"Är inte aluminium tyngre än plast i det här fallet? Eller är det nåt superlight-special?"
Kan det vara så att Fredrik har tänkt på smältpunkten, om det kommer att bli riktigt varmt när han skall "glida" genom landsbyggden?
Annars kanske blir det en titanlösning som nästa steg?
Åsså kronan på verket då.
Hade ju tänkt retas lite med er men den här klubben räknade ju ut mina planer på en kvart.
250-260 hk om jag åker till England och optimerar bilen på rullande landsväg. Nu får jag en "basmapp" som ligger på den säkra sidan om allt.
Vad tror ni, kan jag hoppas på 230-240 hk?
Angreppsplanen ser ut ungefär såhär:
Montera kylare i fronten.
Dra slangar genom bilen till motorrummet.
Montera alu-tank och cirkulationspump.
Bygga om kylningen i insuget till sk. "dual pass"
Förlänga kablage till ECU och trottelhus.
Byta spridare.
Montera kompressor och insug.
Provstarta och förbluffas över draget.
Va skönt att du äntligen delar med dig
Har varit grymt svårt att hålla tyst om detta, kul att gå omkring i garage och titta litegrann, snacka titta lite mer, avslöja lite planer osv...
Verkar som att jag måste sätta fart i sakletandet till min maskin. Har fortfarande inte fått tag i varken mr b eller front...
Hmm. Jag tänktea börja projektet med det jag är räddast för.
Bygga om elsystemet och förlänga en massa kablar.
Hade tänkt kapa en kabel, löda ihop den med en förlängning och sedan sätta på krympslang.
Vad säger ni? En bra plan?
Eller är kabelskor en bättre lösning?
Finns det andra alternativ?
Löda är bättre än kabelskor, enda fördelen med kabelskor är att man kan koppla isär dem enkelt.
Skarvklämmor är inte bra, iaf inte till givare och sånt. Blir det glapp eller dålig kontakt så kan man få ganska mycket problem.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Farhågorna jag hade om lödning baseras på erfarenheter från 80-talet då kompisen lödde kablarna på sin Triumph -69 och som sedan spenderade en hel del tid vid diverse vägkanter då kablarna vibrerade av i lödningarna.
Mina sockerbitar och fungerade (nästan) perfekt....