Turbo?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Turbo?

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Hörde att om man på en Volvo B21ET motor ökar laddtrycket till 2.2bar och pressar dit en liten större Intercooler, så fick man ut 220hk ungefärligen.

Då undrar jag om man kan turbokonvertera min B230A genom att byta till lågkompressionskolvar, och lite annat smått och gott som jag inte ens kan stava te...
(eller blir det krångligt dyrt och tar trettiotre år?)

frågan är väl om det är värt det...och håller en M45 låda till det?

nu skall jag ut och jaga M47låda...nån som har en över?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jag har en M47 men den ska jag nog ha själv... Tycker nog att 2,2 bar låter mycket! En orginal laddar väl typ 0,7-0,8? Och har då 155hk eller så? Men med intercooler och högre laddtyck och bränsletryck så borde 200 hästar vara rätt enkelt!

Turbokonvetera din motor är ungefär som att bygga om en 244 till 242. Onödigt mycket jobb när man kan köpa en färdig!
En b21et kan man ju få för 2000 spänn komplett med allt. Skulle nog rekomendera att göra så...
Marcus Marklund

www.millway.se
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Soppan räcker bara till 200hk på en 240turbo. Skulle tippa på att det räcker med 1-1.2bar för att nå 220hk, men då går det snålt = smälta kolvar. Men prova du :wink:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Snoka reda på en B23ET. Smidda kolvar original, större volym. Med rejäl soppatillförsel och stadig turbo så kan man kanske tangera 220 hk. Men ICn pallar max 1 bar, sen släpper gavlarna från cellpaketet.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Då letar jag rätt på en hel bil då... =)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Angåeende det enorma laddtrycket som nämns ovan, 2,2 bar i en Audi 5a ger lätt över 500 hk. Men då krävs diverse andra grejer som balansering, smidda prylar överallt och STOR turbo och IC.
Det går aldrig att få en Volvo 240 original turbo att ladda 2,2 bar, kanske i 1 min, sen smälter turbon. Den turbon som sitter i 240, en T03, klarar kanske max 1,3 bar. Över det blir det så varmt att avgasdelen spricker.
Med lastbilsturbo, T04 t.ex, blir det lättare att få rejäla laddtryck, men en stor turbo reagerar långsammare så det tar längre tid att få upp trycket.
Och naturligtvis måste även soppatillförseln anpassas efter laddtrycket.
Man ökar ju luftmängden in i motorn och för att få någorlunda rätt blandningsförhållande så måste även bränslemängden ökas.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ando
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1878
Blev medlem: 06 mar 2002 22:27
Ort: Jönköping

Inlägg av Ando »

Karlsson skrev:Med lastbilsturbo, T04 t.ex, blir det lättare att få rejäla laddtryck, men en stor turbo reagerar långsammare så det tar längre tid att få upp trycket.
Man får väl ha en liten turbo också, typ en V70R-turbo :wink:
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Liten å liten. Jag har en V70R turbo i BMW:n Räcker till 350hk.

Är T04 lastbilsturbo?? Då ska jag inte ha en sån.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Ando
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1878
Blev medlem: 06 mar 2002 22:27
Ort: Jönköping

Inlägg av Ando »

Lotus Samuel skrev:Liten å liten. Jag har en V70R turbo i BMW:n Räcker till 350hk.

Är T04 lastbilsturbo?? Då ska jag inte ha en sån.
Samuel bara skoja med dig :D
V70R´s turbo räcker nog mer än väl!
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Det går att ladda 2,2 bar i en b21.
Hade visserligen LH 2.4, annan turbo och kraftigt sänkt kompression.
Vill inte prata några effektsiffror, men accet var jämt med bmw M3 upp till typ 150Km/h, då bmw'n körde ifrån...
Ic'n från Volvo 740 klarar trycket om du har en bra dumpventil, så det inte blir ett våldsamt tryck när du släpper gasen...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Biiiver
Turbopostare!
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 mar 2003 16:22
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Biiiver »

Hjerpe skrev:Det går att ladda 2,2 bar i en b21.
Hade visserligen LH 2.4, annan turbo och kraftigt sänkt kompression.
Vill inte prata några effektsiffror, men accet var jämt med bmw M3 upp till typ 150Km/h, då bmw'n körde ifrån...
Ic'n från Volvo 740 klarar trycket om du har en bra dumpventil, så det inte blir ett våldsamt tryck när du släpper gasen...
detta kan ja intyga. :lol:
[ja njuter]
SLISK racing MFR
vw passat -02 tdi
Söderblom
Megapostare!
Inlägg: 209
Blev medlem: 24 jan 2002 01:00
Ort: Södertälje

Inlägg av Söderblom »

Jag antar 2.2 bar är absoluttryck dvs du laddar 1.2bar över det normala atmosfärstrycket på 1bar. Alltså 1.2bar i vardagligt tal.
/David Söderblom
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

nej. 2,2 över atmosfärtrycket.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Biiiver
Turbopostare!
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 mar 2003 16:22
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Biiiver »

Hjerpe skrev:nej. 2,2 över atmosfärtrycket.
vardagligt talat....... :D
[ja njuter]
SLISK racing MFR
vw passat -02 tdi
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Biiiver skrev: vardagligt talat....... :D
tack. (vi ska äta dem till frukost en dag, du och jag biiiver)
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Biiiver
Turbopostare!
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 mar 2003 16:22
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Biiiver »

Hjerpe skrev:
Biiiver skrev: vardagligt talat....... :D
tack. (vi ska äta dem till frukost en dag, du och jag biiiver)
de 2,2 baren ja..... :lol:
[ja njuter]
SLISK racing MFR
vw passat -02 tdi
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Om man laddar 2.2bar (3.2bar absolut) och nätt och jämt hänger med en M3:a då måste det va nåt fel.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

japp. precis. felet kallas värme.

Ett aldelles för litet turboagg. får jobba så fruktat hårt för att uppnå trycket med det flödet. Då blir det väldigt mycket värme. Och med orig. IC så är luften fortfarande väldigt varm när den kommer in i motorn.
Resultatet blir spikningar... och vad händer då? jo, systemet kompenserar med mer bränsle och flyttar tändningen, vilket resulterar i en slöare motor...

(sen kan du glömma absolut-trycket. det är nästan bara i pikes-peak man räknar på det....)
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Söderblom
Megapostare!
Inlägg: 209
Blev medlem: 24 jan 2002 01:00
Ort: Södertälje

Inlägg av Söderblom »

Hjerpe skrev: (sen kan du glömma absolut-trycket. det är nästan bara i pikes-peak man räknar på det....)
Det är bara det att en del som trimmar tycker om att skryta om hur mycket de laddar och passar på att lägga på 1bar utöver övertrycket. Har till exempel sett någon norrman som laddade över 3bar i sin Audi vilket inte låter troligt i förhållande till effekten han tog ut.

Men även vissa org. bilar med laddtrycksmätare (tex Alfa Romeo 75 Turbo) börjar på 0 och visar väl ca 1.5bar vid max ladd medan den bara laddar 0.5bars övertryck.
/David Söderblom
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag vet inte om Tappen vill skryta, toppackningen sa väl upp sig ganska fort om jag inte fattat helt fel? Det finns ju faktiskt gränser för vad en motor tål, även om det är Volvo...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar