temperatur efter intercooler
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
Nej nej aldrig i livet att jag köper saab eller volvo (sorry) jag bara undrade eftersom dahlbäck hade 250 grader nånting ut från turbon och bara 25 grader efter intercoolern. kyler ganska bra då ju. då är det ju inte farligt att ladda på mera. Bara att ladda tills det spikar och sen vrida tillbaka ett halvt varvBil byte på gång =)

-
- Legend!
- Kontakt:
Intercoolern kyler ju bara ingående luft till motorn. (Kall luft tar mindre plats än varm luft vilket ger att mer luft får plats, vilket ger att mer bränsle kan rymmas vilket ger högre effekt.)
En turbo drivs av avgaserna från motorn. Efter att luft/bränsleblandningen har exploderat bildas avgaser med ett visst tryck och en viss tempratur. Dessa utnyttjas för att driva ett turbinhjul som i sin tur driver en kompressor som i sin tur höjer insugningstrycket i motorn, vilket leder till att det går snabbare för motorn att spruta in bränsle i cylindrarna, och det i sin tur ger högre effekt.
Att tempraturen efter turbon är 250C är inget konstigt. Intercoolerns ut-tempratur beror givetvis på utomhustemperaturen.
har jag krånglat till allt tillräckligt nu?
// Petrus
En turbo drivs av avgaserna från motorn. Efter att luft/bränsleblandningen har exploderat bildas avgaser med ett visst tryck och en viss tempratur. Dessa utnyttjas för att driva ett turbinhjul som i sin tur driver en kompressor som i sin tur höjer insugningstrycket i motorn, vilket leder till att det går snabbare för motorn att spruta in bränsle i cylindrarna, och det i sin tur ger högre effekt.
Att tempraturen efter turbon är 250C är inget konstigt. Intercoolerns ut-tempratur beror givetvis på utomhustemperaturen.
har jag krånglat till allt tillräckligt nu?
// Petrus
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
Nej inte turbons temperatur. jag menar luften som ska gå igenom intercoolern vad den har för temperatur innan och efter.
Om man har ett ladd tryck på 0.85 bar och det är 25 grader ute med 70% effektivitet på intercoolern så är temperaturen innan ungefär 105 och efter ungefär 50 grader. Alltså har dahlbäck ganska så effektiva intercoolers på sin golf eftersom han fick ner temperaturen från 250 till 25 grader.
Om man har ett ladd tryck på 0.85 bar och det är 25 grader ute med 70% effektivitet på intercoolern så är temperaturen innan ungefär 105 och efter ungefär 50 grader. Alltså har dahlbäck ganska så effektiva intercoolers på sin golf eftersom han fick ner temperaturen från 250 till 25 grader.
-
- Deluxpostare!
Har inte riktigt alla fakta i huvudet, men enl vad jag läst i massa turbo-kataloger och sånt tycker jag det verkar mycket att sänka från 250 till 25 grader, orimligt mycket. Det är ju för hundan 225 grader han gör sig av med den gode Dahlbäck. Var lägger han dom? I kaffetermosen? Sen undrar jag om det är rätt att sänka lufttemperaturen FÖR mycket, visst innehåller kall luft mer syre och kan blandas med mer bensin (eller diesel
, men kall luft sänker också temperaturen på motorn, en kall motor arbetar inte så effektivt som en varm.

Har man mycket flis som Dahlbäck så är det nog inga problem att bygga jätteintercoolers, men en temperaturminskning på 225 grader?Nästan orimligt.Jag har för mig att "chargecoolern" i en Lotus Omega kyler insugsluften till 60 gr.Det är ju samma system som på alla turbolotusar, men tempen ut från turbon vet jag inte.Det är ju dubbelturbo i den som laddar 0,7 bar.Då blir det väl inte så jättevarmt.Dahlbäcks Golf däremot trycker väl på närmare 3 bar!Han är inte klok.
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Deluxpostare!
-
- Snubben som nästan bara läser
Den teoretiska verkningsgraden, n, för ottocykeln är enbart beroende av kompressionsförhållandet, r, enligt:
n = 1 - r^(1-g)
Där g är Cp/Cv (för luft =1,4)
Alltså arbetar inte motorn mindre effektivt vid låg insugningstemperatur (ur termodynamisk synvinkel).
Förra vintern åkte jag 10 mil i 23 minusgrader med 240:in utan nåon som helst förvärmning av luften (sportluftfilter), och jag kunde inte notera någon höjning av bensinförbrukningen.
En nackdel med att köra utan förvärmning är ju att det tar längre tid att få up tempen på motorn vid kallstart.
/Kalle
n = 1 - r^(1-g)
Där g är Cp/Cv (för luft =1,4)
Alltså arbetar inte motorn mindre effektivt vid låg insugningstemperatur (ur termodynamisk synvinkel).
Förra vintern åkte jag 10 mil i 23 minusgrader med 240:in utan nåon som helst förvärmning av luften (sportluftfilter), och jag kunde inte notera någon höjning av bensinförbrukningen.
En nackdel med att köra utan förvärmning är ju att det tar längre tid att få up tempen på motorn vid kallstart.
/Kalle
den berömde dalmasen har ju i diverse lägen gett uppgifter om effekt och temp och annat som e VÄLDIGT svåra at tro på...så exakt vad som e sant o inte ska man nog fundera på själv ett slag.Har svårt att tänka mig att de siffrorna stämmer...menmen..alla väljer ju själva vad de vill tro på o inte i den frågan*S*
Är fundersam själv på lite av desa frågor då jag ska byta intercooler på min Spyder från en sidomonterad till en FMIC... vill få ner kylningsgraden till bästa möjliga)elelr högsta beroende på hur man tolkar texten men ni förstår nog*Skratt*)
Är fundersam själv på lite av desa frågor då jag ska byta intercooler på min Spyder från en sidomonterad till en FMIC... vill få ner kylningsgraden till bästa möjliga)elelr högsta beroende på hur man tolkar texten men ni förstår nog*Skratt*)
svar till petnoga... (hmm vi känner varann, undrar hur lång tid det tar innan du kommer på vem jag är)
Jo, är det inte så att luften hinner värmas upp rätt ordenligt när den passerar kompressorn/turbon och att det är den temperaturen man vill få bort... Annars så är ju insugsluften normalt samma som utetempen, vilket också borde vara den lägsta temperatur man kan nå med en intercooler.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: erre den 2002-01-08 14:56 ]</font>
Jo, är det inte så att luften hinner värmas upp rätt ordenligt när den passerar kompressorn/turbon och att det är den temperaturen man vill få bort... Annars så är ju insugsluften normalt samma som utetempen, vilket också borde vara den lägsta temperatur man kan nå med en intercooler.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: erre den 2002-01-08 14:56 ]</font>