Turbo?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Turbo?
Hörde att om man på en Volvo B21ET motor ökar laddtrycket till 2.2bar och pressar dit en liten större Intercooler, så fick man ut 220hk ungefärligen.
Då undrar jag om man kan turbokonvertera min B230A genom att byta till lågkompressionskolvar, och lite annat smått och gott som jag inte ens kan stava te...
(eller blir det krångligt dyrt och tar trettiotre år?)
frågan är väl om det är värt det...och håller en M45 låda till det?
nu skall jag ut och jaga M47låda...nån som har en över?
Då undrar jag om man kan turbokonvertera min B230A genom att byta till lågkompressionskolvar, och lite annat smått och gott som jag inte ens kan stava te...
(eller blir det krångligt dyrt och tar trettiotre år?)
frågan är väl om det är värt det...och håller en M45 låda till det?
nu skall jag ut och jaga M47låda...nån som har en över?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Jag har en M47 men den ska jag nog ha själv... Tycker nog att 2,2 bar låter mycket! En orginal laddar väl typ 0,7-0,8? Och har då 155hk eller så? Men med intercooler och högre laddtyck och bränsletryck så borde 200 hästar vara rätt enkelt!
Turbokonvetera din motor är ungefär som att bygga om en 244 till 242. Onödigt mycket jobb när man kan köpa en färdig!
En b21et kan man ju få för 2000 spänn komplett med allt. Skulle nog rekomendera att göra så...
Turbokonvetera din motor är ungefär som att bygga om en 244 till 242. Onödigt mycket jobb när man kan köpa en färdig!
En b21et kan man ju få för 2000 spänn komplett med allt. Skulle nog rekomendera att göra så...
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Angåeende det enorma laddtrycket som nämns ovan, 2,2 bar i en Audi 5a ger lätt över 500 hk. Men då krävs diverse andra grejer som balansering, smidda prylar överallt och STOR turbo och IC.
Det går aldrig att få en Volvo 240 original turbo att ladda 2,2 bar, kanske i 1 min, sen smälter turbon. Den turbon som sitter i 240, en T03, klarar kanske max 1,3 bar. Över det blir det så varmt att avgasdelen spricker.
Med lastbilsturbo, T04 t.ex, blir det lättare att få rejäla laddtryck, men en stor turbo reagerar långsammare så det tar längre tid att få upp trycket.
Och naturligtvis måste även soppatillförseln anpassas efter laddtrycket.
Man ökar ju luftmängden in i motorn och för att få någorlunda rätt blandningsförhållande så måste även bränslemängden ökas.
Det går aldrig att få en Volvo 240 original turbo att ladda 2,2 bar, kanske i 1 min, sen smälter turbon. Den turbon som sitter i 240, en T03, klarar kanske max 1,3 bar. Över det blir det så varmt att avgasdelen spricker.
Med lastbilsturbo, T04 t.ex, blir det lättare att få rejäla laddtryck, men en stor turbo reagerar långsammare så det tar längre tid att få upp trycket.
Och naturligtvis måste även soppatillförseln anpassas efter laddtrycket.
Man ökar ju luftmängden in i motorn och för att få någorlunda rätt blandningsförhållande så måste även bränslemängden ökas.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Det går att ladda 2,2 bar i en b21.
Hade visserligen LH 2.4, annan turbo och kraftigt sänkt kompression.
Vill inte prata några effektsiffror, men accet var jämt med bmw M3 upp till typ 150Km/h, då bmw'n körde ifrån...
Ic'n från Volvo 740 klarar trycket om du har en bra dumpventil, så det inte blir ett våldsamt tryck när du släpper gasen...
Hade visserligen LH 2.4, annan turbo och kraftigt sänkt kompression.
Vill inte prata några effektsiffror, men accet var jämt med bmw M3 upp till typ 150Km/h, då bmw'n körde ifrån...
Ic'n från Volvo 740 klarar trycket om du har en bra dumpventil, så det inte blir ett våldsamt tryck när du släpper gasen...
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
detta kan ja intyga.Hjerpe skrev:Det går att ladda 2,2 bar i en b21.
Hade visserligen LH 2.4, annan turbo och kraftigt sänkt kompression.
Vill inte prata några effektsiffror, men accet var jämt med bmw M3 upp till typ 150Km/h, då bmw'n körde ifrån...
Ic'n från Volvo 740 klarar trycket om du har en bra dumpventil, så det inte blir ett våldsamt tryck när du släpper gasen...

[ja njuter]
SLISK racing MFR
vw passat -02 tdi
SLISK racing MFR
vw passat -02 tdi
nej. 2,2 över atmosfärtrycket.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
tack. (vi ska äta dem till frukost en dag, du och jag biiiver)Biiiver skrev: vardagligt talat.......
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
japp. precis. felet kallas värme.
Ett aldelles för litet turboagg. får jobba så fruktat hårt för att uppnå trycket med det flödet. Då blir det väldigt mycket värme. Och med orig. IC så är luften fortfarande väldigt varm när den kommer in i motorn.
Resultatet blir spikningar... och vad händer då? jo, systemet kompenserar med mer bränsle och flyttar tändningen, vilket resulterar i en slöare motor...
(sen kan du glömma absolut-trycket. det är nästan bara i pikes-peak man räknar på det....)
Ett aldelles för litet turboagg. får jobba så fruktat hårt för att uppnå trycket med det flödet. Då blir det väldigt mycket värme. Och med orig. IC så är luften fortfarande väldigt varm när den kommer in i motorn.
Resultatet blir spikningar... och vad händer då? jo, systemet kompenserar med mer bränsle och flyttar tändningen, vilket resulterar i en slöare motor...
(sen kan du glömma absolut-trycket. det är nästan bara i pikes-peak man räknar på det....)
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Det är bara det att en del som trimmar tycker om att skryta om hur mycket de laddar och passar på att lägga på 1bar utöver övertrycket. Har till exempel sett någon norrman som laddade över 3bar i sin Audi vilket inte låter troligt i förhållande till effekten han tog ut.Hjerpe skrev: (sen kan du glömma absolut-trycket. det är nästan bara i pikes-peak man räknar på det....)
Men även vissa org. bilar med laddtrycksmätare (tex Alfa Romeo 75 Turbo) börjar på 0 och visar väl ca 1.5bar vid max ladd medan den bara laddar 0.5bars övertryck.
/David Söderblom