Vitt skum i motorn? Topppackningen?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Vitt skum i motorn? Topppackningen?
Igår när jag kollade oljan så såg jag att det bara var ett vitt kleg/skum i motorn. Ser inte alls bra ut. Man ser det även om man tar av oljelocket och kollar i motorn. Är det topppackningen som har gått då eller? Det saknas inte så mycket vatten vad jag kan se så det kan inte försvunnit massor. Nått annat man ska kolla innan man börjar riva skiten? Bilen det handlar om är en GOLF 3 1,8 -95...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
MINA BILDER
Toppackningen behöver inte vara kass. Såhär års med fuktig luft och om du kör mest korta turer så kan det bli mycket kondens i motorn. Kör en lite längre tur och se om det blir bättre. Detta är väl vad som ger oil sludge problemet på tex Saab 9-5, om dom bara körs korta sträckor.
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Tänkte att jag skulle börja med att byta olja, Ska man "skölja" rent med nått innan man häller i den nya eller? Med vad isfl?
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
MINA BILDER
Det är en bra start att byta olja.
Du kan ju hälla i någon billig olja och bara varmköra och sedan byta igen, men det är nog lite överkurs.
Det är nog viktigare att varmköra innan du släpper ut den olja som finns i motorn nu.
/Mats J
Du kan ju hälla i någon billig olja och bara varmköra och sedan byta igen, men det är nog lite överkurs.
Det är nog viktigare att varmköra innan du släpper ut den olja som finns i motorn nu.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06