Min 945a är död, eller nästan i alla fall...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Superpostare!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: 06 mar 2005 21:17
- Ort: Holsbybrunn
Min 945a är död, eller nästan i alla fall...
Var på väg hem från Linköping till Småland i fredags. Jag kör på en lite mindre länsväg och ligger en bit bakom en lastbil. Plötsligt vajar lastbilen till och jag bromsar instinktivt. Ögenblicket senare kör jag på det som lastbilen väjade för, en tjälskada som har fått "hjulspåren" på vägen att sjunka så kraftigt att det skiljer runt 20 cm mellan vägen högsta och lägsta punkt. Upphöjningen i mitten på vägbanan träffade 945an under motorn, styrväxeln pajade (båda hjulen pekar inåt-framåt), framvagnsbalken kröktes och kylarvatten och servoolja rann ur bilen. Troligen har även a/c-kondensorn pajat. Dessutom är allehanda plastbitar trasiga och förmodligen har bilen även skador längre bak på tex avgassystem och bakre hjulupphängning. Tilläggas bör kanske att bilen är helt i standardskick, ej sänkt eller dyligt samt att det inte fanns några som helst varningskyltar om tjälskador.
Självrisken på bilförsäkringen ligger på 4000 kr plus att min premie kommer att gå upp med 3500 kr, fördelat av 2 år. Bilen står nu på volvoverkstaden i vetlanda och lär inte rulla den närmasta månaden, om det ens försäkringsbolaget tycker det är värt att reparera skadan.
Nu är det bara att hoppas att vägverket tar sitt ansvar för det bristande vägunderhållet samt att de underlåtit att placera ut varningskyltar om vägskadan. I en sådan här stund kan man undra vart alla del miljarder som staten får in i vägskatt tar vägen. Troligen stjäl miljöpartisterna pengarna och bygger järnvägar i norrland som ingen ändå vill åka på.
Självrisken på bilförsäkringen ligger på 4000 kr plus att min premie kommer att gå upp med 3500 kr, fördelat av 2 år. Bilen står nu på volvoverkstaden i vetlanda och lär inte rulla den närmasta månaden, om det ens försäkringsbolaget tycker det är värt att reparera skadan.
Nu är det bara att hoppas att vägverket tar sitt ansvar för det bristande vägunderhållet samt att de underlåtit att placera ut varningskyltar om vägskadan. I en sådan här stund kan man undra vart alla del miljarder som staten får in i vägskatt tar vägen. Troligen stjäl miljöpartisterna pengarna och bygger järnvägar i norrland som ingen ändå vill åka på.
Toyota Avensis 2,2 Premium -09
Volvo 245 GL -88
Volvo 245 GL -88
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Superpostare!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: 06 mar 2005 21:17
- Ort: Holsbybrunn
Hämtat från Vägverkets hemsida:
Väghållare
Vägverket är normalt väghållare för allmänna vägar. För kommunala vägar är kommunen väghållare.
Enligt väglagen omfattar väghållning byggande och drift av väg. Drift av väg innebär att vägen ska hållas i ett tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder. Vägarna inspekteras därför regelbundet. Beroende på vad som upptäcks vid inspektion bedöms vilka åtgärder som ska vidtas.
Vägverkets ansvar
Vägverket har inte ansvar för alla skador på grund av att en väg inte är i ett tillfredsställande skick utan det krävs också enligt skadeståndslagen att Vägverket har vållat skadan genom fel eller försummelse.
Varningsskyltar som upplyser trafikanterna om rådande vägförhållanden gör att Vägverket i de flesta fall inte betalar någon ersättning.
Som trafikant är man skyldig att anpassa körsätt och hastighet till rådande förhållanden.
Kan jag reparera skadan?
Om du vill reparera skadan, innan du får besked från Vägverket, så går det bra för Vägverkets del. Du behöver inte visa upp skadan om inte Vägverket begär det. Oavsett vilken bedömning Vägverket senare gör, får du i detta läge själv betala kostnaden för reparationen.
