Opel Speedster 2,2 SC 2002

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Ser intressant ut!! Men vi vill nog ha mer info vad det är för något
"spännande" på gång i tomteverkstaden! :wink:
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Såna här har jag aldrig mekat med.
Bild
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Bild
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

"Är inte aluminium tyngre än plast i det här fallet? Eller är det nåt superlight-special?"

Kan det vara så att Fredrik har tänkt på smältpunkten, om det kommer att bli riktigt varmt när han skall "glida" genom landsbyggden?
Annars kanske blir det en titanlösning som nästa steg? :P
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Åsså kronan på verket då.
Bild
Hade ju tänkt retas lite med er men den här klubben räknade ju ut mina planer på en kvart.

250-260 hk om jag åker till England och optimerar bilen på rullande landsväg. Nu får jag en "basmapp" som ligger på den säkra sidan om allt.
Vad tror ni, kan jag hoppas på 230-240 hk?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Uh! fatta vad tufft :D Jag ger upp direkt! :wink:

Jag tycker vi åker till England Fredrik! Dags att ta med en bil till pajken din med!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Kezo
Deluxpostare!
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jun 2004 13:06
Ort: Aneby

Inlägg av Kezo »

Ungefär såhär känner jag över det här: :hyper:
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Angreppsplanen ser ut ungefär såhär:
Montera kylare i fronten.
Dra slangar genom bilen till motorrummet.
Montera alu-tank och cirkulationspump.
Bygga om kylningen i insuget till sk. "dual pass"
Förlänga kablage till ECU och trottelhus.
Byta spridare.
Montera kompressor och insug.
Provstarta och förbluffas över draget.

Låter som en kakbit tycker jag.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Mycket vackert och lovande recept! :wink:
Det blir härligt att höra och se den till Våren! :racesmile

Som den här kanske fast fel färg :wink: http://youtu.be/Xi2mmEr76o0
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Såg ni!! Den lyckades få lite däckskrik!

Det här verkar lovande.





Om jag får ihop det. :roll:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

:bow:

Åh va gött!
Marcus Marklund

www.millway.se
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Va skönt att du äntligen delar med dig :D
Har varit grymt svårt att hålla tyst om detta, kul att gå omkring i garage och titta litegrann, snacka titta lite mer, avslöja lite planer osv...

Verkar som att jag måste sätta fart i sakletandet till min maskin. Har fortfarande inte fått tag i varken mr b eller front...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Välkommen ner i trimträsket Fredrik! 8)
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Karlsson skrev:Välkommen ner i trimträsket Fredrik! 8)
:thumbsup:

Men du får nog "trimma" ditt bagage lite med så jag slipper ta med vinnar pokalen jämt...
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Är du redan pågång med optimeringen,.....
http://www.youtube.com/watch?v=bP0rXJzYe2o

Jag visste att du var snabb, men så här snabb visste jag ej :wink:
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Gunnar skrev:Är du redan pågång med optimeringen,.....
http://www.youtube.com/watch?v=bP0rXJzYe2o

Jag visste att du var snabb, men så här snabb visste jag ej :wink:
Hehe!
Rätt färg och t.o.m samma fälgar fast silver.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Adolfsson skrev:
Karlsson skrev:Välkommen ner i trimträsket Fredrik! 8)
:thumbsup:

Men du får nog "trimma" ditt bagage lite med så jag slipper ta med vinnar pokalen jämt...
Fast förra gången så var jag ju som vanligt tvåa. Det måste ju vara snabbaste tiden som gäller. Oavsett fordon.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Hmm. Jag tänktea börja projektet med det jag är räddast för.
Bygga om elsystemet och förlänga en massa kablar.
Hade tänkt kapa en kabel, löda ihop den med en förlängning och sedan sätta på krympslang.
Vad säger ni? En bra plan?
Eller är kabelskor en bättre lösning?
Finns det andra alternativ?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Löda är bättre än kabelskor, enda fördelen med kabelskor är att man kan koppla isär dem enkelt.
Skarvklämmor är inte bra, iaf inte till givare och sånt. Blir det glapp eller dålig kontakt så kan man få ganska mycket problem.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Farhågorna jag hade om lödning baseras på erfarenheter från 80-talet då kompisen lödde kablarna på sin Triumph -69 och som sedan spenderade en hel del tid vid diverse vägkanter då kablarna vibrerade av i lödningarna.
Mina sockerbitar och fungerade (nästan) perfekt....

Fast det är kanske skillnad på fordon och fordon :D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Skriv svar