Sida 1 av 2

Postat: 23 okt 2001 16:25
av Samuel Lindkvist
Hur varm är luften ungefär efter intercoolern på en standardbil med turbo, typ en T5:a eller aero med standard turbotryck???

Postat: 24 okt 2001 20:10
av Henke
Har för mig att den ligger runt 80 grader eller det kanske var efter turbon??? hmm.

Bil byte på gång =)

Postat: 24 okt 2001 20:33
av Samuel Lindkvist
Bil byte på gång =)
Nej nej aldrig i livet att jag köper saab eller volvo (sorry) jag bara undrade eftersom dahlbäck hade 250 grader nånting ut från turbon och bara 25 grader efter intercoolern. kyler ganska bra då ju. då är det ju inte farligt att ladda på mera. Bara att ladda tills det spikar och sen vrida tillbaka ett halvt varv :smile:

Postat: 25 okt 2001 08:28
av Samuel S
Du har inte den Motorjournalen inspelad???
Jag har ju inte så häftiga kanaler...

Postat: 25 okt 2001 13:22
av Samuel Lindkvist
Nej tyvärr inte men det går ju i repris så om du påminner mig på söndag kväll (natt) så kan jag spela in det. spelade däremot in getaway som va efteråt. riktigt dåligt men kul att kolla på.

Postat: 25 okt 2001 14:59
av petnoga
Intercoolern kyler ju bara ingående luft till motorn. (Kall luft tar mindre plats än varm luft vilket ger att mer luft får plats, vilket ger att mer bränsle kan rymmas vilket ger högre effekt.)
En turbo drivs av avgaserna från motorn. Efter att luft/bränsleblandningen har exploderat bildas avgaser med ett visst tryck och en viss tempratur. Dessa utnyttjas för att driva ett turbinhjul som i sin tur driver en kompressor som i sin tur höjer insugningstrycket i motorn, vilket leder till att det går snabbare för motorn att spruta in bränsle i cylindrarna, och det i sin tur ger högre effekt.

Att tempraturen efter turbon är 250C är inget konstigt. Intercoolerns ut-tempratur beror givetvis på utomhustemperaturen.

har jag krånglat till allt tillräckligt nu?

// Petrus

Postat: 25 okt 2001 15:48
av Samuel Lindkvist
Jo hur en turbo fungerar vet jag och att det är så varmt är inte konstigt men att den kyler ner det så mycket är ju ganska bra. Därför ville jag veta hur mycket det brukar va på en vanlig bil. Men jag får väl räkna ut det själv då. återkommer :smile:

Postat: 25 okt 2001 19:35
av petnoga
hejsan igen...

Det jag menar är alltså att intercoolern inte har något med turbons temperartur att göra. Den har bara med motorns lufttillförsel att göra. Om jag har fel får du gärna rätta mig.

/ Petrus

Postat: 25 okt 2001 20:18
av Samuel Lindkvist
Nej inte turbons temperatur. jag menar luften som ska gå igenom intercoolern vad den har för temperatur innan och efter.

Om man har ett ladd tryck på 0.85 bar och det är 25 grader ute med 70% effektivitet på intercoolern så är temperaturen innan ungefär 105 och efter ungefär 50 grader. Alltså har dahlbäck ganska så effektiva intercoolers på sin golf eftersom han fick ner temperaturen från 250 till 25 grader.

Postat: 26 okt 2001 05:50
av Diesel Oscar
Har inte riktigt alla fakta i huvudet, men enl vad jag läst i massa turbo-kataloger och sånt tycker jag det verkar mycket att sänka från 250 till 25 grader, orimligt mycket. Det är ju för hundan 225 grader han gör sig av med den gode Dahlbäck. Var lägger han dom? I kaffetermosen? Sen undrar jag om det är rätt att sänka lufttemperaturen FÖR mycket, visst innehåller kall luft mer syre och kan blandas med mer bensin (eller diesel :cool:, men kall luft sänker också temperaturen på motorn, en kall motor arbetar inte så effektivt som en varm.

