Eventuellt köp av 323 E30

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Eventuellt köp av 323 E30

Inlägg av Ivarsch »

Tjena boys!

Var o kika på ett möjligt objekt igår, en vit 4 dörrars 323:a från 85. Bilen har gått typ 20 000 mil precis. Ägaren har bytt tändkablar, fördelarlock o rotor o sånt rätt nyss. Likaså är avgassystemet nytt. Jämfört med min 320 är den betydligt mindre rostig, lite svetsjobb behövs i bak vid nummerplåtsbelysningen samt snett vänster under vänster ljuse.. Runt skarven till skärmen typ. Skärmkanter runt om ser helt okay ut.

Problemet då, vi starta upp den igår o den lät bra, ticka inte nåt direkt. Dock hoppa den aldrig igång på mer än 5 burkar. Han som hade den gissade på att nån spridare hade satt sig. Händer de så bara? Annars är de ju ingen katt på den så det gick fint o baktända! :lol:
Problem två var att kopplingen inte tog alls när man koppla ned. Han sa att det var nån slags cylinder eller nåt som hade hängt sig. Han påstod de kunde hända så.. Den skulle visst kosta typ 2-300 den satsen o byta.. annars kunde man förmodligen knacka på nåt underifrån.. Så vad jag förstod så var de inte själva kopplingen utan mer styrningen av den så att säga. Nån som vet hur den funkar??

Inredningen såg väl okay ut..

Jag fick ned den till 3 tusen.. motvilligt från hans sida.. Kanske kanske skulle även 2500 gå.. men man blir ju ändå lite tveksam.. är ju bara student än så kosingen flödar ju inte precis. Sen är man ju såååååå ekonomisk med så de nästan blir löjligt.. men vad tror ni om motorn o kopplingen?
Westerlind
Normal postare

Inlägg av Westerlind »

Hade du skruvat bort stiftet kunde du ju se om det var blött. Då ser du ju om det är soppa eller tändning som saknas.

det där med kopplingen låter konstigt, men det är nog inte omöjligt att det blir oxid på slavcylindern så den kärvar men då borde pedalen fastna i golvet.
om inget händer vid trampnig på pedalen är det nog mer troligt att kopplingshuvudcylinderns packningar har gått. kostar inte så mycket att renovera.

lycka till. :)

mvh Johan
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag säger så här:

Köp. Kolla om det går att laga billigt.

Går det inte så sälj bilen och gör en vinst. :thumbsup:
Det är ju inga jättesummor det handlar om.
Är den besiktigad och skattad?
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

En som ska sälja något och säger att felet är lätt att fixa ska man inte lita på. Ifall det är så lätt be han grejja till det innan ni gör affär.
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Den är varken besiktigad eller skattat.

försökte att han skulle fixa den så de gick o provköra den men han hade ingen tid. Han sa att han hade kört bensinstopp på den innan typ. Pratade med en kompis igår och han menade på att om det gick rejält fort när bensinen tog slut, och om man liksom inte kopplade ur så skulle man kunna bränna en kolv iom att bränslet kyler med.. Skulle de vara möjligt?

Smart de där med tändstiftet.. Det borde jag ju tänkt på :bang2:

Ska fundera lite i veckan, men ja har väl egentligen inga pengar så de får nog förmodligen vara. Man vill ju med till tyskland så då får man ju spara..
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Bränna en kolv pga att bränslet tar slut låter lite långsökt, om bränslet tar slut finns det ju inget att förbränna, finns det inget att förbränna blir det inte varmt, blir det inte varmt behöver man inget bränsle för att kyla. I annat fall skulle det ju vara fara å färde varenda gång man motorbromsar på en lite nyare bil med bränsleavstängning vid motorbroms.

Senast min kärra gick på fem burkar var det en vipparm på insugssidan som hade gett med sig, det kanske inte är en så dum idé att lyfta på ventilkåpan och inspektera hur det ser ut där också, för säkerhets skull?
Zeb Arvidsson
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Om du vill vara på den säkra sidan, så ta med en kompressionsprovare... går snabbt och smidigt kolla om du anar att nåt är galet.

zeb-> det var en här i stan som sköt en kolv när kontakten till spridaren lossnade.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Hjerpe skrev: zeb-> det var en här i stan som sköt en kolv när kontakten till spridaren lossnade.
Var det en turbobil med tillskottssprut eller liknande? Jag kan förstå att det skiter sig om det helt plötsligt går utmagrat, men inte om det inte sker någon förbränning alls.
Zeb Arvidsson
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Jag har ju kört RÄTT många mil på fem cylindrar. Och de gångerna det har hänt har ja ju dragit spridaren med.. o den går iaf bättre på 6 än på 5 burkar fortfarande så!
Iofs har jag ju dragit tändstift med men ändå..
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Zeb skrev: Senast min kärra gick på fem burkar var det en vipparm på insugssidan som hade gett med sig, det kanske inte är en så dum idé att lyfta på ventilkåpan och inspektera hur det ser ut där också, för säkerhets skull?
tänkte gjort detta men glömde verktyg.. men å andra sidan lät de inte nåt.. inget skrammel.. men iofs.. det kunde ju vart nåt sånt.. Tror jag struntar i att köpa bilen i vilket fall.. har inte pengar till de så de får vara..
Tysklandsresan har fett mycket högre prioritet!
St3v3
Postare
Kontakt:

Inlägg av St3v3 »

Vipparmar som går av på bmw-motorer är inte alls nåt ovanligt...
242 Turbo
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

St3v3 skrev:Vipparmar som går av på bmw-motorer är inte alls nåt ovanligt...
nej.. ja vet.. tro mig..

vem sa de?? :confused:
Skriv svar