Sida 1 av 1
Plastfönster
Postat: 19 jul 2002 19:03
av Anders Toll
Någon nämnde att han (kanske Porsche Daniel?) skulle sätta in plastfönster i sin bil för att minska vikten. Hur då? Vad då? Köpa plastskivor på en byggfirma?
Postat: 19 jul 2002 19:10
av Daniel Båge
Ja det var jag. Jag har plexiglasskivor ála maskinskydd liggande hemma. Tänkte, utan att kolla upp detta att de var lättare än glas. Visade sig att de inte är det. I alla fall inte så mycket att det är värt det. Dessutom är det olagligt.

Postat: 19 jul 2002 19:12
av Anders Toll
Porsche Daniel skrev:Dessutom är det olagligt.
Aha, se där.
Då har jag glömt det.
Postat: 22 jul 2002 16:28
av Belfrage
Enligt ett Grupp H reglemente, visserlige lite gammalt men fortfarande aktuellt i denna fråga, så ska man inte använda sig utav Plexi-glas utan istället Lexan plast.
Anledningen till detta är att vid t.e.x en olycka splittras Plexi-glas till vassa skärvor (inte så käkt).
/MVH dAniEL
Postat: 22 jul 2002 17:22
av Daniel Båge
Jag har ingen vanlig plast utan plast för maskinskydd. Splittras inte. Är dessutom mycket starkare än glas. Men det är i alla fall olagligt. Och tyngre.
Postat: 23 jul 2002 11:28
av Henke
Att det skall bli tyngre vill man inte..
Postat: 28 jul 2002 18:27
av Jonte
Jag har bytt sidorutona bak på Kaputten och de vägde betydligt mindre, vet iofs inte riktigt vad det är för material ...
Postat: 28 jul 2002 19:28
av Anders Toll
Porsche Daniel skrev:Men det är i alla fall olagligt. Och tyngre.
Vad är det som gör att det blir olagligt? Och vem är det som bestämmer det?
Det måste finnas lättare plast än superplexiglas som kan funka...
Postat: 28 jul 2002 20:08
av Daniel Båge
Göran Persson har bestämt det?
Plastrutor splittras vid krock. Därför!
Postat: 28 jul 2002 20:11
av Anders Toll
Porsche Daniel skrev:Göran Persson har bestämt det?
Aha!
Då måste det ju vara bra!

Postat: 28 jul 2002 22:09
av Karlsson
Plexiglas splittras och blir sylvassa skärvor. Ganska stor risk att man skär sig på det alltså. Lexan vet jag inte hur det blir om det går sönder, men det finns väl tävlingsbilar med lexanrutor eller? Min erfarenhet av rutor som går sönder är bakrutan på min Granada, körde i ett gupp i ca 70, rutan satt inte fast ordentligt och den splittrades i tusentals små bitar. Ingen laminering där inte.
Postat: 29 jul 2002 17:18
av Jonte
Kanske skall starta en ny tråd på ämnet flest kraschade bilrutor, 7 stycken tror jag lyckats med som jag kommer på direkt, men då tog ju voltningen med vr6:an oxå fyra av dem...
Postat: 30 jul 2002 14:54
av Karlsson
Ca en månad efter att jag köpte Omegan låg jag bakom en lastbil som skickade upp ett stenskott. Det träffade ett par decimeter upp på passagerarsidan. De följande två minuterna spred sig en spricka tvärs över rutan, strax under synfältet. Så kan det gå när det är minusgrader ute och man har full värme på rutan.
Postat: 30 jul 2002 15:12
av danne
Ett par dagar efter att jag hade köpt Calibran så mötte jag en lastbil som kastade upp en sten i makadamstorlek på framrutan. Det skvätte glassplitter ända till baksätet. Stackars Marcus fick allt i knät...