Sida 1 av 1
generatorfel?
Postat: 04 okt 2008 21:07
av Anders Toll
På min 740 -88 har batterivarningslampan i instrumentpanelan börjat lysa. Igår lyste den hela tiden när jag körde hem, annars brukar den bara lysa till när man startar och när jag gasar på för mycket.
Jag har kollat generatorremmen men den ser för ögat ok ut. Jag gissar att det är generatorn som strejkar, det var tydligen vanligt på de här modellerna.
Hur ska jag felsöka? Kan jag mäta om generatorn fungerar och laddar batteriet?
// Anders
Re: generatorfel?
Postat: 05 okt 2008 00:40
av marcus
Anders Toll skrev:På min 740 -88 har batterivarningslampan i instrumentpanelan börjat lysa. Igår lyste den hela tiden när jag körde hem, annars brukar den bara lysa till när man startar och när jag gasar på för mycket.
Jag har kollat generatorremmen men den ser för ögat ok ut. Jag gissar att det är generatorn som strejkar, det var tydligen vanligt på de här modellerna.
Hur ska jag felsöka? Kan jag mäta om generatorn fungerar och laddar batteriet?
// Anders
Ta och mät spänningen över batteriet med en voltmeter, ska öka nä bilen är igång och generatorn laddar. En frisk generator borde ge drygt 14volt.
Har för mig att de vanligaste felet på de däringa genratorerna på volvo (och många andra med boschgeneratorer) brukar va att laddrelät/kolen är dåligt, enkelt att byta och finns garanterat i alla biltillbehörs affärer till en moderat peng.
Postat: 07 okt 2008 06:38
av Nicke Nyman
Som sagt, kolla om den laddar som den ska, gör den inte de så byt kolen i generatorn. Nytt laddrelä kostar 135kr på OKQ8 Parkvägen i Umeå, så de är nog billigare hos Mekonomen eller så. Kolla även att laddlamps sladden sitter där den ska.
Postat: 07 okt 2008 07:11
av Anders Toll
Jag håller på att byta laddningsreläet. 204 kr hos Mekonomen...
Däremot gick två skruvar sönder så jag måste köpa en ny innan jag kan testa generatorn igen.
Tack för hjälpen!
Postat: 07 okt 2008 08:18
av ERnsT
Laddningsrelä, oj oj oj man blir ju nostalgisk bara man hör ordet igen.
Forden jag hade som vinterbil överladdade så man fick vri på all elektronik som fanns att tillgå samt hålla sig under 2500 rpm.
Julaftonsmorgon användes till att skifta relä
