Min Saab 900S -90 är ruggit svajig, den vandrar över vägen ibland när de går fort (150-160). Är de nån som har ett HETT o bra tips på hur man kan fixa de??
Räcker de me att bara köpa sänkfjädrar o sätta dit dom eller är de o byta dämparna oxå o lägga ut ett ex antal tusenlappar på ett par Koni eller Bilstein? De skulle kännas tungt... Alla förslag är välkomna för jag är tom i skallen. O nån Danmobility sänkning blir de inte me ihopdragna o olagliga fjädrar....
Nicke
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
På min 900s -92 har jag monterat Kilen (Lesjöfors) sänkningsfjädrar samt de kraftigaste dämparna som MECA kunde få fram.
Det var inga hutlösa pengar att göra detta....
Sedan har jag även 16" Aero-fälgar från en 9000 på, dessa ökar spårvidden! (och slitaget på skärmkanterna)
En framvagnsinställning är inte bortkastade pengar!
Nu ligger den som ett "strykjärn" på vägen.....
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
en 900 med orginalfjädrar och dämpare i bra skick ligger bra på vägen i dessa farter, så att köpa ett par dämpare för dyra pengar behövs inte för att få till väghållningen. leta efter begagnade aero eller turbo grejer om du vill spara pengar. på min bil sitter det monroe sensatrac (inte speciellt dyra) fram (bak har jag ingen aning) och den är sänkt. går stabilt även 200 km/h..
740fredrik skrev:en 900 med orginalfjädrar och dämpare i bra skick ligger bra på vägen i dessa farter, så att köpa ett par dämpare för dyra pengar behövs inte för att få till väghållningen. leta efter begagnade aero eller turbo grejer om du vill spara pengar. på min bil sitter det monroe sensatrac (inte speciellt dyra) fram (bak har jag ingen aning) och den är sänkt. går stabilt även 200 km/h..
Håller med!
En 900 ska ha bra väghållning även original.
Tror!!! jag betalde 1500:- för sänkningssattsen och runt 1500:- för stötdämparna. Fälgarna köpte jag begagnat med däck för 3500:-
Visst det drar iväg om allt ska räknas in.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
håller med Gindemo
en saab 900 ska ha bra väghållning original men sånt beror ju på mycket
. andra dämpare o sulor med fälgar spelar ju sin roll, tycker du gör rätt i att leta efter ett par 9000 aero fälgar , finns ju två typer dels den som heter superaero som är något utbuktad ( imte min favo )
sen så finns ju den som jag har med klar lackad kant o mörkare grå i mitten
kolla på stcs köp o sälj finns massa gött där !
Tänker köpa Kilen Sänkningssats till min 900 http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_san ... tser.shtml
Men som sagt inte för att den går svajigt i hög fart utan för att den svajar i kurvorna
Sen får man ju se om den svajar mer för att mina dämpare e slut men då får man väll ta och köpa nya sådana med he he
Nicke skrev:de är bra me folk som har har eller har haft en 900... =) Tackar o bockar för alla tips... Ska se vad vi kan hitta på!
Tackar o bockar!
ja nu börjar vi bli ett gäng o de e kul så man kan få en massa tips och sånt...
dessutom råkar det vara så att vi e minst tre som har 900s Ltt o det e också bra !!
Nicke, jag känner en kille som sänkte sin 900 och den blev enornt studsig. Med tanke på de svenska vägarnas beskaffenhet kanske du skulle göra en hjulinställning först det kostar ca 600 kr på tex HB-däck. Mycket billigare än att köpa en sänkningssats. Sen ser ju visserligen sänkta bilar oftast coolare ut men det är nåt annat det.
NZORIKKO skrev:Nicke, jag känner en kille som sänkte sin 900 och den blev enornt studsig. Med tanke på de svenska vägarnas beskaffenhet kanske du skulle göra en hjulinställning först det kostar ca 600 kr på tex HB-däck. Mycket billigare än att köpa en sänkningssats. Sen ser ju visserligen sänkta bilar oftast coolare ut men det är nåt annat det.
om man kapar fjädrarna fram på en 900 så ligger bilen ofta på genomslagsgummit och blir studsig som f-n. är sänkfjädrarna för mjuka (eller/och kapade) så blir det nog samma effekt gissar jag. sen tycker jag att det var dyrt med 600 för en hjulinställning, brukar betala hälften hos en seriös firma i stan..
Sänkfjädrar är hårdare än original vilket i kombination med originaldämpare kommer att leda till ett dämparebyte inom kort tid. Den hårdare fjädern kommer att slita ut dämpare mycket snabbare.
Fjäder och dämpare ska vara anpassade till varandra för att du ska få bra väghållning. Samma sak gäller om du kapar fjädrar, då blir dom hårdare och dämparen tar slut snabbare.
Svajigheten låter som att framvagnen inte är riktigt rätt inställd och/eller dåliga bussningar som gör att bärarmar fram och bak inte hålls på plats.
Hjulvinklar är inte så svårt att ställa in själv. Sök lite på rejsa.nu så får du tips om hur du ställer in rätt.
Jag kör med Kilen + bilstein på min Aero. Funkar ganska bra. Kommer att byta till andra fjädrar som är anpassade till mina bilstein. Kommer att bli lite hårdare bak och mjukare fram för att få bukt med en del av understyrningen.
/Daniel Ekström www.eagleracer.com
BMW 318is
SAAB 9000 A50
Hittas oftast på rejsa.nu
Hade en gammal 900 -80 som gick som tåget i alla farter oavsett spårighet på vägen eller ej. En 900 -84 något år senare hade inte alls samma kursstabilitet, trots åtgärdade fjädrar & dämpare.
En bekant som är något av en allvetare vad gäller "gammbilar" hade två ytterligare teorier, förutom de ovan presenterade
- dåliga bussningar i bakvagn
- "knäckt" bakaxel, eller rättare sagt, inte helt rak. Detta låter skumt, men var enligt honom väldigt vanligt på just Saab 900...
André skrev:Hade en gammal 900 -80 som gick som tåget i alla farter oavsett spårighet på vägen eller ej. En 900 -84 något år senare hade inte alls samma kursstabilitet, trots åtgärdade fjädrar & dämpare.
En bekant som är något av en allvetare vad gäller "gammbilar" hade två ytterligare teorier, förutom de ovan presenterade
- dåliga bussningar i bakvagn
- "knäckt" bakaxel, eller rättare sagt, inte helt rak. Detta låter skumt, men var enligt honom väldigt vanligt på just Saab 900...
Ja det låter ju troligt att bakaxeln kan vara lite sne.. Antar att den kan böjas om man lyfter med en domkraft i axeln.. väldigt bekvämt MEN det står i Haynes att man absolut inte ska lyfta där Det ska finnas en maskin hos saabverkstäderna som kan böja den rätt.
Jag kan fylla på med att jag misstänkte att mina bussningar bak var dåliga i våras... bytte dämpare och fjädrar och det maskerade felet fram till jag bytte till vintersulor. Hade helt enkelt inte tid att riva ner hela bakvagnen Dom torra och trötta bussningarna tyckte inte om flera bankörningar och slalomkörningar
/Daniel Ekström www.eagleracer.com
BMW 318is
SAAB 9000 A50
Hittas oftast på rejsa.nu