Ska jag skicka in kvitton på reparationen?
Du får gärna bifoga kvitton på dina kostnader när du skickar in din anmälan. Vägverket begär annars in nödvändiga handlingar från dig om Vägverket kan ersätta skadan.
Man får väl hoppas att det räknas som att vägverket har försummat underhållet men jag är inte speciellt hoppfull. Tror att jag skall strunta i allt betala vägskatten i framtiden

Väghållare
Vägverket är normalt väghållare för allmänna vägar. För kommunala vägar är kommunen väghållare.
Enligt väglagen omfattar väghållning byggande och drift av väg. Drift av väg innebär att vägen ska hållas i ett tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder. Vägarna inspekteras därför regelbundet. Beroende på vad som upptäcks vid inspektion bedöms vilka åtgärder som ska vidtas.
Vägverkets ansvar
Vägverket har inte ansvar för alla skador på grund av att en väg inte är i ett tillfredsställande skick utan det krävs också enligt skadeståndslagen att Vägverket har vållat skadan genom fel eller försummelse.
Varningsskyltar som upplyser trafikanterna om rådande vägförhållanden gör att Vägverket i de flesta fall inte betalar någon ersättning.
Som trafikant är man skyldig att anpassa körsätt och hastighet till rådande förhållanden.
Kan jag reparera skadan?
Om du vill reparera skadan, innan du får besked från Vägverket, så går det bra för Vägverkets del. Du behöver inte visa upp skadan om inte Vägverket begär det. Oavsett vilken bedömning Vägverket senare gör, får du i detta läge själv betala kostnaden för reparationen.
Ska jag skicka in kvitton på reparationen?
Du får gärna bifoga kvitton på dina kostnader när du skickar in din anmälan. Vägverket begär annars in nödvändiga handlingar från dig om Vägverket kan ersätta skadan.
Man får väl hoppas att det räknas som att vägverket har försummat underhållet men jag är inte speciellt hoppfull. Tror att jag skall strunta i allt betala vägskatten i framtiden


Toyota Avensis 2,2 Premium -09
Volvo 245 GL -88
Volvo 245 GL -88
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Superpostare!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: 06 mar 2005 21:17
- Ort: Holsbybrunn
Fick besked från vägverket i fredags. Avslag givetvis. De hade kontrollerat vägen den 12, tre dagar innan jag krockade, och då fanns det "tendenser till ytuppmjukning" som dom uttrycker det. Detta var inte trafikfarligt och gick inte att åtgärda enligt vv. Tydligen så får de inte sätta upp varingsskyltar innan en skada har uppstått "på riktigt"
Har pratat med dem i dag och de ska göra en ny bedömning, jag hävdar att inspektionen av vägen inte kan varit korrekt utförd då vägen inte är farbar bara några dygn senare. De lär väl inte ändra sitt beslut om att neka ersättning men jag tänker krångla allt som går.
På min fråga om skadan på vägen kan anses vara inom felmarginalen svarar vv att det är den. Så nu vet ni det, alla ni som sänker era bilar och monterar frontspoilers, en volvo 940 i originalskick är för låg för att framföras på allmän väg!
Har pratat med dem i dag och de ska göra en ny bedömning, jag hävdar att inspektionen av vägen inte kan varit korrekt utförd då vägen inte är farbar bara några dygn senare. De lär väl inte ändra sitt beslut om att neka ersättning men jag tänker krångla allt som går.
På min fråga om skadan på vägen kan anses vara inom felmarginalen svarar vv att det är den. Så nu vet ni det, alla ni som sänker era bilar och monterar frontspoilers, en volvo 940 i originalskick är för låg för att framföras på allmän väg!
Toyota Avensis 2,2 Premium -09
Volvo 245 GL -88
Volvo 245 GL -88