Lite skvaller från norr...

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Lite skvaller från norr...

Inlägg av Nicke Nyman »

Finns en trevlig pojk här i stan som har en rätt arg BMW 1602. Silverfärgad med glasfiber bakskärmar, lite breddad. Stöddig bakvagn med M5 klump tror jag.

Iaf så har han vart och bromsat i Sundsvall hos Motornord idag. De första siffrorna som är officiella är:

544 hk på hjulen och 618hk i motorn. Detta på 1,9bars laddtryck, lambda 0,85 och 1,0bars mottryck. Sen började de misstända.
Skulle knackas ihop stift och även prova byta tändspolar.

Motorn då:

Standard 2 liters M10 block med org 2 liters vev, org M10 stakar och smidda Mahle kolvar (VW Bubbla kolvar). 90,5mm i borr.
316 graders Dr Skräck kam, portat i vansinne. 80mm Spjäll från BMW 540. Holset HX55 turbo. Motorstyrningen är VEMS och spridarna tror jag mäter 1600cc/min@3bar

Rätt fränt med en så arg 8 ventils maskin.

De finns även andra arga 02or här i stan. M10an verkar helt galet svår o ta död på. En annan kille va o åkte på strippen. Snöt på bra efter 100m tyckte han. På 3e växeln. Kom tillbaka till depån, kollade loggen från repan, jaa, Mapsensorn sa 3bar för en kort stund. Wastegate slangen hade hoppat. Samma kille gjorde säsongens första provkörning, hade ingen varvstopp o tyckte att de snöt på fint uppe på varv. Kollade loggen efteråt och såg att han varvat lite över 10000rpm. MED ORG VIPPOR! :o

Jaa, de va lite skvaller här ifrån iaf... 8)

Trevlig helg! :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Ja M10 verkar helrätt. Får nog bli nåt sådant projekt nån gång.

Sen kanske man inte blir så jätteförvånad med tanke på att det ändå är turbo. I en bromsbänk är det ju också lätt att krydda lite. Ska man dessutom åka stripp eller gata krävs det ju inte så mycket specialgrejer.
Men visst är det häftigt.

Jag skulle vilja höra lite mer sånna här historier fast om sugmotorer. Men dom verkar tyvärr inte existera. :confused:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Samuel Lindkvist skrev:Ja M10 verkar helrätt. Får nog bli nåt sådant projekt nån gång.

Sen kanske man inte blir så jätteförvånad med tanke på att det ändå är turbo. I en bromsbänk är det ju också lätt att krydda lite. Ska man dessutom åka stripp eller gata krävs det ju inte så mycket specialgrejer.
Men visst är det häftigt.

Jag skulle vilja höra lite mer sånna här historier fast om sugmotorer. Men dom verkar tyvärr inte existera. :confused:
Jag har faktiskt haft ett enormt stort sug efter att bygga en arg M10, sugis. Har lite på G, får se va som händer! Har en Go-kart o ta hand om oxå här!

Den ska åka på strippen med och jag tror han kommer kunna åka en 9a om han får till starterna!
Sugmotor tycker jag är enormt fränt, de är ju synd bara att den effekten är så dyr i jämförelse mot turbo.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Till slut blev de 552hk på hjulen. 630hk i motorn. Gött snyt ur den gamle M10an. :)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

/Andreas
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Nicke Nyman skrev:Till slut blev de 552hk på hjulen. 630hk i motorn. Gött snyt ur den gamle M10an. :)
Mätte de hjuleffekten med rullande landsväg eller rototest? Det kan bli lite skillnad.
550 kusar är ändå mer än tillräckligt i en 02a på knappa tonnet.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Karlsson skrev:
Nicke Nyman skrev:Till slut blev de 552hk på hjulen. 630hk i motorn. Gött snyt ur den gamle M10an. :)
Mätte de hjuleffekten med rullande landsväg eller rototest? Det kan bli lite skillnad.
550 kusar är ändå mer än tillräckligt i en 02a på knappa tonnet.
De är väl rototest i Motornords bänk tror jag minsann. Dvs hubbar de skruvar fast på naven. Så de skiljer ju lite då, men fortfarande, BRAA Snyt! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

:thumbsup:

Det känns lite mer pålitligt med rototest, det kan ju spinna och leva rövare på rullar.
Skulle vara kul att bänka Rekorden med nya motorn, se vad man kan plocka ur en "standard" 24 ventilare!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Karlsson skrev::thumbsup:

Det känns lite mer pålitligt med rototest, det kan ju spinna och leva rövare på rullar.
Skulle vara kul att bänka Rekorden med nya motorn, se vad man kan plocka ur en "standard" 24 ventilare!
Med annan motorstyrning så tror jag du kan plocka ur mera än 204hk iaf... :)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Japp, luftmängdmätaren ryker ju all världens väg nu. 8)
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Karlsson skrev::thumbsup:

Det känns lite mer pålitligt med rototest, det kan ju spinna och leva rövare på rullar.
Skulle vara kul att bänka Rekorden med nya motorn, se vad man kan plocka ur en "standard" 24 ventilare!
Det går att ordna, dock på rullar, men det kommer att kosta lagom.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar