Idéer ang. motorval kadett
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Idéer ang. motorval kadett
Jag var lite sugen på att skaffa en wankelmotor till kadetten men tillgången är minst sagt begränsad. Jag får nog satsa på något lite vanligare.
Är en Subaruboxer för bred för att få plats? Märker man av skillnaden i tyngdpunkt jämfört med en vanlig radmotor?
Fanns ca 20 motorer på bildelsbasen bara från Impreza. Samma grejor sitter väl även i Legacy med flera?
Någon som har koll på data för olika årsmodeller mm?
Observera att jag mest tänker högt och att bilen inte ska vara klar än på länge. (typ sommaren 2008 eller nåt. Hoppas jag...)
Är en Subaruboxer för bred för att få plats? Märker man av skillnaden i tyngdpunkt jämfört med en vanlig radmotor?
Fanns ca 20 motorer på bildelsbasen bara från Impreza. Samma grejor sitter väl även i Legacy med flera?
Någon som har koll på data för olika årsmodeller mm?
Observera att jag mest tänker högt och att bilen inte ska vara klar än på länge. (typ sommaren 2008 eller nåt. Hoppas jag...)
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Subaru motorer finns heller inte jätte gott om och är framförallt dyra, en motor komplett topp och block ligger på ca 20 000kr sen behövs det ju mer grejer som insug spridare. turbo, grenrör mm
Är det smidigaste inte då att smida ihop något av opel grejer som dom trevliga killarn afrån tidaholm gör?
Annars en saab turbo motor, dom är ganska trevliga...
Är det smidigaste inte då att smida ihop något av opel grejer som dom trevliga killarn afrån tidaholm gör?
Annars en saab turbo motor, dom är ganska trevliga...
Robert Gustafsson
Alla åker ju saabturbo... Roligare att vara lite udda. Dessutom får man ju det underbara ljudet. =)
Kollade med en skrot vad de tar för en -2000 Impreza 2.0 GT-motor komplett med generator, grenrör, turbo mm och svaret blev 25 lakan plus frakt.
Generell fråga: Är det värt besväret att knåpa ihop en egen motor (inte nödvändigtvis en Opel CIH, men t.ex.) med lågkompkolvar, snickra eget grenrör och ha massa jobb med smågrejor, eller sparar man både tid och pengar och får bättre körbarhet och tillförlitlighet genom att köpa en standardmotor med önskad effekt (Inte nödvändigtvis från Subaru, men t.ex.) ?
Jag menar att även om jag skulle köpa en motor från en gammal omega eller vad som helst, så tillkommer väldigt mycket kostnader om man ska trimma till typ 200hk.
Kan Karlsson PM:a eller skriva här vad han betalt (tumme pekfinger) för sin motor?
Kollade med en skrot vad de tar för en -2000 Impreza 2.0 GT-motor komplett med generator, grenrör, turbo mm och svaret blev 25 lakan plus frakt.
Generell fråga: Är det värt besväret att knåpa ihop en egen motor (inte nödvändigtvis en Opel CIH, men t.ex.) med lågkompkolvar, snickra eget grenrör och ha massa jobb med smågrejor, eller sparar man både tid och pengar och får bättre körbarhet och tillförlitlighet genom att köpa en standardmotor med önskad effekt (Inte nödvändigtvis från Subaru, men t.ex.) ?
Jag menar att även om jag skulle köpa en motor från en gammal omega eller vad som helst, så tillkommer väldigt mycket kostnader om man ska trimma till typ 200hk.
Kan Karlsson PM:a eller skriva här vad han betalt (tumme pekfinger) för sin motor?
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Kontakt:
Nog kan man köpa en motor med härva o allt klart, med låda så du endast behöver fixa motorkuddar, kylsystem o fixa ihop elen o en kardan... Sen fixa väghållningen men de känns alltid kul om man knåpat ihop nåt själv! 
Men allt är ju inte gjort på en pisskvart som de kanske lät, de tar tid!
Adios!