Postat: 28 okt 2001 11:35
av Karlsson
Har man mycket flis som Dahlbäck så är det nog inga problem att bygga jätteintercoolers, men en temperaturminskning på 225 grader?Nästan orimligt.Jag har för mig att "chargecoolern" i en Lotus Omega kyler insugsluften till 60 gr.Det är ju samma system som på alla turbolotusar, men tempen ut från turbon vet jag inte.Det är ju dubbelturbo i den som laddar 0,7 bar.Då blir det väl inte så jättevarmt.Dahlbäcks Golf däremot trycker väl på närmare 3 bar!Han är inte klok.

Postat: 28 okt 2001 23:28
av Samuel Lindkvist
chargecooler har ju jag på min lotus. funkar fint :smile:
jag måste kolla om det va 250 grader han sa.

Postat: 29 okt 2001 10:17
av Samuel Lindkvist
Kollade på reprisen 280 grader till 25-30 va det.

Postat: 02 nov 2001 17:26
av Diesel Oscar
Såg oxå motorjuornalen och Dahlbäcks Golf.
Två jätte-intercoolers i serie, 3 bars laddtryck och agronomt med effekt. Men kan det ändå va rimligt. Jag är tveksam. Fast det är kanske som han sa själv, Dahlbäck typ: "jag vet var gränserna går, men skiter i det..."

Postat: 05 nov 2001 22:32
av Turbo-karlsson
På en t5:a med orginal turbo och ic ligger insugstempen på ca 50 grader. Men det är bara en ungefärlig siffra som varierar beroende på lufttemperatur och på hur längen man har gasat.

Postat: 12 nov 2001 22:33
av Gäst
nåt man man tänka på är att man man kan pressa ur ca 10% i effekt per 30 grader kallare luft.

/ Hjerpe

Postat: 02 dec 2001 12:38
av Gäst
Den teoretiska verkningsgraden, n, för ottocykeln är enbart beroende av kompressionsförhållandet, r, enligt:

n = 1 - r^(1-g)

Där g är Cp/Cv (för luft =1,4)

Alltså arbetar inte motorn mindre effektivt vid låg insugningstemperatur (ur termodynamisk synvinkel).

Förra vintern åkte jag 10 mil i 23 minusgrader med 240:in utan nåon som helst förvärmning av luften (sportluftfilter), och jag kunde inte notera någon höjning av bensinförbrukningen.

En nackdel med att köra utan förvärmning är ju att det tar längre tid att få up tempen på motorn vid kallstart.

/Kalle

Postat: 04 dec 2001 16:46
av Karlsson
På svenska alltså; kall luft blir "tätare" men inte mer syrerik.Kall luft tar mindre plats, vilket gör att man kan pressa in mer luft.Mer luft (och mer bränsle förstås) ger mer effekt. Så enkelt är det! Mer syre finns i skojiga flaskor som ofta är blå och har ett namn med tre bokstäver...

Postat: 22 dec 2001 00:00
av gstspyder
den berömde dalmasen har ju i diverse lägen gett uppgifter om effekt och temp och annat som e VÄLDIGT svåra at tro på...så exakt vad som e sant o inte ska man nog fundera på själv ett slag.Har svårt att tänka mig att de siffrorna stämmer...menmen..alla väljer ju själva vad de vill tro på o inte i den frågan*S*

Är fundersam själv på lite av desa frågor då jag ska byta intercooler på min Spyder från en sidomonterad till en FMIC... vill få ner kylningsgraden till bästa möjliga)elelr högsta beroende på hur man tolkar texten men ni förstår nog*Skratt*)

Postat: 08 jan 2002 02:30
av erre
svar till petnoga... (hmm vi känner varann, undrar hur lång tid det tar innan du kommer på vem jag är)

Jo, är det inte så att luften hinner värmas upp rätt ordenligt när den passerar kompressorn/turbon och att det är den temperaturen man vill få bort... Annars så är ju insugsluften normalt samma som utetempen, vilket också borde vara den lägsta temperatur man kan nå med en intercooler.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: erre den 2002-01-08 14:56 ]</font>