Opel corsa vill inte går riktigt

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Opel corsa vill inte går riktigt

Inlägg av BOB »

Har skaffat mig en opel corsa-88 som nu inte vill gå riktigt ordentligt.. Den har stått still ca 6 månader när jag fick den, startade skapligt lätt men får ibland för sig att gå riktigt dåligt, går då bra på tomgång men när man gasar eller försöker köra iväg så dör den om man inte släpper så den får gå på tomgång, det sitter en Förgasar/isnprut på den har bytt bränslefilter och luftfilter kollat alla slangar mm rengjort lite lätt i "förgasaren" för det fanns lite skit där.
tips vad jag kan kolla vore bra
kan tändningen ge liknande fel och jag snöat in på fel sak med "förgasaren"?
Robert Gustafsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Re: Opel corsa vill inte går riktigt

Inlägg av Zeb »

BOB skrev:Har skaffat mig en opel corsa-88 som nu inte vill gå riktigt ordentligt.. Den har stått still ca 6 månader när jag fick den, startade skapligt lätt men får ibland för sig att gå riktigt dåligt, går då bra på tomgång men när man gasar eller försöker köra iväg så dör den om man inte släpper så den får gå på tomgång, det sitter en Förgasar/isnprut på den har bytt bränslefilter och luftfilter kollat alla slangar mm rengjort lite lätt i "förgasaren" för det fanns lite skit där.
Det låter som att det är bränslerelaterat, att den magrar ut när du försöker ge gas men får tillräcklig blandning på tomgång. Fast teorier till varför den gör så är det magert med. Är det någon skillnad om motorn är varm eller kall?
Zeb Arvidsson
BOB
Kontakt:

Re: Opel corsa vill inte går riktigt

Inlägg av BOB »

Zeb skrev:
BOB skrev:Har skaffat mig en opel corsa-88 som nu inte vill gå riktigt ordentligt.. Den har stått still ca 6 månader när jag fick den, startade skapligt lätt men får ibland för sig att gå riktigt dåligt, går då bra på tomgång men när man gasar eller försöker köra iväg så dör den om man inte släpper så den får gå på tomgång, det sitter en Förgasar/isnprut på den har bytt bränslefilter och luftfilter kollat alla slangar mm rengjort lite lätt i "förgasaren" för det fanns lite skit där.
Det låter som att det är bränslerelaterat, att den magrar ut när du försöker ge gas men får tillräcklig blandning på tomgång. Fast teorier till varför den gör så är det magert med. Är det någon skillnad om motorn är varm eller kall?
har inte märkt någon skillnmad om den är kall eller varm.... fick ett tips att kolla om dte sitter något filter på bränslepumpen i tanken sk akolla det när jag får tid
Robert Gustafsson
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Skulle ju KANSKE kunna vara något med MAP-sensorn med. Svart liten box med grön kontakt och en slang till insuget. Sitter troligen på torpedväggen. Jag har en till Kadett om du vill prova.
Slopa dieselskatten!!
dhuron
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av dhuron »

Har du möjlighet att mäta upp soppa trycket?
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Min betedde sig likadant ett tag, då var det stop i kolkanistern vilket gjorde att jag fick undertryck i tanken.
Testa öppna tanklocket nästa gång det händer
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Halv OT men kolkanistern har kostat mig tre soppatankar på Omegan...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Karlsson skrev:Halv OT men kolkanistern har kostat mig tre soppatankar på Omegan...
Hel-OT, men mycket viktigt.

Plocka loss kolkanistern, tvätta av den och lägg den till handlingarna under "Topp 10 i onödiga prylar"
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Den knackar inte mycket från ventilerna? Isåfall är det kammen som gått ner sig... Innan jag bytte motor på min corsa jag hade, var den helt orkeslös över 3000 varv.
Marcus Marklund

www.millway.se
gzon
Dunderpostare!

Inlägg av gzon »

Maccan skrev:Den knackar inte mycket från ventilerna? Isåfall är det kammen som gått ner sig... Innan jag bytte motor på min corsa jag hade, var den helt orkeslös över 3000 varv.
Så du menar att oplar ska varva över 3000 varv? :wink:
/Martin Gustavsson
Martin Fåglefelt

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Har samma problem på min amazon, fast över 140, men jag får för mig att den inte får nån luft...eller att ett vakuum är fel...

fast på min är det nog mer troligt att det är växellådan som sjunger på sista versen...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

har kört utan tanklock innan så att det blir vacum i tanken är det nog inte.
går ju ok ibland skulle kammen vara nergången så borde den väl gå dåligt alltid?

har nu kollat i tanken såg ut ok utom att bensinen såg ut som kiss...
Robert Gustafsson
Skriv svar