miltal E38, trasig släde.
Postat: 01 mar 2012 23:13
Hej!
Längesen jag skrev här och jag anar det kan bli svårt att få något bra svar men jag chansar.
Köpte mig en 730 96 i vintras med lite elfel.
Bland annat visas inget i instrumenthuset. Efter lite funderande köpte jag ett nytt instrumenhus och vips funkade allt men bilen hade då gått 32000 mil som den jag köpte huset från och inte typ 21 000 som bilen gått enligt senaste besiktningen 07 vartefter den varit avställd.
På de tidiga E38:orna och kanske andra med så sitter det på baksidan av instrumenthuset en släde som kablarna går in i och sen går en fet kabel från den in i huset. Mitt fel sitter i denna släden för den funkar inte i nåt av huset medans 32000 mila släden funkar i båda.
Har haft en elektronikunnig kompis som mätt och donat på den trasiga släden och jämnfört med den vi vet är helaför att hitta någon krets som är paj men ingen lycka där då det är lite svårt o förstå sig på utan kretskort.
Nu till mina frågor
Kan det gå att få tag på kopplingsscheman för dessa kretskort? Gissar det är svårt och jag har gått bet, eftersom det handlar om miltal är det väl naturligt svårt anar jag?
Om man skulle vilja ställa om miltalet, finns någon kunskap om hur man gör det i någon stuga? För jag vill helst slippa drygt 10K extra på mätarn.
jag har inte kollat med bmw för jag har förstått det är helt nytt mätarhus som gäller då enligt etk'n då släden ska vara inbyggd när man byter. Det borde bli rätt dyrt nytt.
Andra tips?
Längesen jag skrev här och jag anar det kan bli svårt att få något bra svar men jag chansar.
Köpte mig en 730 96 i vintras med lite elfel.
Bland annat visas inget i instrumenthuset. Efter lite funderande köpte jag ett nytt instrumenhus och vips funkade allt men bilen hade då gått 32000 mil som den jag köpte huset från och inte typ 21 000 som bilen gått enligt senaste besiktningen 07 vartefter den varit avställd.
På de tidiga E38:orna och kanske andra med så sitter det på baksidan av instrumenthuset en släde som kablarna går in i och sen går en fet kabel från den in i huset. Mitt fel sitter i denna släden för den funkar inte i nåt av huset medans 32000 mila släden funkar i båda.
Har haft en elektronikunnig kompis som mätt och donat på den trasiga släden och jämnfört med den vi vet är helaför att hitta någon krets som är paj men ingen lycka där då det är lite svårt o förstå sig på utan kretskort.
Nu till mina frågor
Kan det gå att få tag på kopplingsscheman för dessa kretskort? Gissar det är svårt och jag har gått bet, eftersom det handlar om miltal är det väl naturligt svårt anar jag?
Om man skulle vilja ställa om miltalet, finns någon kunskap om hur man gör det i någon stuga? För jag vill helst slippa drygt 10K extra på mätarn.
jag har inte kollat med bmw för jag har förstått det är helt nytt mätarhus som gäller då enligt etk'n då släden ska vara inbyggd när man byter. Det borde bli rätt dyrt nytt.
Andra tips?