Men allt är ju inte gjort på en pisskvart som de kanske lät, de tar tid!
Adios!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nja, med låda blir svårt om man inte ska fyrhjulsdriftkonvertera kadetten... Inte aktuellt. Blir till att skarva med någon lämplig RWD-låda isf. Såg dock en kadett c på rejsa med drivlina från en Audi S2. 

Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
4WD e kul
Bra om du ska ha den som rally bil också...

Bra om du ska ha den som rally bil också...
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
-
- Kontakt:
Jepp han verkar hålla till här i Umeå när man kikar på vart han bor men de är ingen som vet vem han är! Galen bil iaf!Widell skrev:Nja, med låda blir svårt om man inte ska fyrhjulsdriftkonvertera kadetten... Inte aktuellt. Blir till att skarva med någon lämplig RWD-låda isf. Såg dock en kadett c på rejsa med drivlina från en Audi S2.

Tycker du ska slänga ner en BMW 6a i den! Jag kan bygga motorn för några futtiga pengar åt dig om de är så!

Adios!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Tumme pekfinger blir svårt... Skulle gissa på runt 10 k i delar och jobb. En del grejer har jag ju gjort själv, typ grenröret. Andra grejer hade jag liggande, typ kammen. Sen gjorde jag ett riktigt klipp på mina kolvar, 3800 för 4 nya smidda Venolia med ringar och kolvbult. De är egentligen till B20 så det blev lite klurande innan de satt på plats.Widell skrev: Kan Karlsson PM:a eller skriva här vad han betalt (tumme pekfinger) för sin motor?
Det tog väldigt lång tid innan allt satt ihop också, väntade 3 mån på lamellen.
Räkna med mycket väntetider och att det kostar lite extra om du ska göra mycket specialgrejer och egna lösningar.
Hade jag haft en svarv så hade jag nog kunnat spara ett års total byggtid på hela bilen...
Jag tycker du ska börja lite lätt med en lite uppskrämd 2,0 eller 2,2 CIH. Billigare än du kan ana och lätt att få fart på med enkla medel och låg budget. 150 hk och knappt 1000 kg bil blir nog roligt så det räcker ett tag.
Du får ju mer körtid med bilen om du blir klar snabbt, sen kan du uppgradera efter hand.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Många bud. Tur att jag har gott om tid att bestämma mig.
Jag har ju lite annat jag kan ta tag i så länge som inte påverkas alls av vad det ska i för spis. Jag lär inte behöva motorn förrän tidigast nästa vinter...
V8. Njae.

V8. Njae.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Jag tycker utan tvekan att du ska göra det lätt för dig med motorinstallationen, så att du kommer ut och kan köra inom rimlig tid.
Så kan du alltid uppgradera till nåt annat sen när du vet vad både bilen och föraren behöver och klarar av.
Det är dessutom många som bara tröttnat på skiten när projektet drar ut på tiden...
Bygg ihop nån trevlig opelmotor till att börja med! Finns ju massa gottigottgott att välja mellan.
Så kan du alltid uppgradera till nåt annat sen när du vet vad både bilen och föraren behöver och klarar av.
Det är dessutom många som bara tröttnat på skiten när projektet drar ut på tiden...
Bygg ihop nån trevlig opelmotor till att börja med! Finns ju massa gottigottgott att välja mellan.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
-
Jag förespråkar ju gärna OHC. eller kanske DOHC, fast den har ja inte provat.
Med det låga kompet som är i OHC'n borde du kunna turboladda skiten lite lätt.
Med det låga kompet som är i OHC'n borde du kunna turboladda skiten lite lätt.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
-
-
Widell skrev:Det har jag aldrig sagt. Skulle inte falla mig in...Martin Fåglefelt skrev:Sommaren 2008
Widell skrev: ...
nehedå.... nåja...bowling freda?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500