bussningar i hjulupphängningen?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

bussningar i hjulupphängningen?

Inlägg av BOB »

Ska fixa lite med hjulupphängningen på min crx nu i vinter. tänker köpa ett coiloverkit med avstämda dämpare.

Vet flera som byter gummibussningar i hjulupphängningen för bättre väghållning. finns ju olika tillverkare vad ska man kolla?
Har även hört att det kanske inte värt att byta till eftermarknads bussningar utan att ha fräsha orginal grejer, vad tror ni om det? ska man se över så man har fräscha orginal grejer innan man byter till andra bussningar?

har även hört att man kan fylla orginal bussningarna med något så det på något sätt skulle bli bättre, någon som vet vad det är?

är det värt jobbet att byta bussningar? kommer jag känna någon skillnad eller blir bilen bara stötigare?
Robert Gustafsson
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Bussningar märker man rätt stor skillnad på. Sätter man dit styva bussningar blir bilen mer konsekvent och lättkörd på gränsen. Så det är helt klart värt att byta. Kan ju dock bli rätt dyrt om man ska byta alla.
Nya original är ju bättre än inget, men det är inte tillräckligt om du ska åka lite bana. Fylla original kan man göra men det rekomenderar jag inte. Rutlim är det väl som gäller isåfall men det tar ju veckor innan det härdar i sådan mängd.
Det bästa är att köpa powerflex eller vad dom nu heter. Ännu bättre är ju förståss att tillverka egna i delrin så blir det riktigt stumt och fint. Men då börjar det märkas på komforten också.

Man bör väl modda i följade ordning.

1. Bra däck
2. Bättre hjulvinklar
3. Nya fjädrar och stötdämpare.
4. Hårdare bussningar
5. Bättre bromsar
6. Mera motor

Själv har jag har kommit till nr 6 nu. 8)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Jonas Aegher
Megapostare!
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 mar 2003 13:31
Ort: Jönköping (Östersund)
Kontakt:

Inlägg av Jonas Aegher »

PowerFlex? Låter det bra det?

Nej jag föreslår fräscha "orginal".
Jonas Larsson-Aegher
Kör hellre Passat än åker bil!
www.passat32.de
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jonas Aegher skrev:PowerFlex? Låter det bra det?

Nej jag föreslår fräscha "orginal".
Av vilken anledning?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

men är det lönt att göra för mig? om jag kör med bra däck, coiloverkit och ställer in hjulvinklarana?
att fylla med rutlim är alltså inget bättre? det lite fusk typ? å ska man byta så är det till ex power flex eller något annat liknande.

Om man inte ska byta alla vilka är det som viktiga för väghållningen? eller ska man byta alla isåfall?
Robert Gustafsson
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

På Bilsports Kadett, de byggde, så gjorde riktiga bussningar typ 2 sekunder i superstage!
Så visst gör det skillnad.

Till min kadett ligger det powerflex och väntar.... :roll:
Marcus Marklund

www.millway.se
Fibban
Ultrapostare!
Inlägg: 985
Blev medlem: 11 sep 2002 17:30
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: bussningar i hjulupphängningen?

Inlägg av Fibban »

Jag va mycket nära att byta ut alla min bussningar till powerflex på Saaben men det blev aldrig av. Vad jag hört skulle det bli en helt annan bil, kanske inte till fördel för komfort, men för körkännslan och den mer aktiva körningen så skulle det göra massor.

Nu är ju inte 9-3:an den bil man förknippar med väghålling, men det va en lite fårgel som viskade i mitt öra att det skulle gå att åka gansks jämt med en viss BOB i konbanan... :mhihi: Men ja vet inte... kan ju hört fel :roll:
hehe...
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Re: bussningar i hjulupphängningen?

Inlägg av BOB »

Fibban skrev:Jag va mycket nära att byta ut alla min bussningar till powerflex på Saaben men det blev aldrig av. Vad jag hört skulle det bli en helt annan bil, kanske inte till fördel för komfort, men för körkännslan och den mer aktiva körningen så skulle det göra massor.

Nu är ju inte 9-3:an den bil man förknippar med väghålling, men det va en lite fårgel som viskade i mitt öra att det skulle gå att åka gansks jämt med en viss BOB i konbanan... :mhihi: Men ja vet inte... kan ju hört fel :roll:
hehe...
just därför jag måste göra något kan ju inte en hej vilt spinnande saab med nästan dubbelt så mycket effekt vara snabbare än mig i konbana :D .....
Robert Gustafsson
Fibban
Ultrapostare!
Inlägg: 985
Blev medlem: 11 sep 2002 17:30
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: bussningar i hjulupphängningen?

Inlägg av Fibban »

BOB skrev: just därför jag måste göra något kan ju inte en hej vilt spinnande saab med nästan dubbelt så mycket effekt vara snabbare än mig i konbana :D .....
haha... ja ja mena ju de :D

Hoppas du får en redan trevlig bil ännu trevligare!
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jonas Aegher skrev:PowerFlex? Låter det bra det?
Låt inte namnet lura dig. Powerflex gör bussningar i polyuretan som är stummare och mer åldringsbeständigt än vanliga gummibussningar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar