bussningar i hjulupphängningen?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
bussningar i hjulupphängningen?
Ska fixa lite med hjulupphängningen på min crx nu i vinter. tänker köpa ett coiloverkit med avstämda dämpare.
Vet flera som byter gummibussningar i hjulupphängningen för bättre väghållning. finns ju olika tillverkare vad ska man kolla?
Har även hört att det kanske inte värt att byta till eftermarknads bussningar utan att ha fräsha orginal grejer, vad tror ni om det? ska man se över så man har fräscha orginal grejer innan man byter till andra bussningar?
har även hört att man kan fylla orginal bussningarna med något så det på något sätt skulle bli bättre, någon som vet vad det är?
är det värt jobbet att byta bussningar? kommer jag känna någon skillnad eller blir bilen bara stötigare?
Vet flera som byter gummibussningar i hjulupphängningen för bättre väghållning. finns ju olika tillverkare vad ska man kolla?
Har även hört att det kanske inte värt att byta till eftermarknads bussningar utan att ha fräsha orginal grejer, vad tror ni om det? ska man se över så man har fräscha orginal grejer innan man byter till andra bussningar?
har även hört att man kan fylla orginal bussningarna med något så det på något sätt skulle bli bättre, någon som vet vad det är?
är det värt jobbet att byta bussningar? kommer jag känna någon skillnad eller blir bilen bara stötigare?
Robert Gustafsson
-
- Legend!
- Kontakt:
Bussningar märker man rätt stor skillnad på. Sätter man dit styva bussningar blir bilen mer konsekvent och lättkörd på gränsen. Så det är helt klart värt att byta. Kan ju dock bli rätt dyrt om man ska byta alla.
Nya original är ju bättre än inget, men det är inte tillräckligt om du ska åka lite bana. Fylla original kan man göra men det rekomenderar jag inte. Rutlim är det väl som gäller isåfall men det tar ju veckor innan det härdar i sådan mängd.
Det bästa är att köpa powerflex eller vad dom nu heter. Ännu bättre är ju förståss att tillverka egna i delrin så blir det riktigt stumt och fint. Men då börjar det märkas på komforten också.
Man bör väl modda i följade ordning.
1. Bra däck
2. Bättre hjulvinklar
3. Nya fjädrar och stötdämpare.
4. Hårdare bussningar
5. Bättre bromsar
6. Mera motor
Själv har jag har kommit till nr 6 nu.
Nya original är ju bättre än inget, men det är inte tillräckligt om du ska åka lite bana. Fylla original kan man göra men det rekomenderar jag inte. Rutlim är det väl som gäller isåfall men det tar ju veckor innan det härdar i sådan mängd.
Det bästa är att köpa powerflex eller vad dom nu heter. Ännu bättre är ju förståss att tillverka egna i delrin så blir det riktigt stumt och fint. Men då börjar det märkas på komforten också.
Man bör väl modda i följade ordning.
1. Bra däck
2. Bättre hjulvinklar
3. Nya fjädrar och stötdämpare.
4. Hårdare bussningar
5. Bättre bromsar
6. Mera motor
Själv har jag har kommit till nr 6 nu.

BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Megapostare!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
men är det lönt att göra för mig? om jag kör med bra däck, coiloverkit och ställer in hjulvinklarana?
att fylla med rutlim är alltså inget bättre? det lite fusk typ? å ska man byta så är det till ex power flex eller något annat liknande.
Om man inte ska byta alla vilka är det som viktiga för väghållningen? eller ska man byta alla isåfall?
att fylla med rutlim är alltså inget bättre? det lite fusk typ? å ska man byta så är det till ex power flex eller något annat liknande.
Om man inte ska byta alla vilka är det som viktiga för väghållningen? eller ska man byta alla isåfall?
Robert Gustafsson
Re: bussningar i hjulupphängningen?
Jag va mycket nära att byta ut alla min bussningar till powerflex på Saaben men det blev aldrig av. Vad jag hört skulle det bli en helt annan bil, kanske inte till fördel för komfort, men för körkännslan och den mer aktiva körningen så skulle det göra massor.
Nu är ju inte 9-3:an den bil man förknippar med väghålling, men det va en lite fårgel som viskade i mitt öra att det skulle gå att åka gansks jämt med en viss BOB i konbanan...
Men ja vet inte... kan ju hört fel
hehe...
Nu är ju inte 9-3:an den bil man förknippar med väghålling, men det va en lite fårgel som viskade i mitt öra att det skulle gå att åka gansks jämt med en viss BOB i konbanan...

hehe...
just därför jag måste göra något kan ju inte en hej vilt spinnande saab med nästan dubbelt så mycket effekt vara snabbare än mig i konbanaFibban skrev:Jag va mycket nära att byta ut alla min bussningar till powerflex på Saaben men det blev aldrig av. Vad jag hört skulle det bli en helt annan bil, kanske inte till fördel för komfort, men för körkännslan och den mer aktiva körningen så skulle det göra massor.
Nu är ju inte 9-3:an den bil man förknippar med väghålling, men det va en lite fårgel som viskade i mitt öra att det skulle gå att åka gansks jämt med en viss BOB i konbanan...Men ja vet inte... kan ju hört fel
![]()
hehe...

Robert Gustafsson
haha... ja ja mena ju deBOB skrev: just därför jag måste göra något kan ju inte en hej vilt spinnande saab med nästan dubbelt så mycket effekt vara snabbare än mig i konbana.....

Hoppas du får en redan trevlig bil ännu trevligare!