Ojämn gång på dieselmorot.

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Ojämn gång på dieselmorot.

Inlägg av Hjerpe »

Köpte mig en dieselbil nyss. En Audi 80 tdi -94. Den går lite ojämt. Tomgången svajar lite, och när ja bara gasar lite grann, så rycker det rejält i bilen. Men om ja trampar gasen i bott så försvinner ryckningarna.

Har nån någon teori om vad detta kan komma sig av?

Kan en diesel dra tjuvluft?
Om den kan det... så är det min teori. För då skulle det kunna vara som så att på tomgång så suger ju motorn. På "lite" gas, så suger ju motorn. På mer gas laddar turbon, då suger den inte. Låter detta rimligt, eller ja ska lägga ner dessa tankar?

Har aldrig haft/skruvat med nån dieselmorot förut, så ja har ingen aning. Tacksam för alla idéer.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

ingensatt bränslefilter skulle kunna ge dem symptomen
/Andreas
Leif
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Leif »

Dränera fukt om du har en tappskruv kanske..?
nu
RRC 1985 "SvartaDamen"
LR SII 1960 "Plutten" ( http://slrk.phpbb2.se/weblog.php?w=8 )

LR SIII 1972 "Primadonnan"
WV 1300 1969 "Pärlan"
WV 1300 1966
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

vi bytte hallgivare på en audi som hackade....sen gick den bra...vad en hallgivare eller halvgivare, eller en vanlig hall är vet jag inte...men vi bytte den iaf...

annars har jag ingen aning-
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Ok. tackar för dessa teorier...
Börjar nog med att kika på tappskruven. (är det sånna som trillar ur mitt huvud?)

Men kom gärna med fler teorier, om det är nån som har nån annan...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88

Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Illa bökit å få dän filtret för att komma åt tappskruven... Noterade dock att det kommer ganska mycket luft i slangen från filtret till dieselpumpen.

Finns det nånting som brukar ge sig på dessa biler, som skulle kunna bidra till detta hemska...?
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88

Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

jahapp.. ja fortsätter la lite här...

Han ja köpte bil' utav sa att den läckte olja... så ja har ignorerat den gigantiska pöl som varit under bilen så fort ja parkerat nånstans...

Men det visade sig visst vara ett bränslerör som ärgat av.
Nu när det är lagat, så kommer det mindre luft ur fitret iaf.

Har även testat att hälla i nån form av RedLine som skulle va bra för gammdiesel. Får se om det gör nån nytta...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88

Leif
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Leif »

Jag vet inte hur mycket du har grejat med diesel.., men dieselmotorn funkar inte om det finns luft i ledningarna. Om motorn fortfarande går pottaskit, så måste du lufta bränslesystemet. (Luftningsskruvar kan sitta på fördelarpumpen.) När du pumpar fram bränsle och lossar lite på luftningsskruven ska det komma diesel och inget annat. Kommer det luftbubblor måste du pumpa vidare tills du får en obruten stråle. (Dra åt innan du slutar pumpa.)
nu
RRC 1985 "SvartaDamen"

WV 1300 1969 "Pärlan"
WV 1300 1966
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Har provat att lufta lite... vet inte om det var rätt gjort, men vi luftade ut vid spridarna. Lossade lite på dem asså... diseln stod som en kvast! lite svårt att se om det var luft i strålana :wink:

Fast eftersom det kommer luft i slangen från filtret (den är genomskinlig, så det syns) så antar ja att det inte hjälper att lufta... Om ja inte lyckas suga in hela atmosfären i motorn. hmm... Jaja... Luften måste ju komma nånstans ifrån, eller?

Tänkte testa att byta filter, och lossa tankarmaturen och titta där. Det borde ju vara nånstans över bränslenivån i tanken det läcker in luft, eftersom det inte rinner ur nån diesel när motorn är avstängd... (?)

Sen är det lite skummt... för det står ingenting om "luftning" i handboken (haynes). Man tycker ju att det borde nämnas nånstans under "bränslesystem". Men det gör det inte... Vart (lite med exakt) sitter luftskruven på pumpen?

