Sida 1 av 1

Kylarkrångel..hjälp!!

Postat: 14 feb 2010 21:59
av Emil C
Nu har jag fått ett problem med bmwn. En BMW316 e36 -95

Ska dra allt från början och hoppas på bra hjälp från er erfarna bmw åkare.

När jag köpte bilen var det dålig värme och motortemp gick bara upp strax över blå vid normal körning, men vid hårdare gasande och inte så hög fart som vid sladdande :) så går den upp till normal och det kommer värme så jag har tagit för givet att termostaten är slut. eller?

Sen igår kväll när vi va ute och lekte lite så stack den upp över normalt så jag gav mej ut på större väg och körde i 100-110km/h och då gick den ner till normaltemp. Så jag blev lite fundersam eftersom den alltid gått ner lägre innan.
Men vi fortsatte lekandet igen och den gick bra en stund sen rätt som det var va tempen uppe på rött och lampan lös i mätarn så jag slog av direkt. öppnade locket på kylarn och det kokade. fyllde på glykolvatten, hittade inget läckage och slangarna var varma. Så när tempen gått ner körde vi lite landsväg igen och bilen låg på normalt, men nu kom det absolut ingen värme, inte ens tendens till lite! Vad är det som händer? Någon som vet vad det kan bero på?
Läst endel forum men inte sett någon som har exakt samma problem.

Kan det va så att det kommit in luft i systemet när den kokade? kokning kan ju hända när man anstränger den o det är låg fart, va i en snövall innan med så det var lite snö framför kylarn men absolut inte mkt så det könns orimligt att det kan vara orsaken, och kylarn är hel ser inget läckage.

Så snälla hjälp mej spå problemen!! Alla tips o trix är bara bra.

Bilen behövs ju, tack från en bekymrad ägare :confused:

Postat: 14 feb 2010 23:16
av Reco
Börja med att lufta systemet ordentligt! Du får alltså fylla på och låta den gå i omgångar för att få ut luften.

Postat: 15 feb 2010 07:48
av Calle Wennborg
Och byt termostat innan du luftar ordentligt.
Termostaten kan ha fastnat i ett mer stängt läge nu istället för fastnat i ett öppet som det troligen va innan innan den gick varm, därför den kokar.

Postat: 15 feb 2010 10:12
av Martin Fåglefelt
Och kolla efter gegg i vid oljepåfyllningen. Ifall du fått in vatten där..då är det tråkigt...

Postat: 15 feb 2010 10:20
av ERnsT
Påminner lite om vad som hände i tyskland på ringen närmre 16km in på ett varv. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det artade sig när kylaren var hel och wasserpumpfen kass. Men nog påminner det allt om detta.
Får höra vad numera kylsystemsexperterna axel och oskar säger om detta.

Postat: 15 feb 2010 17:35
av kardanaxel
Kolla vattenpumpen först! Det är inte så mycket jobb. Är ganska troligt att även du har en plastpump i den där och då är det värt att kolla på i vilket fall.

Postat: 17 feb 2010 04:25
av Emil C
Har beställt termostat så byter den hade jag tänkt. När jag var på väg hem från jobbet nyss så rätt som det var kom det lite varmluft ur fläkten, men när jag vred på så gick det över till kall ganska fort. Kanske ett tecken på att det är luft i systemet?

Postat: 17 feb 2010 09:09
av Reco
Emil C skrev:Har beställt termostat så byter den hade jag tänkt. När jag var på väg hem från jobbet nyss så rätt som det var kom det lite varmluft ur fläkten, men när jag vred på så gick det över till kall ganska fort. Kanske ett tecken på att det är luft i systemet?
Kanske. Eller termostaten. Eller vattenpompen. Plocka isär och studera. Termostat lär ju inte vara så dyrt så passa på att byt det i vilket fall!

Postat: 17 feb 2010 14:55
av kardanaxel
Reco skrev:Termostat lär ju inte vara så dyrt så passa på att byt det i vilket fall!
Om man inte åker M3:a vill säga för då kostar de närmre 500 kr... :roll:

Postat: 19 feb 2010 06:47
av Emil C
Hej igen..
Nu när jag åkte hem från jobbet så gick bilen näästan upp i normaltemp, OCH det kom värme ur fläkten. Jag förstår mej inte på min bil!!
Känns som det borde vara termostaten som ballar ur??

Postat: 19 feb 2010 09:29
av John
Emil C skrev:Hej igen..
Nu när jag åkte hem från jobbet så gick bilen näästan upp i normaltemp, OCH det kom värme ur fläkten. Jag förstår mej inte på min bil!!
Känns som det borde vara termostaten som ballar ur??
Termostaten har ingenting med innevärmen att göra. Värmen inne i kupén cirkulerar i motorn utan att gå via termostaten.
Så du har (eller hade) troligen luft i systemet. Stog bilen "rätt" parkerat kan faktiskt luften krupit väck, även om det verkar lite otroligt.

Byt termostat, billig kostnad. I med ny kylarvätska och låt det luftas ordentligt, så får vi se vad som händer.

Postat: 19 feb 2010 12:53
av Frownlayer
Termostaten har visst något att göra med innevärmen. Är termostaten helt öppen så hinner inte motorn värma upp vattnet ordentligt, och då får man dålig värme i bilen. jag har själv haft det problemet på bilen.

Postat: 20 feb 2010 02:30
av Emil C
Jaha, idag har jag bytt termostaten. Såg inte ut att vara så dålig men e va ganska fuktigt under och packningen va väll inte i sitt esse.
Bytte till en ny när jag ändå köpt och fyllde i och luftade.
Det tog ju sin lilla tid men med tålamod så tillslut kunde jag inte få ur mer luft och värme det fanns det verkligen i bilen.
Så nu återstår det att se vad som händer. Har vart ute i snöovädret o lekt som ett barn bland poliser och snövallar :D
Och tempmätarn pekar stadigt rakt upp och värme kommer det. Även vattnet i expansionskärlet ser inte ut att försvinna :) Så nu får den står ett tag så får vi se imon om det är vatten kvar. Får hoppas toppen klarat sej.

Postat: 22 feb 2010 12:08
av John
Bra poäng, jag lyckades fastna i tanken att termostaten var helt stängd. :lol:
Självklart är det så :blush: :D
Frownlayer skrev:Termostaten har visst något att göra med innevärmen. Är termostaten helt öppen så hinner inte motorn värma upp vattnet ordentligt, och då får man dålig värme i bilen. jag har själv haft det problemet på bilen.