Sida 1 av 1
tips att få bort låsmuttrar
Postat: 05 mar 2009 18:16
av BOB
köpte en bil med sommardäck här nu och tänkte byta till vinterdäck så satt det låsmuttrar på hjulen och det finns ingen grej att lossa dom med och tidigare ägaren verkar inte hitta den heller.
någon som har några tips på hur man får bort dom? låssatsen är från biltema, men enligt dom så ser alla olika ut.
Postat: 05 mar 2009 19:54
av Samuel Lindkvist
Svetsa på en M14insex och lossa. Gjorde så på en bil nyligen där bultarna satt så hårt så att låshylsan gick sönder. Provade först med en M12 12.9 men den drog vi av. Men M14 höll fint. Man drar ju normalt sett inte av en M12 12.9. Men bulten satt hårt kan man säga.

Postat: 05 mar 2009 20:52
av Calle Wennborg
Saken är det att det är alufälgar så bulten sitter ju en bit in kan man ju säga. Men med en pinnsvets kanske man kommer åt? Känns svårt att komma åt med MIG. Plåtfälgar så hade det ju inte varit några dimmor

Postat: 05 mar 2009 22:02
av Carlsson
Kan inte däckfirmor fixa sånt? De borde ju ah verktyg till sånna saker:)
Postat: 05 mar 2009 22:12
av Andreas
Jag tror att däckfirmorna brukar borra bort skallen när de stöter på samma problem.
Postat: 05 mar 2009 22:48
av Samuel Lindkvist
Det va en bit in på dom jag gjorde också. Men en annan gång fixade jag en merca med 2meter djupa hål i fälgen. Där va det enda sättet att borra. Men det så mycket jobbigare så man slipper gärna om man kan.
Postat: 05 mar 2009 23:03
av Calle Wennborg
Där hör du Bobban...
Bara ta fram Biltemas bästa borrmaskin och börja köra.
Men vänta på mig bara så jag kan övervaka så att du kör den åt rätt håll.

Postat: 06 mar 2009 00:05
av Martin Fåglefelt
kör in en stor typ 20 hylsa, och en pinnsvets... sen tar du en hävarm med halvtumskoppling, och ser vansinnig ut medan du drar loss skiten... gör som du vill..

Postat: 06 mar 2009 01:13
av A.Johansson
själv brukar ja ta en ungefär lagom hylsa o slå på me hammar så den riktigt låser sen ta ett drag o ta i lite försiktigt. men då får dom ju inte sitta helt fast direkt. har funkat bra för mej iaf

Postat: 06 mar 2009 15:24
av Martin
funkar inte en sån här?
Postat: 06 mar 2009 20:31
av petnoga
Tyvärr har jag haft samma problem. Efter 4 verkstadsbesök fick jag dock bort de sista bultarna.
För att göra en lång historia kort kan jag säga att den metod som gick bäst (alla 20 bultar på min bil satt fast) var en sk. svinpitt (fråga mig inte varför det heter så).
2 bultar fick första däckverkstan bort
3 bultar fick jag själv bort (med gassvets och 2 meter förlängare)
13 bultar fick en annan däckverkstad loss med en svinpitt
0 bultar fick nästa verkstad bort (svetsade dit diverse saker med både mig och tig? -svets)
2 bultar skar den sista verkstaden loss med skärbrännare (ja, det blev märken i alufälgarna, men det mesta var innanför centrumkåporna)
En slags svinpitt är en konisk hylsa med invändiga vänstergäng. Du knackar dit den över låsbulten och börjar dra loss. I början gängar sig den in över låsbulten. När den går i "botten" sitter den fruktansvärt hårt och börjar då gänga med sig bulten ut.
Det finns en lågprisvariant på Biltema (art 19-1268)
Lycka till!
/Petrus
Postat: 07 mar 2009 02:19
av Martin Fåglefelt
Martin skrev:
funkar inte en sån här?
En sån har jag tror jag...om du behöver...ska leta...ring mig om jag ska leta..

Postat: 08 mar 2009 20:47
av BOB
så nu är låsmuttrarna bort.. tog en 18 hylsa och slägga och bankade på hylsan sen gick dom skruva av... drog åt dom andra hårt innan så det inte skulle vara något tryck på dom.
Postat: 08 mar 2009 23:23
av A.Johansson
ja de funkar alltid bra! lättare än man tror o få dän dom där säkerhetsgrejerna egentligen! men låsbultar e bra grejer! snart åker sommarhjulen på ju! nedräkningne kan nästan börja
