Sida 1 av 1
Nummerskyltsbelysning
Postat: 27 okt 2010 20:36
av petnoga
Kanske en fråga som finns i någon annan tråd? Jag hittade inget vid sökning...
På nyare bilar, framför allt BMW, har de "kallare" nummerskyltsbelysning än vanligt. Är det ett filter på lampor och/eller skyddsglas eller är det helt enkelt diodlysen som används? Vad ska jag använda för att få samma kalla sken, utan att det ser raggigt ut? (om de är för blåa ser det raggigt ut enl. min smak) Min bil är vit, så det kanske är extra känsligt hur blå tonen i ljuset är.
Hoppas någon förstår vad jag menar...
/En som vandrar i mörker.
Postat: 28 okt 2010 08:26
av ullet
Jag köpte lampor med dioder i till min Saab (dock till parkeringsljuset fram, men samma typ av lampor finns även till nummerplåten), blev bra blåfärg, ganska precis samma som på Xenon-lamporna. Lamporna köptes på Biltema.
Dock får jag en lite spännande effekt pga hur bilen känner av ifall lamporna är trasiga - de blixtrar till några gånger när jag stängt av motorn eller larmat av bilen... Beror visst på att dioder kräver mindre ström för att starta än glödljus så "kollen" av lamporna tänder dom en kort, kort stund.
Postat: 28 okt 2010 12:01
av Martin Fåglefelt
Obs. kör inte med blå dioder på synliga platser. Polisen tyckte inte om konkurrens sa han... det kostade några hundra... Inte säkert att dioderna behöver vara blå alltså för att reta upp de som bestämmer.
Postat: 28 okt 2010 22:00
av petnoga
Martin Fåglefelt skrev:Obs. kör inte med blå dioder på synliga platser.
Haha, jag får hålla mina 4000 mil om året på osynliga platser helt enkelt!
Pappa köpte diod till nummers.belysningen på mammas Mini men där stod de och blinkade svagt hela tiden, även med lysen och tändningen avstängd. Helskumt. Vet någon varför?
Postat: 29 okt 2010 08:29
av ullet
petnoga skrev:Pappa köpte diod till nummers.belysningen på mammas Mini men där stod de och blinkade svagt hela tiden, även med lysen och tändningen avstängd. Helskumt. Vet någon varför?
Se mitt tidigare inlägg - systemet som kollar ifall lamporna funkar (Canbus) skickar en liten strömspik som koll, en glödlampa är för "trög" för att tändas av den, men en diod blinkar till...
Se:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
//UA
Postat: 29 okt 2010 08:47
av Reco
Byter man till diodblinkers på en hoj måste man ju sätta dit motstånd. Det kanske gäller mest för reläerna, men säkert för lampornas skull också.