centrallås Audi a4 -96

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Örnberg
Normal postare

centrallås Audi a4 -96

Inlägg av Örnberg »

Centrallåset på min bil har fått frispel!

Jag kan låsa upp förardörren med nyckeln men då låses endast den dörren upp. och när jag låser förardörren då går centrallåset in och låser alla dörrar. Vilket då innebär att jag kan inte få upp bakluckan eftersom lås kolven på backluckan inte fungerat på flera år och inte heller tanklocket kan jag få upp. Så det känns ju som att det krisar lite...

Som sagt cl-motorn låter ingenting då jag låser upp men varje gång jag låser så låser cl-motorn allt! (ibland då jag låser upp så låser bilen direkt av sig själv)

Passagerarsidan går bara att låsa upp den dörren (även det har varit så så länge jag haft bilen.)

Är det någon som har någon ide om vad det skulle kunna tänkas vara som blivit fel?
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
Örnberg
Normal postare

Inlägg av Örnberg »

Jag har nu även konstaterat att det går inte att öppna bakluckan inifrån. Hur i hela friden ska jag få upp den? Och finns det något sätt man kan få upp tanklocket då centrallåset är aktiverat? Kan man nollställa enheten på något vis?
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Det ska nog allt finnas en bakväg att öppna tanklocket, men man brukar som regel komma åt den mekanismen inifrån bagaget... :up: :bang2:

Det enda tips jag kan ge i väntan på att mer kunnigt folk skriver är att det borde finnas mikrobrytare vid låsmekanismen
i dörren, för att tala om för centralenheten att låsa/låsa upp. Så det är kanske att riva bort dörrsidan och se
så mikrobrytaren för att låsa upp aktiveras som den ska. Det känns som att det skulle kunna vara något sådant i alla fall.

Men visst, börja med att haka av batteriet en stund så boxarna bootar om ordentligt, jag tror inte det sitter så
avancerad elektronik till c-låset i en gammal A4, men man vet ju aldrig.
Zeb Arvidsson
Örnberg
Normal postare

Inlägg av Örnberg »

Zeb skrev:Det enda tips jag kan ge i väntan på att mer kunnigt folk skriver
Du skola ikke underskatta den kunskap du besitter!

Detta:
Zeb skrev:Men visst, börja med att haka av batteriet en stund så boxarna bootar om ordentligt
var vad som fick upp ögonen på mej... självklart ska man ju koppla ut batteriet för att nollställa alltid i bilen... :oops: Det visste jag ju egentligen men om du inte skrivit det så hade jag kanske aldrig gjort det!
TACK!
Jag kopplade ut batteriet medans jag låg i bagaget och dyrkade bakluckelås. När jag gjort detta färdigt så koplade jag på batteriet igen och vips så funkade allt igen! Så då var det bara att skruva ihop bilen igen.

Och än så länge funkar det.
//Emanuel Örnberg
Audi A6 2.4 Q
Audi A4 1.8T Q
Volvo 240 GL
Nissan KingCab
FX Nytro XTX -09
Phazer 480 -89!
marcus
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av marcus »