten :)