BMW 328 E36

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Eldehage
Megapostare!

BMW 328 E36

Inlägg av Anders Eldehage »

Hur mycket kan man trimma en 328 E36 motor innan man måste göra något åt motorn typ som att fixa toppen eller byta cylindrar, stakar med mera??

Hur mycket håller växellådan för?

Om effekten landar runt 400 hk är det någon fara då om man har kompressor?
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Re: BMW 328 E36

Inlägg av Daniel Båge »

MrOctavia skrev:Hur mycket kan man trimma en 328 E36 motor innan man måste göra något åt motorn typ som att fixa toppen eller byta cylindrar, stakar med mera??

Hur mycket håller växellådan för?

Om effekten landar runt 400 hk är det någon fara då om man har kompressor?
Hej hej.

Den smidigaste trimningen på en M50B28 (som motorn heter) är att sätta dit insuget från 325an. Då får man en bra bit över 200 hk (exakt minns jag inte nu) Detta är sugmotorhästar som inte syns på bilprovningen eller liknande.

Om du ska sätta på kompressor så är ju bilen olaglig = försäkringen gäller inte längre.

Nåväl, ska du ha 400 hk i din 328 så måste du ladda ca 1 bar och det går inte utan att kompsänka. ESS som konverterar med kompressor har ett kit på 291 hk http://www.esstuning.com/systems/108-13x.html

Växellådan håller!

Byta cylinder ska du nog inte göra tror jag. :roll:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Anders Eldehage
Megapostare!

Om jag köper en kompressor så blir det den här http://212.214.223.230/shop/catalog/pro ... ts_id=1051

Den ger mer hästar och är billigare. :D

Jag håller på och kollar upp en 328 nu. Det är den här. http://www2.blocket.se/view/2671451.htm?l=0&c=1&city=0

Vad tror du om den?
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

MrOctavia skrev:Om jag köper en kompressor så blir det den här http://212.214.223.230/shop/catalog/pro ... ts_id=1051

Den ger mer hästar och är billigare. :D
:confused:
Öh... Ladda 1.6 bar... jo. Du får nog modifiera lite mer än att bara sätta dit det kittet.
MrOctavia skrev: Jag håller på och kollar upp en 328 nu. Det är den här. http://www2.blocket.se/view/2671451.htm?l=0&c=1&city=0

Vad tror du om den?

Ja den var väl fin. Inte många mil (1500/år)
Har den riktig servicebok, verkar okej och med en del prut så är det bara att slå till. Släng ögonläpparna bara.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Vortech kompressor kitt är lagligt i dom flesta länder att ha monterat i din gatbil.
Vad menar dom med detta? Så är det väl inte? Iallafall inte i sverige. Lite fult att skriva så. :nono:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Eldehage
Megapostare!

Vad kostar ett insug att köpa då från en 325:a?

Om man har ett sånt insug, chip, sportfilter och sportsystem vad kan man få då för effekt??
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Lotus Samuel skrev:
Vortech kompressor kitt är lagligt i dom flesta länder att ha monterat i din gatbil.
Vad menar dom med detta? Så är det väl inte? Iallafall inte i sverige. Lite fult att skriva så. :nono:
De kan ju undanhålla en del av sanningen...
"Vortech kompressor kitt är lagligt i dom flesta länder att ha monterat i din gatbil. "
om bilen är omtypad med det, och inte är helbilsgodkänd
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Anders Eldehage
Megapostare!

Vad är det för skillnad med lilla färddatorn och stora färddatorn :confused:

En sak till också som kanske inte går under teknik men som är VÄLDIGT viktigt. Får en barnvagn plus lite matkassar plats bak i en 328:a? Nån som vet hur många liter det är i bagageutrymmet?

Hoppas på positiva svar.
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

MrOctavia skrev:Vad är det för skillnad med lilla färddatorn och stora färddatorn :confused:

En sak till också som kanske inte går under teknik men som är VÄLDIGT viktigt. Får en barnvagn plus lite matkassar plats bak i en 328:a? Nån som vet hur många liter det är i bagageutrymmet?