Sen en sista fråga.. sitter det nån pump i tanken på en sån häringa?

EDIT: Har fått reda på att dessa motorer luftar sig själva, och att det inte sitter nån pump i tanken...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88

Leif
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Leif »

Jahaja! Du har sån där ny bil... :D Lyssna bara på mig om du grejjar med gamla grejer! Jag snackar handpump tex. Men i den genomskinliga slangen du pratar om kan det vara bubblor, eller borde kanske vara det om det är returslangen till filtret. Har du bra tryck in i motorn så är det nog inte luft som är problemet. Du märker om det är luft i, då spottar och fräser strålen och står inte "som en kvast". Men i dina nya grejjer är jag inte hemma alls, så jag hoppas att du får ordning på moroten.

Dessutom bör väl påpekas att jag är en glad autodidakt amatör när det gäller motormek, men här på forumet borde ju finnas mängder med folk som är hemma på nya dieslar, eller?!
nu
RRC 1985 "SvartaDamen"

WV 1300 1969 "Pärlan"
WV 1300 1966
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Kan ju tillägga att ja inte är mycket för sånna här nya grejjer heller. Bil'n har ju inte ens en gaswire! prrt... k.. K!! usch ifråt'!

Jaja.. läget är såhär:
Den slangen som är det kommer luft i, är den som går från filtret till pumpen. I riktning mot pomp. Alltså "tillflödet" eller vad man ska kalla det. Fast det kommer numera så lite luft att ja blir lite antiseptisk mot att det skulle vara det som får moroten att hacka så mycket. Vi snackar om en liten bubbla var femte sekund eller nåt. Och ändå står motorn och tok-svajjar på tomgång.

Sen är probläämet när man kör kvar. Om man kör jätteförsiktigt, så kan man slippa det. Men så fort man ger ungefär halvgas, så brakar det lös! En oinvigd herde hade nog lätt trott att undergången var här. Då får man antingen släppa av, eller ge fullskete. Då sprider sig lugnet...

Finns det några felkoder eller nåt man kan läsa av på en sån här?
Många tänker nog "läs det i boken"... Men den befinner sig på annan ort för tillfället.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88

Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Jag skulle börja med att skicka i STP dieselspridarrengöring i soppan, det blir ju åtminstone inte sämre. Jag kör ju disel voyager nu och inbillar mig att förbrukningen sjönk en deciliter per mil efter att jag tippat i en flaska. Det finns några olika varianter så du får köpa någon som känns bra :wink:

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Luftbubblor i bränslet är sällan bra, men jag tycker att den kanske inte borde bli såååå ryckig bara för en luftbubbla var 5e sekund, den borde kanske mest tappa lite effekt och vara svårstartad. Min teori lutar mer åt att något i ställverket i pumpen är utslitet så EDC-styrenheten inte riktigt vet vad pumpen har för sig. När du kör fullgas är den ju i botten och då finns det inga alternativ, men allt där emellan kanske blir konstigt.

Fråga: Hur mycket har den gått?
Test: Ta en lös dunk med diesel och koppla in direkt till pumpens sugsida (för att eliminera ev. luftläckor). Starta och se hur motorn går. Blir det bättre, kolla ledningar, om den inte gör det, grattis..... Renovera pomp :mhihi:
Slopa dieselskatten!!
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Diesel Oscar skrev:Fråga: Hur mycket har den gått?
Test: Ta en lös dunk med diesel och koppla in direkt till pumpens sugsida (för att eliminera ev. luftläckor). Starta och se hur motorn går. Blir det bättre, kolla ledningar, om den inte gör det, grattis..... Renovera pomp :mhihi:
Den har gått ganska exakt 36'000. Killen som hade den innan mig har haft den de senaste 22'000 milen, och inte gjort nåt med motorn (mer än vanlig service asså). Så den kan mycket väl vara sliten.

Ska forska vidare lite i saken...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88

Leif
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Leif »

Hur har det gått för dig?
nu
RRC 1985 "SvartaDamen"

WV 1300 1969 "Pärlan"
WV 1300 1966
Skriv svar