Min 945a är död, eller nästan i alla fall...

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ljungström
Superpostare!

Min 945a är död, eller nästan i alla fall...

Inlägg av ljungström »

Var på väg hem från Linköping till Småland i fredags. Jag kör på en lite mindre länsväg och ligger en bit bakom en lastbil. Plötsligt vajar lastbilen till och jag bromsar instinktivt. Ögenblicket senare kör jag på det som lastbilen väjade för, en tjälskada som har fått "hjulspåren" på vägen att sjunka så kraftigt att det skiljer runt 20 cm mellan vägen högsta och lägsta punkt. Upphöjningen i mitten på vägbanan träffade 945an under motorn, styrväxeln pajade (båda hjulen pekar inåt-framåt), framvagnsbalken kröktes och kylarvatten och servoolja rann ur bilen. Troligen har även a/c-kondensorn pajat. Dessutom är allehanda plastbitar trasiga och förmodligen har bilen även skador längre bak på tex avgassystem och bakre hjulupphängning. Tilläggas bör kanske att bilen är helt i standardskick, ej sänkt eller dyligt samt att det inte fanns några som helst varningskyltar om tjälskador.

Självrisken på bilförsäkringen ligger på 4000 kr plus att min premie kommer att gå upp med 3500 kr, fördelat av 2 år. Bilen står nu på volvoverkstaden i vetlanda och lär inte rulla den närmasta månaden, om det ens försäkringsbolaget tycker det är värt att reparera skadan.

Nu är det bara att hoppas att vägverket tar sitt ansvar för det bristande vägunderhållet samt att de underlåtit att placera ut varningskyltar om vägskadan. I en sådan här stund kan man undra vart alla del miljarder som staten får in i vägskatt tar vägen. Troligen stjäl miljöpartisterna pengarna och bygger järnvägar i norrland som ingen ändå vill åka på.
Toyota Avensis 2,2 Premium -09
Volvo 245 GL -88
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag skulle kunna tänka mig att VV får betala din självrisk när dom inte fixat vägskadan!

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Vägvärket måste betala för skadorna. Vore skamligt annars. :evil:

Ta en digitalkamera och åk och fotografera hålet och bilen samt skriv en lite uppsats och skicka detta till vägverket.

Hjälper inte det, kontakta Sverker. :mhihi:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
ljungström
Superpostare!

Inlägg av ljungström »

Hämtat från Vägverkets hemsida:

Väghållare
Vägverket är normalt väghållare för allmänna vägar. För kommunala vägar är kommunen väghållare.

Enligt väglagen omfattar väghållning byggande och drift av väg. Drift av väg innebär att vägen ska hållas i ett tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder. Vägarna inspekteras därför regelbundet. Beroende på vad som upptäcks vid inspektion bedöms vilka åtgärder som ska vidtas.

Vägverkets ansvar
Vägverket har inte ansvar för alla skador på grund av att en väg inte är i ett tillfredsställande skick utan det krävs också enligt skadeståndslagen att Vägverket har vållat skadan genom fel eller försummelse.

Varningsskyltar som upplyser trafikanterna om rådande vägförhållanden gör att Vägverket i de flesta fall inte betalar någon ersättning.

Som trafikant är man skyldig att anpassa körsätt och hastighet till rådande förhållanden.

Kan jag reparera skadan?
Om du vill reparera skadan, innan du får besked från Vägverket, så går det bra för Vägverkets del. Du behöver inte visa upp skadan om inte Vägverket begär det. Oavsett vilken bedömning Vägverket senare gör, får du i detta läge själv betala kostnaden för reparationen.

Ska jag skicka in kvitton på reparationen?
Du får gärna bifoga kvitton på dina kostnader när du skickar in din anmälan. Vägverket begär annars in nödvändiga handlingar från dig om Vägverket kan ersätta skadan.

Man får väl hoppas att det räknas som att vägverket har försummat underhållet men jag är inte speciellt hoppfull. Tror att jag skall strunta i allt betala vägskatten i framtiden :evil: :evil:
Volvo 245 GL -88
ullet
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av ullet »

Kan inte fel eller försummelse vara att INTE sätta upp skyltar?
K-Mart
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av K-Mart »

undra hur det gått för de 30-50 tal som anmält VV för vägskadan mellan umeå och vännäs.. jag tror att VV åkte på att ersätta alla dem.. PGA ingen skyltning av vägskada..

hur gick de för stefan ner mot nordmaling åxå? fick han nå ersättning?
//Martin Staffan
Ringarna sitter bra i fronten..
http://www.garaget.org/?car=26516
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

K-Mart skrev: hur gick de för stefan ner mot nordmaling åxå? fick han nå ersättning?
Jag tror han har fått de, men är inte helt säker om ja ska vara ärlig! Men mest troligt!

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ljungström
Superpostare!

Inlägg av ljungström »

Fick besked från vägverket i fredags. Avslag givetvis. De hade kontrollerat vägen den 12, tre dagar innan jag krockade, och då fanns det "tendenser till ytuppmjukning" som dom uttrycker det. Detta var inte trafikfarligt och gick inte att åtgärda enligt vv. Tydligen så får de inte sätta upp varingsskyltar innan en skada har uppstått "på riktigt"

Har pratat med dem i dag och de ska göra en ny bedömning, jag hävdar att inspektionen av vägen inte kan varit korrekt utförd då vägen inte är farbar bara några dygn senare. De lär väl inte ändra sitt beslut om att neka ersättning men jag tänker krångla allt som går.

På min fråga om skadan på vägen kan anses vara inom felmarginalen svarar vv att det är den. Så nu vet ni det, alla ni som sänker era bilar och monterar frontspoilers, en volvo 940 i originalskick är för låg för att framföras på allmän väg!
Volvo 245 GL -88
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Det är rätt! Ge dig inte.
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Skriv svar