Hoppas på positiva svar.
Lilla färddatorn i en E36a är mest klocka och yttertemperatur.
Stora datorn är en riktig färddator, där har du förbrukning, räckvidd och allt annat kul som finns att trycka på. Både knapparna och displayen visar det underbara tyska språket - fullt av diciplin, perfektion och respekt.

Barnvagn och matkassar vet jag inget om.
Men 328an finns ju även som touring, vilket är både snyggt och praktiskt. Där lär du nog inte ha problem med det.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Anders Eldehage
Megapostare!

Efter mycket fram och tillbaka så vet jag nu att jag inte köper en 328:a. Hade en på blocket som mailade och vi skulle kunna ha bytit Octavia mot 328:a om det fanns lite mer plats i 328:an än att det gick att titta in där. Får man plats med två resväsckor ens? :confused:

Så nu är det en annan bil jag tittar på.
chris76
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av chris76 »

både block o topp e i aluminium i europa så de tål inte speciellt mycke ladd, handla ett usa block i så fall, lådan håller för betydligt mer
toyota ko-rolla-86
Bmw 328i T-97
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

chris76 skrev:både block o topp e i aluminium i europa så de tål inte speciellt mycke ladd, handla ett usa block i så fall, lådan håller för betydligt mer
Alltså ska du jaga 400hk så skulle jag säga såhär, bygg en motor för de!

Få tag i ett M50B25 block, men du vill ju förståss köra med bilen så detta blir svårt. Men de du kan göra ändå är följande:

Fixa fram ett M50B25 block
Flytta över kolvar, stakar och vev till detta
Köp en MLS 3mm packning, ARP bultar till toppen.
Bulta ihop motorn, med nya lager och packningar, iaf packningar! Lagren kan ju vara fräscha, borde dom vara om motorn är välservad!
Bygg eller köp ett turbogrenrör
Turbo, intercooler och tryckrör monteras, downpipe måste byggas!
Mappa om org prog.varan. Finns firmor som kan detta! PPF är en sådan!

Nu tycker du säkert att detta är galet mycke jobb, mycket riktigt, de är de! Kompressor förenklar ju lite, du slipper göra nytt grenrör, t.e.x. Tryckrör kan du slippa om du inte ska åka med intercooler vilket jag tycker du ska göra!

Då behöver du dock byta toppackning till MLS, ARP-pinnbultar till toppen för att kunna åka med någorlunda laddtryck utan att skjuta motorn!

Men Herr Magnussons tips om att byta till 325-insug är ett enkelt sätt, mycket bra dessutom! Öppet filter är en teori för sig vad de ger, säger jag inget om. Grenrör kan du ju byta till extraktor, just hur de funkar har med avgaspulserna att göra! Flöde osv...

Men 220hk tror ja de är man får om man byter insug. Men de är vad jag tror.

En BMW 328i E36 kombi är perfekt för dig Eldehage! Leta efter en sån!
Lycka till!

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

sjysst trådlyft.. :roll:
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
chris76
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av chris76 »

nytt insug ger nog "bara" nya hästar på toppen o sabbar det org. ganska bra bottenvridet.........men kör man hårt jämnt så.......l
328t-e36 rekommenderas hårt........har precis köpt en sån
toyota ko-rolla-86
Bmw 328i T-97
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

chris76 skrev:nytt insug ger nog "bara" nya hästar på toppen o sabbar det org. ganska bra bottenvridet.........men kör man hårt jämnt så.......l
328t-e36 rekommenderas hårt........har precis köpt en sån
Joo självklart tappar man vridet litegrann, men man får ju varva istället, BMW;s motorer är ju varvvilliga ändå! :D

Adios!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Anders Eldehage skrev:27 Jul 2004
Frågan är om det var aktuellt längre :o :D :roll:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Anders Eldehage
Megapostare!

Nej som jag skrev i mitt sista inlägg så blev det inget. Och nu tror (för jag vet inte) jag en 3-serie även touring, är för liten om man har två barnvagnar. Men när det blir aktuellt igen så tackar jag för tipsen nu. :wink:
Skriv svar