Ispropp i vevhusventilation?
Postat: 08 jan 2010 20:46
Ni norrlänningar som bor norr om Vättern tycker säkert vi är mesiga men det är lite kallt här nere med. Vi hade -26.5 utanför huset i morse. Detta har nog orsakat lite problem för min frus bil och förlängningen mig.
Hon har en BMW 325Ti - 02.
Igår så ringde hon och sa att det luktade bränt. Jag tänkte att det var en broms som låg på och tog bilen och körde en runda och bromsade lite.
Det var inte det utan det hade droppat olja ner på grenröret.
Det var inte mer än några droppar så jag tänkte att jag tar den till jobbet och tar en titt. Det var ju så illa kallt och mörkt.
Nåväl, väl inne i värmen upptäcker jag att det är lite mer än "några droppar", men kanske inte decilitervis heller. Vad jag kan förstå så har oljan kommit från ventilkåpepackningen.
Kan detta orsakas av en ispropp?
Om inte vad annars?
Om det inte läcker mer olja, hur farligt är det att åka med det så en vecka eller så? Frau behöver ju sin bil.
Vad kan man göra för att det inte ska hända igen?
Hon har en BMW 325Ti - 02.
Igår så ringde hon och sa att det luktade bränt. Jag tänkte att det var en broms som låg på och tog bilen och körde en runda och bromsade lite.
Det var inte det utan det hade droppat olja ner på grenröret.
Det var inte mer än några droppar så jag tänkte att jag tar den till jobbet och tar en titt. Det var ju så illa kallt och mörkt.
Nåväl, väl inne i värmen upptäcker jag att det är lite mer än "några droppar", men kanske inte decilitervis heller. Vad jag kan förstå så har oljan kommit från ventilkåpepackningen.
Kan detta orsakas av en ispropp?
Om inte vad annars?
Om det inte läcker mer olja, hur farligt är det att åka med det så en vecka eller så? Frau behöver ju sin bil.
Vad kan man göra för att det inte ska hända igen?